Renovera framstolarna - gummibandsfråga

Moderatorer
Post Reply
Fru Persson
Posts: 5
Joined: Tue Apr 26, 2011 4:53 pm

Renovera framstolarna - gummibandsfråga

Post by Fru Persson »

Skall ge mej på att renovera framstolarna på min -68a. Galonen är fullt ok, men skummet och gummibanden ar så nedsuttna att jag får sitta på en kudde att se över ratten när jag kör, så det är dags...

Min fråga gäller gummibanden - har sett Pirelliband på rulle, Pirelliband som redan har en nitad ögla, och något som heter Elastolite på rulle (som kostar ung hälften av Pirellibanden..). Har någon tips om vad som är bäst? Antar att det som kommer på rulle får sys på något sett?

Jag bor i utlandet, och min kära bil befinner sej vid sommarstugan i Sverige, så går inte ut att titta på bilen, men behöver beställa i förväg sa grejorna kommer fram så jag hinner jobba på bilen när jag åker dit i maj...
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Renovera framstolarna - gummibandsfråga

Post by Fredrik Lofter »

Att byta banden i stolarna (både sits och rygg) gör stor skillnad på nedsuttna säten och är en ganska enkel och billig grej att åtgärda. Bl.a. VP Autoparts säljer Pirelliband i rätt längder och har de krokar och fästen som behövs, ifall även dessa börjat ge med sig.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Renovera framstolarna - gummibandsfråga

Post by Ragge »

njaee, det där var en sanning med modifikation ... jag köpte med såna band där en gång , MEN det var på löpmeter och man fick klippa till rätt längd och nita dubbelviket själv , så jag ångrade mig och lämnade tillbaka detta och köpte färdiga band av en säljare på veteranmarknad .
Fru Persson
Posts: 5
Joined: Tue Apr 26, 2011 4:53 pm

Re: Renovera framstolarna - gummibandsfråga

Post by Fru Persson »

Jag formodade att det kanske skulle vara extra pill att köpa det på löpmeter. Har sett att CVI har dem nitade med ögla för sitsen, men framgår inte vad man skall ha till sätet's rygg?
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Renovera framstolarna - gummibandsfråga

Post by Fredrik Lofter »

Jag köpte nya Pirelliband av VP förra sommaren och de var kapade i rätt längder. Krokarna gick att återanvända utan problem och fästena köpte jag nya. De nitades inte utan klämdes fast (fästena hade metallpiggar som trängde igenom bandet när man nöp åt). Det tog inte många minuter att byta de banden i sätena. Priset per stol blev kanske 100kr och skillnaden är enorm. Ett förslag kan kanske vara att ringa/maila VP, CVI eller vilka du nu föredrar och prata med dem. De är säkert inte omöjliga vad gäller att göra delar av jobbet åt dig (kapa rätt längd, sätta dit fästena).

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Fru Persson
Posts: 5
Joined: Tue Apr 26, 2011 4:53 pm

Re: Renovera framstolarna - gummibandsfråga

Post by Fru Persson »

Tack for tipsen!

Har bestallt fardignitade band till sitsen fran CVI, och skum fran VP. Jag har plockat isar satena undertiden och bestammt mej att ta ett sate i sander och se hur det gar. Jag vantar lite med banden for ryggen, jag ser nu att dar ar tva horisontella band for svankstod, och att banden i ryggen ar en dryg centimeter smalare an sitsens. VP rekommenderade 3.5m for ryggen, men nar jag matte sa var det bara 1.83/rygg.

Nagra av clipsen i ryggen var av, hittar bara clips till satet, som ar en helt annan form. Fragade pa VP, och fick det "klippska" svaret att det var bast om jag anvande de gamla clipsen till ryggen, euh, jo, ja, men de ar sonder. Naja, det handlar om tva clips, sa jag kan val hitta nagot ute i garaget att boja till.

En skruv som holl ryggen pa plats var av, jag far borra ut den, forhoppningsvis sa ar det en skruv som inte ar omojlig att fa tag pa...

Vantar pa leveransen nu, ser fram emot att kunna se ordentligt over ratten :)
benge57
Posts: 77
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:46 pm

Re: Renovera framstolarna - gummibandsfråga

Post by benge57 »

Angående clipsen,jag tog en eker från en cykel och böjde till i rätt form.Funka kanon.
Gesebol
Posts: 23
Joined: Mon Apr 25, 2016 1:42 pm

Re: Renovera framstolarna - gummibandsfråga

Post by Gesebol »

Lånar denna gamla tråden lite.
Ska byta band på stolarna fram på min -67.
Hur sitter dynan fast i ramen? Är den bara nertryckt i ramen eller sitter den men skruvar.
//Stefan
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Renovera framstolarna - gummibandsfråga

Post by Blomquist »

Dynan sitter med tryckknappar i bakkant, du ser det om du kikar bakifrån.
210 -64, 223 -68
Loddzz
Posts: 5
Joined: Sun Jul 19, 2020 10:15 am
Location: Malmö

Re: Renovera framstolarna - gummibandsfråga

Post by Loddzz »

Jag lånar också tråden lite... Ska ge mig in på att renovera mina stolar, och undrar om någon
här vet tjockleken på skumgummit?
Pv 444HS -54, Amazon -64
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Renovera framstolarna - gummibandsfråga

Post by Blomquist »

Tjockleken är knappa millimetern, men det har inte så mycket att säga om elasticiteten/bärkraften om det är den du är ute efter. Jag kan gå ut och mäta på mina nya band om du vill ha exakt mått.
210 -64, 223 -68
Loddzz
Posts: 5
Joined: Sun Jul 19, 2020 10:15 am
Location: Malmö

Re: Renovera framstolarna - gummibandsfråga

Post by Loddzz »

Det var tjockleken på skumgummit jag var ute efter, inte tjockleken på stolsbanden :)
Pv 444HS -54, Amazon -64
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Renovera framstolarna - gummibandsfråga

Post by Blomquist »

Haha! My bad. Sorry
Läste på tåget...
VP säljer stoppning för 895 spänn, kanske att dom kan uppge måtten om man frågar snällt
210 -64, 223 -68
Post Reply