NOS 123GT instrumentstoppning? (stora bilder)

Moderatorer
Post Reply
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

NOS 123GT instrumentstoppning? (stora bilder)

Post by Amazon »

Har fått tag i 3 st instrumentstoppningar varav en är till 123GT. Borde väl vara NOS och inte nyproducerat eller vad tror ni experter?

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Volvo P1200VB 1958
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: NOS 123GT instrumentstoppning? (stora bilder)

Post by Amazon »

Bilder på de andra stoppningarna. Den ena av dem är lite tillplattad i ändarna och ska enligt uppgift vara till tidiga Amazoner med förlängd stoppning på dörrsidorna. Har inte min 58a här så jag kan jämföra.

Image
Image
Image
Image
Volvo P1200VB 1958
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: NOS 123GT instrumentstoppning? (stora bilder)

Post by LABBE »

Jag har en nytillverkard gt-panel framför mig. Å den e grå på baksidan inte gul, hålet för kablarna till varvräknaren finns markerat på undersidan men ej hål genom panelen, så som jag ser det så borde du va glad,
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: NOS 123GT instrumentstoppning? (stora bilder)

Post by Eiler »

Hej Erik!
Det är NOS instrumentbrädor du har fått tag på :D
Den som är tillplattad på sidorna är till dom med förlängningen ut på dörrsidorna.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: NOS 123GT instrumentstoppning? (stora bilder)

Post by Fredrik Lofter »

Jag skulle också säga att det är NOS-paneler du fått tag på. Jag bytte på min bil till nytillverkade eftersom den som satt original hade spruckit i plasten så att den gula stoppningen syntes. Den nytillverkade var grå (nästan svart) undertill, nästan som att den var gjuten i ett stycke.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: NOS 123GT instrumentstoppning? (stora bilder)

Post by Amazon »

Tack för info. Efter vad jag har hört så är det endast NOS stoppningarna som har den lilla bofors stämpeln, kan det stämma?
Volvo P1200VB 1958
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: NOS 123GT instrumentstoppning? (stora bilder)

Post by Rolf »

Det finns ingen anledning att sitta på såna gamla grejor, jag kan ta hand om den för dig.

Den får ett gott hem i min GT, jag lovar!! :D
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: NOS 123GT instrumentstoppning? (stora bilder)

Post by Amazon »

Eftersom jag inte har någon direkt användning för den så åker den nog i sopen. Får nog plats i tunnan om man knäcker den på mitten :wink:

Skämt och sido, tänkte försök byta till mig något kul, exempelvis en NOS växelknopp med V- märke. Kanske har någon på g får väl se. Fast frågan är om inte en sån här NOS GT bräda betingar ett högre värde än en NOS växelknopp? Har för mig att det gick en sån här bräda på tradera för 7500:- för något år sedan, sen om någon är beredd att betala detta nu vet jag inte.
Volvo P1200VB 1958
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: NOS 123GT instrumentstoppning? (stora bilder)

Post by kim »

Fina paneler du fått tag i grattis. Tror faktiskt att gt brädan landar på minst 7500 kr. Gt grejer har ju rusat i höjden de senaste åren känns det som.
Tänkte om jag kunde få fråga dig om du sett förpackningen till en NOS v knopp nån gång, är det typ en påse eller en liten box, har alltid undrat det.
Mvh Kim
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: NOS 123GT instrumentstoppning? (stora bilder)

Post by QV »

Amazon wrote:Tack för info. Efter vad jag har hört så är det endast NOS stoppningarna som har den lilla bofors stämpeln, kan det stämma?
Nix
Kollade i dag på min gammla stoppning och den har en stämpel.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: NOS 123GT instrumentstoppning? (stora bilder)

Post by Amazon »

Har fått lite mer info om brädan. Tydligen är det både skum, texturen och genomföringen med metallhylsan i kombination med boforsmärket som avgör. Sen så har jag pratat lite med säljaren, en drygt 80-årig man från norrland. Han påstår att han köpte den för mer än 30 år sedan och att han har haft den liggandes sedan dess så tillverkad nyligen är den i vilket fall som helst inte.
Volvo P1200VB 1958
Antoan
Posts: 30
Joined: Sun Jul 24, 2011 11:24 pm

Re: NOS 123GT instrumentstoppning? (stora bilder)

Post by Antoan »

Det gick en NOS stoppning på Tradera i höstas. Jag mailade lite med honom och han påstod då att det var en 123 GT stoppning. Såg dock inget hål för varvräknaren eller liknande om jag minns rätt.. Dessutom annonserade han inte ut den som en GT stoppning i annonsen utan bara när jag frågade vilket kan tyckas lite dumdristigt om det nu var en GT stoppning.
Hur som helst gick den för dryga 2200 kronor!

Mvh Anton
Post Reply