Vad är fint skick?

Moderatorer
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Vad är fint skick?

Post by QV »

Det är livsfarlig att starta en tråd som skall innehålla tyckanden men nu är vi här

Håller på att planera för utbildningen av besiktningspersoner.
Informationen från MHRF och If är ju inga bekymmer
Det är ju mera hur man får 50 personer att göra en likartad bedömning på "fint skick" som jag funderar på
så eftersom jag är sjukskriven så jag har ägnat fm åt att skriva om golvmattor. Ett alltid lika intresant ämne för en NÖRD!


så läs och kräks, ris eller ros, vräk ut det ni har innombords nu!

http://www.malartorp.com/amazon/golvmattor.pdf
http://www.malartorp.com/amazon/elsystem.pdf

/Janne
Last edited by QV on Sat Nov 12, 2011 6:53 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Vad är fint skick?

Post by Rasmuss »

Hej QV
Tycker det är en bra start men det finns ju faktiskt nytillverkade gråa mattor.
Så frågan är om det då inte borde nämnas och kanske drivas enligt resonemanget för dom svarta?

När jag diskuterade besiktning av min gråa med en besiktningsman så var kravet jag fick att det skall vara nyskick på en Amazon för att få MHRF eller veteranförsäkring, detta eftersom det finns så många Amazoner.
Om det däremot gällt en P1800 så är kraven lägre eftersom det finns färre.

Så nu byter jag allting på min Amazon till NOS delar för att förhoppningsvis få den godkänd..:)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad är fint skick?

Post by QV »

när de gäller de nytillverkade grå mattorna så har dessa (hittils) varit grå mattor ur formen för de svarta.

De behöver alltså en kanal på kardantunneln för att se snygga ut samt att mönstret blir fel men gråa är dom.....

så jag ser dom inte som en reservdel eftersom de är behäftade med fel.

Skulle de vara "riktiga" så skulle de passat från 61 och framåt

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Vad är fint skick?

Post by Hasse63 »

Om jag som kund ska köpa en matta till en bil (oavsett märke och årsmodel) och får höra att det är i fint skick så tycker jag inte att man ska se tydliga lagningar och jag som kund bör få titta hur lagningarna är utförda. Är det bara ihoptajpat eller är det limmat/vulkat på något vis, man vill som kund bedömma om lagningen är bra eller dålig.

"bruksskicksmattan" är i mina ögon skräp och inget annat, man kan inte gå efter ålder, som det står i vissa annonser "Bra skick för sin ålder" är bara trams.

Senario: Var på skroten idag och köpte med en matta i bruksskick till min V70. Blir ju dumförklarad livet ut. Eller ett innertak eller framskärm i samma bedömningsklass... HALLÅ :!: Jag ser inget :!: :!: :!:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad är fint skick?

Post by QV »

men om du läser (angående bruksskick) så var bedömningsskalan anorlunda beroende på ålder. Så en bruksmatta till en 2000 tals bil skall vara bra mycket bättre.

du får ju trots allt jämföra med en matta till en Saab 95 eller så. (för att hålla sig till kombi) allså den 95 från 60-70 talet

I praktiken så säger du att det inte är någon ide att försöka MHRF besiktiga en B16 amazon, eller missförstod jag det för i min värld så är mattorna kassa allihop

Man kanske skall be dig hitta en grå matta åt mig då, eftersom du har så höga krav :D

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad är fint skick?

Post by QV »

Hasse63 wrote:Om jag som kund ska köpa en matta till en bil (oavsett märke och årsmodel) och får höra att det är i fint skick så tycker jag inte att man ska se tydliga lagningar och jag som kund bör få titta hur lagningarna är utförda. Är det bara ihoptajpat eller är det limmat/vulkat på något vis, man vill som kund bedömma om lagningen är bra eller dålig.
men det är ingen "kund" på mattan det är en försäkringsbesiktingn av en bil.

Om man skall vända "ut och in" på mattan för att kolla lagningar så skall man då också riva upp och kolla elsystemetunder mistänkta tejpningar. Hissa upp bilen för att särskåda skärmkantslagningar...... Det jag har tagit fram är EN detalj i en hel bils skick

Det är ju inte omöjligt att den skall vara "helt felfri" hos MHRF (har inte frågat) för att det skall gå igenom.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Vad är fint skick?

Post by Rasmuss »

QV..Jag anser ju fortfarande att information om nyproducerade gråa mattor måste finnas med i dokumentet.
Det är många som lagt in en sådan i sin 62-64 och sedan får man väl då fråga sig vad som är mest rätt och vad som värderas högst
1 Utan någon matta alls
2 Något som en gång varit en matta
3 Nyproducerad grå matta (för dyra pengar)
4 Orginalmatta med defekter

Det finns ju ingen annan lösning än dessa nyproducerade mattor, att hitta en fin begagnad är ju bara helt omöjligt.
Glöm inte att besiktningsmannen som skall göra en bedömning lär se många av dessa nytillverkade gråa mattor samt även dom som lagt in en tygmatta så dom måste ju veta hur dom skall bedömma dessa..

Jag anser att en ny grå matta skall bedömas bättre än att köra utan en som är fragment eller utan någon matta alls.
Jag skulle även bedöma en nytillverkad grå matta som bättre än alternativet som finns med tygmattor.
En fin orginalmatta (även om den har lite defekter) skall värderas högst.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vad är fint skick?

Post by Amazon »

Jag tycker att bedömningsskalan borde vara samma för alla mattor.

Mycket fint skick = i stort sett inga synliga skador över huvud taget så som hål och revor, så vida man inte tittar väldigt nära (liten missfärgning ok)

Fint skick = små skador upp till någon cm, större skador åtgärdade snyggt och permanent

Bruksskick = diverse skönhetsfel men mattan ska fortfarande fylla sin funktion


Precis som Hasse antyder så anser jag inte att åldern ska spela någon roll för bedömningen. Antingen är något i bra skick eller så är det inte det. Däremot så kanske man borde släppa igenom äldre mattor lättare ex ha som krav att de tidigaste mattorna ska vara i bruksskick, 61-64 mattorna i fint skick samt de senaste mattorna i mycket fint skick.
Volvo P1200VB 1958
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Vad är fint skick?

Post by Hasse63 »

Lätt att göra försäkringsbedrägeri. bara att spakla upp karossen och tejpa ihop inredningen och hoppas att inte innertaket ramlar ner under besikningen.

Besikningsmännen ska väl ändå kolla lite hur en bil är renoverad... eller.

Står fast vid att man inte kan göra skillnad på årsmodeller. :?:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad är fint skick?

Post by QV »

Jo detta "dokument" är mina tankar rakt av framtaget som diskutionsunderlag. Behövs det en sådan vägledning för att få likartade besiktningsmän eller är det ett "onödigt jobb"
vilka delar skall man ha med om det behövs?

jag har ett halvtfärdigt underlag för elsystemets besiktning.

hur bedömmer man
lack, skador per M2?
krom, reper per cm?
lister, bulor per dm?
inredning, fläckars antal och färg?
motorrum
skall man tolerera misljud/oballans i drivlina?


Får sända det till If och se hur de reagerar. Det är ju trots allt de som "bestämmer" vad fint skick är för dom.
Nu är de inte ute efter "bilar i fint skic"k i första hand , utan "ägare som kör försiktigt med sina bilar och förvarar dom säkert" för det är det sistnämda som ger låga kostnader. Detta tenderar ju att sammanfalla med bilar i fint skick eftersom de inte körs så mycket..... (jag var ironisk där)

när det kommer till termen "försäkringsbedrägeri" så är det nog större risk för "brukskörning till jobbet" än att bilen skall slaktas i delar. Men visst kan en hårt spacklad bil slinka igenom som "fint skick" eller får de inte ha 15 kg spackel på sig och hur kollar man det isåfall.

/Janne

Det är ju trots allt en av våra medlemar som (nästan) utan ersättning skall besiktiga bilen åt försäkringsbolaget via klubben.
Denna medlem har nog inte en 4 pelar lyft eller lackmätare. Den skall göra en bedömning av bilens skick på en rimlig tid med ett rimligt arbetsinsats.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vad är fint skick?

Post by A-masen »

Får en som inte alls är berörd eller beroende av det här undra lite?

QV radade upp ett antal punkter:

"hur bedömmer man
lack, skador per M2?
krom, reper per cm?
lister, bulor per dm?
inredning, fläckars antal och färg?
motorrum
skall man tolerera misljud/oballans i drivlina?"

Hur gör andra? Har dom några normer att gå efter? T.ex Kvarndammen gör ju någon sorts okulärbesiktning på fordon. Det kan dom väl knappast göra efter personligt tycke och smak, dom borde väl ha någon sorts regelbok att gå efter? Dom skall ju framstå som oberoende och neutrala i sina bedömningar. Låt vara att dom gör det på till 99% bilar som är max 10 år gamla, men "regelbokens" riktlinjer är väl i dom flesta fall överförbara även på veteranbilar?
Vad jag menar är att det bästa vore väl om det fanns ett gemensamt måttsystem för alla berörda instanser.
(Kommersiella bilhandlare har för dåligt rykte, så dom skall nog inte stå i främsta ledet här. :? :? )

Själv är jag som sagt inte berörd, men blev lite fundersam på ämnet.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad är fint skick?

Post by QV »

Misstänker att KVD besiktning kräver någon form av lyft för att göra all inspektering.
Det är inte heller en kontroll a´la svensk bilprovning det är frågan om.

Kontrollen är gorvt sett om bilen är i original (mistänker jag) samt att den är i fint skick.
Det är där min personliga fundering börjar.

hur bedömer man ett baksäte som är helt eftersom ingen har använt det men det är solblekt i ovankant (nu pratar vi inte den blåa färgen utan en valfri annan)
min bil har stått i garage nästan hela sitt liv och ändock är det solblekt där.
Skall bedömningen på mattan vara inga synliga skarvar så borde man inte tillåta solblekt klädsel för på något sätt skall ju skicket vara "likartat fint" över bilens alla detaljer.
Hur skall man bedömma zenit fallförgassare. Vet ni hur fort den :evil: skitar ner sig från blankt läge! och skall man bedömma motorrum lika hårt som inredning?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
benge57
Posts: 77
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:46 pm

Re: Vad är fint skick?

Post by benge57 »

Ja du QV,nu har du satt bollen i rullning,he he.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad är fint skick?

Post by QV »

Det här kanske kan bli värre än en "oljetråd" :P

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vad är fint skick?

Post by Amazon »

Sen så finns det ju saker att ta hänsyn till som ibland är väldigt subjektiva. För att ta ett exempel så kan man ju diskutera hur mycket värt det är att ha alla smådetaljer på plats, saker som kanske inte syns så mycket men som den petige är noggran med. Tidiga amazoner har tex andra lyktpottor från fabrik som oftast är utbytta. Det är ju en detalj som bara syns om man kollar i hjulhuset. Det krävs i regel väldigt mycket möda och mycket letande om man ska ha rätt på alla sådana småsaker, vissa värdesätter det och andra inte.
Volvo P1200VB 1958
Post Reply