Stötfångare.

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Stötfångare.

Post by Gusten-37 »

Är det någon som kan säga om det är några nackdelar att sätta på rostfria stötfångare de ser ju lika blanka ut som kromade.
Fördelar är ju att de inte rostar.
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: Stötfångare.

Post by alfert »

Jeg kan ikke se det som en nackdel siden dem ikke ruster, har vurdert å kjøpe slike selv...
Men en orginal entusiast vil nok si at du bør pusse opp de du har og få de omkrommet igjen for å beholde orginalverdien, men det er jo en smaks sak synes jeg da :!:
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: Stötfångare.

Post by Quinna »

Är det nån som vet vad man får betala för en uppsättning rostfria?
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: Stötfångare.

Post by alfert »

Har sett de tilsalgs for 8888,-
Og det er jo ikke noen avskrekkende pris med tanke på levetiden :)
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
Skallesei
Posts: 5
Joined: Thu Aug 28, 2008 6:22 pm

Re: Stötfångare.

Post by Skallesei »

Hvor har du sett de til salgs? :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Stötfångare.

Post by Hasse63 »

Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: Stötfångare.

Post by Amapola »

Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Stötfångare.

Post by Uffe »

Gusten-37 wrote:Är det någon som kan säga om det är några nackdelar att sätta på rostfria stötfångare de ser ju lika blanka ut som kromade.
Fördelar är ju att de inte rostar.
Nu har jag haft mina RF stötfångare ett tag och fått lite erfarenhet. Jag är ingen representativ bilägare då jag oftast undviker att ta ut bilen i dåligt väder och skulle jag ta ut den i regnrusk så torkar jag oftast av bilen efteråt. Ingen bruksbil alltså! Men, jag har dock haft den ute stående i regn och jag tycker att den rostfria ytan mattas av om den får stå ett par dagar ute. Det är inte helt utan ansträngning man får putsa upp ytan med vanligt vax igen, om man jämför med krom. Att putsa upp ytan med polerande medel typ Autosol har jag inte testat. En liten men kanske viktig reflektion för er som skall ha dessa till bruksbilen. Har någon annan än mig några andra erfarenheter?
Amazon 1957
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Stötfångare.

Post by Lars Bd »

Rostfritt stål har den egenskapen att oxiden som bildas på ytan är det som skyddar mot rost och därför blir en obehandlad yta matt fort.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Stötfångare.

Post by Uffe »

Uffe wrote:
Gusten-37 wrote:Är det någon som kan säga om det är några nackdelar att sätta på rostfria stötfångare de ser ju lika blanka ut som kromade.
Fördelar är ju att de inte rostar.
Nu har jag haft mina RF stötfångare ett tag och fått lite erfarenhet. Jag är ingen representativ bilägare då jag oftast undviker att ta ut bilen i dåligt väder och skulle jag ta ut den i regnrusk så torkar jag oftast av bilen efteråt. Ingen bruksbil alltså! Men, jag har dock haft den ute stående i regn och jag tycker att den rostfria ytan mattas av om den får stå ett par dagar ute. Det är inte helt utan ansträngning man får putsa upp ytan med vanligt vax igen, om man jämför med krom. Att putsa upp ytan med polerande medel typ Autosol har jag inte testat. En liten men kanske viktig reflektion för er som skall ha dessa till bruksbilen. Har någon annan än mig några andra erfarenheter?
Måste verkligen ta tillbaks vad jag skrev här ovan. Det jag trodde var oxidskikt på mina främre stötfångardelar var i själva verket torrsprut från lackeringen på bilens bakre delar. Lackeraren är duktig på att lacka men sämre på att maskera av hela fronten. Jag hade således smått torrsprut över hela bilens front som jag såg först efter det att bilen kom ut i ljuset. Detta var som tur var relativt lätt att putsa bort med vax (utan polermedel). Rätt skall vara rätt 8)
Amazon 1957
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Stötfångare.

Post by Hasse63 »

Lars Bd wrote:Rostfritt stål har den egenskapen att oxiden som bildas på ytan är det som skyddar mot rost och därför blir en obehandlad yta matt fort.
Sökte lite men hittar inget.

Ja rätt ska vara rätt.

Du Lars hur lång tid tar det för ett oxidskickt att bildas på ex. ovanstående stötfångare ? Jag har fått känslan att det bör tar väldigt lång tid, typ en sommar och då utan att någon rör ytan mekaniskt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Stötfångare.

Post by Lars Bd »

Vad jag har hört så är en polerad rostfri yta som är kemiskt ren mycket känslig och oxiderar i princip omedelbart men efter polering och vaxning finns ett skyddande skikt som hindrar oxideringen för mer eller mindre lång tid.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Stötfångare.

Post by Hasse63 »

Ok. Det har jag inte tänkt på. det syns väl tydligt på en sån del som en stötfångare kan tänka som blir exponerad ute i solen :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Stötfångare.

Post by Lars Bd »

Prova med att polera diskbänken spegelblank så får du se hur länge den håller sig.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Stötfångare.

Post by Uffe »

Lars Bd wrote:Vad jag har hört så är en polerad rostfri yta som är kemiskt ren mycket känslig och oxiderar i princip omedelbart men efter polering och vaxning finns ett skyddande skikt som hindrar oxideringen för mer eller mindre lång tid.
Precis så är det. Rent rostfritt och Aluminium också för den delen reagerar med luft/syre och oxiderar direkt. Hur lång tid det sedan tar innan man märker av det återstår att se. Än så länge (1,5 år) har det inte hänt ett jota i alla fall. Troligtvis beroende på vaxet?
Amazon 1957
Post Reply