Smala bakhorn på tidiga Amazoner

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Smala bakhorn på tidiga Amazoner

Post by Amazon »

Är det någon som har sett den smalare varianten av bakre kofångarhorn i verkligheten? Stämmer det att hornen ska vara identiska på bägge sidor dvs raka och inte vinklade som framhornen? Någon som vet när de gick över från de smala hornen till de breda? Börjar bli skeptisk till om min bil verkligen ska ha den tidiga varianten.
Volvo P1200VB 1958
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Smala bakhorn på tidiga Amazoner

Post by Hasse63 »

Enligt detta så är det samma horn höger som vänster då det bara finns ett nr. 657053-7. Sid 74 http://www.gcp.se/CD2/B18/karosseri_p120_p130.pdf
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Smala bakhorn på tidiga Amazoner

Post by Amazon »

Jo men det där är väl de senare breda hornen?
Volvo P1200VB 1958
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Smala bakhorn på tidiga Amazoner

Post by Amazon »

Börjar misstänka att de smala hornen som satt bak på min Amazon från början ska sitta där bak också och att framhornen hade bytts ut mot nyare bakhorn av någon anledning. Snackade med en snubbe som var på senaste klubbträffen i fristad och han hade en tidig 58a (runt 100nr nyare än min) med smala horn både fram och bak. Amazon cruisers 58a har också smala horn där bak. Någon som vet om det skiljer något mellan framhornen på äldre och nyare modeller eller är det bara o jaga rätt på ett par av valfri årsmodell?
Volvo P1200VB 1958
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Smala bakhorn på tidiga Amazoner

Post by Amazon »

Talade med en kille idag som påstod sig veta hur det ligger till. Enligt honom så har tidiga Amazoner (57 och tidiga 58) samma horn både fram och bak. Dessa horn är dock något smalare än de senare modellernas framhorn. Bara o börja leta med andra ord!
Volvo P1200VB 1958
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Smala bakhorn på tidiga Amazoner

Post by Amazon cruiser »

Jag var tvungen att gå ut och mäta på min amazon då jag läste inläggen i denna tråd. Vad jag fick fram är att bredden är samma både fram och bak, ca 62-63mm i höjd med mitten på kofångaren. Det var lite svårt att mäta exakt med skjutmåttet då listen sitter lite ivägen, men dessa mått bör vara korrekta. Om hornen fram och bak därmed är identiska är svårt att avgöra, bak sitter de löst så jag vet inte riktigt om de har suttit rakt från början. Det är rätt trångt att komma åt att ta bild framifrån, men jag gjorde ett försök i alla fall...

Image

Hornen är som synes inte i något vidare skick, men efter vad jag fått reda på nu så kanske det är värt att försöka rädda dom.
........................
Peter, Amazon 1958
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Smala bakhorn på tidiga Amazoner

Post by Amazon »

Plockade väck hornet som satt där fram på höger sida och fann att det står ett "L" på det. Sätter man det på vänster sida där fram så pekar det åt fel håll men där bak så passar det. Det måste med andra ord vara ett tidigt bakhorn. Lite skumt för det borde innebära att det är något som skiljer mellan de tidiga framhornen/bakhornen också. Var förbi ”Telis” o jämförde, och mycket riktigt så är hornet smalare än nyare framhorn (skiljer typ en halv cm). Får ta o skruva fast dem där bak där de satt från början o leta rätt på en uppsättning framhorn av rätt utförande, för det går ju inte att köra runt med breda bakhorn där fram : )

http://i41.photobucket.com/albums/e258/ ... /Horn1.jpg
http://i41.photobucket.com/albums/e258/ ... /Horn2.jpg
Volvo P1200VB 1958
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Smala bakhorn på tidiga Amazoner

Post by Amazon »

För den som undrar så är det är ganska precis 60mm mellan hörnen både över och under på den smalare varianten.
Volvo P1200VB 1958
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Smala bakhorn på tidiga Amazoner

Post by Amazon »

Någon som har mer info om detta? Har varit runt på diverse marknader och det verkar finnas ganska många horn som är lite smalare och med ett "L" inuti så frågan är om dessa satt på bara 57 och tidiga 58? Någon som har tidig Amazon med originalhorn och lust att mäta lite samt ta några bilder?
Volvo P1200VB 1958
Post Reply