Stötfångare.

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
soulbrother
Posts: 51
Joined: Wed May 06, 2009 10:07 am

Re: Stötfångare.

Post by soulbrother »

Köpte en uppsättning på tradera från Scandix för 7200 inkl. frakt från Tyskland. Verkar hålla bglansen bra men det är nog klokt att polera upp och vaxa innan man tar ut bilen för sommaren.
Allt som är värt att göra är värt att göras bra!
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Stötfångare.

Post by brorsan »

Jag polerade ett aluminiumchassie till datorn totalt spegelblankt med autosol för c:a 6 år sedan och det är fortfarande som en spegel! Aluminium oxiderar ju som bekant omgående vid kontakt med atmosfär, men tydligen ger autosol-slipningen ett ordentligt skydd mot oxidering. En stor bild på chassiet när det avr nypolerat finns här (http://stuff.brorsan.com/shuttlen/nyast ... C00363.jpg), och det ser exakt likadant ut idag....
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Stötfångare.

Post by Rasmuss »

Jag var också lite sugen på rostfria kofångare och frågade firman PTT Bumpers som annonserade på amazonklubben annonstorg om deras kofångare. http://www.sgbumperscar.com.
Jag undrade först o man bara fick köpa usa bågen och sedan om man av någon anledning stukat ett hörn eller liknande om det typ gick att köpa lösa hörn, horn eller andra delar?

Hello Mr Jonas,
You can buy just a front bumper or rear bumper, it is ok .We don’t sell a part of front or rear bumper. If a part of stainless steel bumper you buy from us is damaged, you must buy a new one. I can not sell a part for you due to we must check and assembly well fitting of bumper before ship to you. If I send a new part, you can not fit well on the old bumper, so how can I do ?.
We use machine to cut, mould, press, shape, weld, grind… the bumper. After that we must curve, process and polish bumper by hand.
If you buy a set Volvo Amazon US bumper, they are combined a front bumper, 2 front overriders, a front tube bar, a rear bumper, 2 rear overriders. That is all.

Happy to talk with you.
Best regards.
Ms. Cherry. Sales Dept. PHAM TAN TAI CO. , LTD.

Får intrycket att dessa inte är byggda efter originalet om alla verkligen är gjorda för hand och så olika? Kanske någon annan firma som har lösa delar också?
Såg ju att VP numera har rostfria kofångardetaljer frågan är ju om dom kommer från samma källa?

/J
volvodriver
Posts: 30
Joined: Wed May 11, 2005 11:53 am

Re: Stötfångare.

Post by volvodriver »

Hej,

enligt mitt vetande finns det 2 olika företag i Vietnam som knackar dessa för hand. Har hört av en kille att dem som han beställt passade inte alls. Iaf ska du köpa en komplett, de säljer inte i delar.
Kolla med VP, savitt jag vet är de pressade med kromgrejornas verktyg och borde därmed passa till en gammal mittbit mm. Andra tillverkare finns det väl inte, eller du ska kroma om dina bitar resp. de du behöver och kan köpa till en rimlig penning.

Bästa hälsningar
Volvodriver
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Re: Stötfångare.

Post by NicklasO »

Det finns fler som reproducerar stötfångare, jag sammarbetar med ett företag och kan meddela att det krävs energi för att få vietnameser att förstå kvalitetskraven.

Nu är jag ju partisk men jag rekomenderar inte att man köper en upsättning från dom.
Precis som sagts så vill dom normalt inte sälja delar pga risken att det inte ska passa..

Ändrad av Lars Bd pga annons/reklaminnehåll.
MVH/

Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733
2 x Amazon-66
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Stötfångare.

Post by D59471 »

Sedan finns det en annan aspekt också. Polerat rostfritt stål har i en betydligt gulare glans än en förkromad yta. Kromet glänser betdligt blåare och kallare. Likväl som att eloxerad aluminium har ett helt annat utseende.

En bra omkromning eller fina NOS-bitar utan synliga sliprepor blir en helt annan grej än en rostfri del.
Men ser man inte skillnaden så kanske det kvittar?

Har Veteranprodukter och de övriga föresten börjat att nytillverka stötfångardelar med surkoppar? Eller kör de fortfarande på snikkrom?
volvodriver
Posts: 30
Joined: Wed May 11, 2005 11:53 am

Re: Stötfångare.

Post by volvodriver »

Hej,

kromning med surkoppar kan inte bli jättebilligt. Ett MB 190SL kofangarhörn kostar ca 6x mer än en Az bit, men är inte betydligt större. Surkoppar är ett absolut maste om du kromar om gamla grejor, speciellt om det handlar sig om zinkgjutgods. Och jo, krom har en glans/nyans som inte kan ges av andra varianter. Men dessutom har jag sett en hel del NOS grejor som hade sliprepor, även dessa delar var inte perfekta fran början.

MVH
volvodriver
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Re: Stötfångare.

Post by NicklasO »

Materialet i förekommande rostfria fångare är av sådan sort att det är väldigt ljust men har visst en lite gulare ton än krom.
Men det är nog inte 1 av 100 amatörer som skulle kunna säga skillnaden om man inte ställde dom bredvid varandra.

Fördelen med rostfritt är dels att det är fjädrande, polerbart samt MKT billigare.

Visst är krom vackert men det åldras oxå och vid ev repor skrap o annat är det kört, bara att kroma om.
Och riktigt krom är riktigt dyrt.

Och med all reproducerat krom man ser till humana priser är 99% rent skit.
Men visst vill man betala är det ju krom som är orginal.
Detta ligger såklart i betraktarens öga men som arbetsskadad upplever man det så.

Men för mig är rostfritt en riktigt bra lösning som sagt kan man laga skador, det är mkt billigare.

Dock är det som sagt lite krångligt att handla med vietnam o kina, men har man tur kan man få klockrena grejor direkt.

MVH/
2 x Amazon-66
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Stötfångare.

Post by D59471 »

Hur lagar du en djup repa i en rostfri stötfångare snyggt?
Jag tvivlar på att man har så mycket större möjligheter till bättringar och reparationer i praktiken.
En djup buckla lär vara svår att rikta ut och polera upp så att det inte syns. Vi vet ju all hur väl små riktningsskillnader syns i en blankpolerad del.

Tyvärr tror jag att den största fördelen är priset. Men att övriga argument om "reparerbart" och "det rostar inte" är ganska svaga. Det skulle vara på en bruksbil i så fall.
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Re: Stötfångare.

Post by NicklasO »

Ja du har ju så mkt material som fångaren är tjock att jobba med.
Att du tvivlar säger ju bara att du inte har någon större erfarenhet.
Ang bucklor så är fördelen just att det rostfria godset är fjädrande därför krävs det rätt mkt för att det ska bli en beständig buckla, dvs en som du inte kan "ploppa" ut.

Och sen att det har en högre finish är det aldra mesta eftermarknadskrom ser du inte som en fördel?

Men visst det är olika saker, är men kräsen och ska ha en orginalbil är det ju bara att betala för en omkromning men som sagt är det inte billigt.

Annars kan man köpa billiga kromgrejor med dålig finish och dålig hållbarhet för samma pengar eller lite mer..
Men i det finns ingen vits tycker jag.

MVH/
2 x Amazon-66
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Stötfångare.

Post by Uffe »

Jag kan bara hålla med Niklas i detta. Jag köpte Rostfritt till min förra bil (59:a). Det blev riktigt bra. Bäst hade det dock blivit med omkromning på surkoppar men Rostfritt blev betydligt bättre än nytt skitkrom. Till en bruksbil/finbil duger det gott. INGEN som sett bilen har sagt ett pip om att det ser ut som något annat är krom, vilket jag tycker bevisar hur bra man kan polera upp Rostfritt. Men, nu har jag en 57:a med originalkromet uppolerat och det kommer aldrig något annat på den bilen så länge jag lever...tror jag ;-)
Amazon 1957
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Stötfångare.

Post by D59471 »

Ja du har ju så mkt material som fångaren är tjock att jobba med.
Förvisso. Men ska du då slipa bort material för att "jämna ut" en djup repa menar du? Då har du fått en sänka på det stället.
Jag säger inte att det inte går, men jag tvivlar på att det går att få det "osynligt" efteråt om vi talar stora märken eller skavanker.
Men det är klart, smårepor kan säkert riktas / våtslipas / poleras bort.

Är det föresten någon som känner till någon firma som kan lägga krom på rostfritt idag? Eller är det helt borta på grund av miljökraven och för elaka bad?
Tex. fälgringarna fram till 1964 är ju rostfria med kromskikt på. Går det att återskapa idag?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Stötfångare.

Post by QV »

D59471 wrote:Är det föresten någon som känner till någon firma som kan lägga krom på rostfritt idag? Eller är det helt borta på grund av miljökraven och för elaka bad?
För några år sedan var det lägre (eller anorlunda) krav i Danmark än Sverige, men hur det är nu vet jag inget om.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Stötfångare.

Post by poolio »

D59471 wrote: Men ska du då slipa bort material för att "jämna ut" en djup repa menar du? Då har du fått en sänka på det stället.
Man riktar ju såklart ut repan/bucklan först med hammare, mothåll och pansarfil innan själva poleringen börjar ! Precis likadant som när man riktar rostfria lister .... :wink:
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Post Reply