Torkaren sitter snett...

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Martini

Torkaren sitter snett...

Post by Martini »

Min ena vindrutetorkare sitter snett, dvs. den tar i listen på vänster sida och går inte ända ner på höger sida. Hur gör man för att vrida på den alternativt ta lös hela armen?
mvh Johan
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Torkararmarna är monterade mot varsin axel med splines som drivs av torkarmotorn. Armen har splines invändigt och en fjädrande plåtbit som, vid montering, hakar i ett spår i den splines'ade axeln för att låsa torkararmen på plats.

Genom att dra tillbaka den fjädrande plåtbiten kan du dra upp torkararmen från den splines'ade axeln. Sedan flyttar du armen ett hack och trycker ner den igen. Se till att den kommer enda ned så att den fjädrande låsningen går ned i spåret på axeln.

Det som är vanligast är att folk monterar torkararmarna för långt ned så att de sitter i linje med vindrutans nederkant när de inte används. Detta går ju bra så länge man ej använder dem, och är praktiskt då de skymmer sikten mindre. Detta är dock helt fel monteringsläge och resulterar i att armarna tar i kromlisten när de går ner och vänder med fula märken och missljud som följd. En mycket vanlig syn på veteranbilsträffar, både hos PV/Duett/Amazon.

Exempel:

Image
Torkararmen på förarsidan är monterad i fel lägge och ligger an mot listen. Armen på passargerarsidan sitter dock helt rätt.

Image
Såhär skall det se ut. Båda armarna en bit upp på rutan, i detta läget skall de ej kunna ta i varken i nederkant av rutan eller på sidan.
Last edited by D59471 on Tue Feb 10, 2004 4:01 pm, edited 1 time in total.
Martini
Posts: 18
Joined: Tue Feb 10, 2004 2:52 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by Martini »

tackar så mycket för ett snabbt svar!
min har hunnit få ett litet märke...
//Martini
Amazon 2dr -67
Amazon cab -67
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag hoppas att du fick till torkararmarna. Spärren kan vara bra knepig att få upp men fungerar desto bättre just därför i praktiken. Hur du än gör bör du inte anamma den här dumma modifieringen som jag just såg på en brittisk amazonsite.

Image

:D
Martini
Posts: 18
Joined: Tue Feb 10, 2004 2:52 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by Martini »

Jodå, det gick bra...på ena sidan. På den andra var biten man ska böja in av så den satt fast. Jagt ville sätta den lite längre ner men enligt bilden ovan sitter den perfekt, tur ska man ha...
//Martini
Amazon 2dr -67
Amazon cab -67
Post Reply