Bättringsfärg

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Martini
Posts: 18
Joined: Tue Feb 10, 2004 2:52 pm
Location: skellefteå
Contact:

Bättringsfärg

Post by Martini »

Var kan man få tag på en sprayburk med bättringsfärg kod 46 röd? Volvo har den inte längre och en färgfirma tar 175 kr för en burk. californiavit kostar ju 35 på biltema...
//Martini
Amazon 2dr -67
Amazon cab -67
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det bästa är ju att åka till en vettig billackeringsfirma och låta dem blanda 2k färg enligt Volvo färgkod 46 och sedan skicka med en burk härdare, och eventuellt förtunning om du inte har det själv.

Detta appliceras sedan med färgspruta till kompressorn. Är det små bättringar av stenskott el. liknande som skall göras går det bra med en fin ekorrpensel.

Hur mycket är det som skall bättras?

Mekonomen och andra bildelsfirmor tar ju annars hem sprayfärg i din nyans om du vill. Men räkna med 175kr/burk. Sprayfärgen är ju ingen hit om det är seriösa bättringsjobb som skall göras. Extremt dåligt skydd jämfört med en 2k lack, aldrig samma finnish, ett helsike att ta bort om du vill lackera bilen \"på riktigt\" senare (kletas ut när man försöker slipa den) osv.

Om du skall bättra utvändigt och har en sliten lack i övrigt kan det ju även vara lönt att låta en erfaren billackerare blanda upp färg som matchar bilens \"slitna\" nyans så att det ser enhetligt ut när du har bättringsmålat.
caterpillar

volvo 46 rød

Post by caterpillar »

Qvick sin 88 rød er Svært lik volvo 46rød :D :D :D
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Falurödfärg borde väl funka? :roll:

Caterpillar: Ärligt talat, varför betala för fel nyans när man kan få den rätta?
Svempa
Posts: 10
Joined: Sat Jan 31, 2004 4:42 pm
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Svempa »

Vissa som säljer biltillbehör som tillexempel Bildetaljer i Sundsvall blandar och säljer färg i sprayförpackning. Den sprayburkar med färdigblandad färg innehåller härdare och skall användas inom två dagar, de har även provat och få fram den färg som finns på instrumentbrädan. jag skall lämna in en lös intstrumentbräda till de för att de skall få rätt kulör på den
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Instrumentbrädan är ju alltid lackerad i bilens färg. Om de har tillgång till färgrecept och blandar egen färg räcker det ju med att ange bilens färgkod för att de skall hitta färgen.

Vad jag inte förstår är varför folk envisas med att köpa sprayburkar. Men det är ju trots allt upp till var och en att avgöra vad man vill jobba med. Resultatet blir ju dock ett helt annat om man istället väljer att släpa fram hobbykompressorn och övar lite med färgsprutan.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Sprayburk

Post by Henke 12136 »

Jag håller med, det blir lättare bättre att köra med spruta. Men ett tips om man bor i Stockholm kan vara Italia Billacker i Huddinge. Han blandar till 1k direkt på sprayburk och färgen är ganska tjock och flödar bra, det blir alltså inte så tunt att det rinner som t ex k-auto eller vad OKs skitfärg nu heter. På med tre fyra lager och sedan kan man klossa ner ytan med 1500 våtslip och köra upp en superblank yta med polermaskinen. Jag lackade en hel flygel med sprayburk. Blev kanon.
-anglofil-
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Visst går det att få ett fint resultat även med sprayburk. Tyvärr saknar ju dock en enkomponentsfärg många av de egenskaper som en 2k lack har.

När jag lackerar något slipar jag i regel alltid plåtrent, dimmar en etsande grundfärg som biter fast i metallen, därefter läggs 2k epoxi-slipgrund, slipas ned, läggs på igen osv tills jag är nöjd. Slutligen dimmas lacken på tunnt så att den får klibba, och läggs sedan flera täckande lager. Är man petnoga kan man ju våtslipa och maskinpolera efteråt.

Jag skall ta och lägga upp lite bilder på motorrummet som jag lackerade själv i mitt trånga garage i sommras. Måste få fatt på en digitalkamera först bara.

Att lackera är inget enkelt hantverk direkt. Hade man ett rymligt garage och gott om $$$ skulle man ju kunna bygga en hobbylackbox, utrusta sig med blästeraggregat och en fin färgspruta kopplad till större kompressor. Vore lajbans, men det tar ju en del plats och kostar ju lite som sagt.
Svempa
Posts: 10
Joined: Sat Jan 31, 2004 4:42 pm
Location: Sundsvall
Contact:

Re:

Post by Svempa »

D59471 wrote:Instrumentbrädan är ju alltid lackerad i bilens färg. Om de har tillgång till färgrecept och blandar egen färg räcker det ju med att ange bilens färgkod för att de skall hitta färgen.

Vad jag inte förstår är varför folk envisas med att köpa sprayburkar. Men det är ju trots allt upp till var och en att avgöra vad man vill jobba med. Resultatet blir ju dock ett helt annat om man istället väljer att släpa fram hobbykompressorn och övar lite med färgsprutan.
Jag menar den del som hastighetsmätaren sitter på altså den gråa färgen.
Jag vet att det är bättre med en riktig färgspruta men har man inte det så är det här mycket bättre än pensel.
Post Reply