Amazon klocka

Moderatorer
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Amazon klocka

Post by amazonx5 »

Hej
Jag har letat på forumet efter svar men hittar inget så jag skickar ut min fråga här och nu...
Det gäller klockan till dom tidigaste amazonerna 57-58....hade den absolut tidigaste klockan ställskruven på baksidan eller på framsidan igenom glaset?
Tack på förhand
Jonas
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: Amazon klocka

Post by kim »

Hejsan
Mycket riktigt hade de tidiga vagnarna ställskruven genom glaset. Vet inte riktigt när de byte ut
den men vid ca cnr 1600-2000 ungefär. De passade även på att förstora siffrorna en aning på
de senare modellerna av klockorna. Det är sällan man ser en tidig klocka som glaset är helt på,
nästan alltid har det spruckit från det lilla hålet som ställskruven löper igenom. Min gissning är
att de hade problem med spruckna glas redan då varav det snabba bytet av ställskruven
till baksidan.
Hälsningar Kim
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: Amazon klocka

Post by amazonx5 »

Tack Kim
Då var det som jag trodde och hoppades...
Jag har 57 chassi 3412 och hon har den tidiga klockan givetvis med sprucket glas :x
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon klocka

Post by Uffe »

Bild från min källare. Här kan du se skillnaden mellan gammal och "ny" Klocka. Man ställer tiden framifrån på den gamla som satt monterad i min bil. Båda är nu genomgångna av urmakare (gammal släkting) och går finfint. Det är en helt fantastisk mekanik i dessa klockor. Dras upp var 100:e sekund m hj av elen för att sedan ticka på :)

Image
Amazon 1957
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: Amazon klocka

Post by amazonx5 »

Det var bättre förr....då kunde det byggas med kvalitet 8)
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon klocka

Post by QV »

Uffe wrote: Dras upp var 100:e sekund m hjälp av elen för att sedan ticka på :)
Detta gäller faktiskt också den runda klockan jag plockade ifrån en 142'a så konstruktionen levde kvar en stund.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
vazirs
Posts: 2
Joined: Wed Apr 13, 2011 9:10 pm

Re: Amazon klocka

Post by vazirs »

någon som har ett bra tips på var man kan komma över en amazon klocka?
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: Amazon klocka

Post by kim »

Brukar komma ut på Tradera lite då och då, brukar landa mellan 500 - 1000 beroende på skick.
Kim
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon klocka

Post by Mats »

Fastnade för den intressanta ämnesraden: Amazon klocka...

Var någonstans på panelen satt denna klockan, och var det tillbehör eller standard på några varianter / årsmodeller ?
Själv har jag en Favorit från -66, på den fanns naturligtvis ingen klocka, men det hade varit roligt att veta om det går att eftermontera en sådan och var den i så fall skall sitta i panelen ?

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon klocka

Post by QV »

Satt i B16 Amazoner

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon klocka

Post by Mats »

Tack QV ! :D

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon klocka

Post by Amazon »

De där klockorna är fina. Fick tag i en NOS för ett tag sedan och kände mig tvungen att testa den nu. Kopplade in den direkt till batteriladdaren (6V). Rasslade till i den ett tag när den drog upp sig sen så gick den så fint så :)

Image
Volvo P1200VB 1958
Christer
Posts: 6
Joined: Mon Feb 12, 2018 6:31 pm

Re: Amazon klocka

Post by Christer »

Lämnade en likadan klocka till en pensionerad urmakare. Han ringde nyss o sade att han inte får opp den. Ngn som vet? I rätt läge går den inte, men svänger jag den med glaset nedåt går den. Men då ser jag ju inte vad klockan är. Så det är en dålig lösning.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon klocka

Post by A-masen »

Hör dig för hos en instrumentverkstad. T.ex Instrument JiGe. Finns både på nätet och i verkligheten i Leksand. Kända för att jobba med allehanda äldre instrument i bilar.
https://www.instrumentjige.se/
Christer
Posts: 6
Joined: Mon Feb 12, 2018 6:31 pm

Re: Amazon klocka

Post by Christer »

Tack för denna uppgift. Skall kontakta JiGe redan i morgon. :-)
Post Reply