Rostskydd av skärmbalk

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Rostskydd av skärmbalk

Post by saabvol »

Hej

Har en fundering på hur rostskydda mina skärmbalkar till min amazon har bytt och satt dit nya. Men funderar på om ska borra hål i skärm balken på den sidan som sitter i motorrummet. För att därifrån kunna rostskydda. Någon som ver hur det ska vara?
Mvh
Mikael
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Rostskydd av skärmbalk

Post by Arne »

Enkelt, lossa den översta skruven som håller framskärmen på plats alltså den som är närmast vindrutan. Fyll en oljekanna med Dinitrol eller någon trögflytande olja och pumpa in det genom skruvhålet.
AVG
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Rostskydd av skärmbalk

Post by Telis »

På min 60á fanns det original 2 st hål på insidan av balken med ca 10 cm mellanrum, dimension ca 11-13 mm pluggade med gummiproppar. Bilen var rostskyddad från fabrik.. jag mätte ut och borrade likadana.
Mvh
/Henrik
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Rostskydd av skärmbalk

Post by LABBE »

så här sitter hålen i min 67a det är originalbalkarna. jag har markerat dom 6st hål som finns. [URL=http://forumbilder.se][img]http:// ... .jpg[/img][/url]
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Re: Rostskydd av skärmbalk

Post by saabvol »

Tack för alla svaren.

mvh
Mikael
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Rostskydd av skärmbalk

Post by A-masen »

Ett par frågor om detta. Skulle det hjälpa med större ventilationshål så att den fukt som kommer in där också vädras bort mellan regnvädren?

Eller, vore det inte enklare att ha den modell som finns på Volvo 140, alltså bara en L-kant (fast upp och ner)? Då blir det inga stängda hålrum som samlar vatten. Skulle Bilprovningen ha synpunkter på det?

Om man byter ut en genomrostig balk kan man ju i så fall bara bocka en plåt själv med L-balken. Om det krävs lite stadga i den, så välj en lite tjockare plåt.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Rostskydd av skärmbalk

Post by Arne »

Bästa är väl att rostskyddsbehandla hålrummen ordentligt och montera dit plastinnerskärmar efteråt.
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Rostskydd av skärmbalk

Post by D59471 »

Fixa spalten som bildas mellan framskärmsbalken och själva framskärmen.

Framskärmens yta som fästs mot framskärmsbalken är som bekant avrundad / vinklad. Medan balken är ganska horisontell på ovansidan. Det skapar en rejäl ficka där smuts och fukt trycks in så att det börjar rosta.

Det finns olika sätt att få bort fickan. Antingen tar man bort en bit av framskärmsbalkens plåt. Eller så fyller man igen glipan med en bra fogmassa, typ SIKA 221, inte simpel karosserifog. Ytorna (framskärm och balk) skall naturligtvis vara helt rena och torra och fria från underredsmassa, fett och dylikt. Dit med fogmassa, skrapa fogen jämn så att det blir en plan yta. Låt den gå ned en bit under framskärmsbalkens plåtkant så att det tätar bra.

Lokari innerskärmar eller plastinnerskärmar är väl sedan en nödvändighet för att hindra rost i längden.

Det löser ju även problemet framme vid lyktpottan där det också bildas en ficka, framför allt mot framskärmens ovansida framtill. Den fickan är lite svårare att lösa med någon fogmassa. Där hjälper en innerskärm mer genom att hindra vatten och smuts att kastas dit från däcket.
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Rostskydd av skärmbalk

Post by Amakombi »

ska man använda bilen som bruksbil bör man definitivt använda innerskärmar..
då räcker i princip spruta på hålrumsvätska överallt innan montage, liten skvätt underredsmassa skadar jue inte heller och mellan skärm och balk ska givetvis läggas fogmassa.

ett exempel är jue "nya" bilar där ibland inget skydd alls förekommer bakom innerskärmar, bara grundfärg på dem flesta och även ingen underredsmassa utanför innerskärmar.. skrämmande :? ..
Post Reply