Bälten B16?

Moderatorer
Post Reply
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Bälten B16?

Post by Ghostrider »

Är det någon som kan redogöra för hur det ligger till med bälten på tidiga Amazoner. Jag hittade andra halvan av frambälten instoppade under baksätet där de också var monterade. Framdelarna som suttit monterade på B-stolpen saknades. Min bil är en 58. Gissar att man fått det monterat vid leverans men att det plockats av senare.
Kunde man få detta monterat från fabrik redan 58?
Monterade man verkligen ena delen in under baksätet?
Är det olika brett mellan bultarna i B-stolpen på tidiga jämfört med senare Amazoner. Har ett gäng olika Volvo-bälten men de passar inte bultmönstret på min 58:a.

Mvh
Marcus
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bälten B16?

Post by Fredrik Lofter »

Amazon hade fästpunkter för statiska tvåpunktsbälten fram från produktionsstart (d.v.s. årsmodell 1957) och många återförsäljare sålde bilarna med bälten fram. Sent under modellåret 1958 blir de standardutrustning (fabriksmonterad), först på den för året nya Amazon Sport (122 S) och senare också Amazon (121). Dessa bälten såg lite annorlunda ut än vad de flesta av oss förknippar bilbälten med idag:

Image

Nils Bohlin, rekryterad av Volvo från SAAB, uppfinner och patenterar det statiska trepunktsbältet och dessa fabriksmonteras från ch.-nr. 24039 (d.v.s. årsmodell 1959) på vissa marknader (inkl. Sverige men exkl. USA). Trepunktsbältet har alltså ytterligare en fästpunkt i karossen. Vid samma ch.-nr. införs fästpunkter för statiska tvåpunktsbälten i baksätet. Detta midjebälte säljs som tillbehör under detaljnummer 279495. Senare samma modellår (vid ch.-nr. 28000) ändras infästningen vid B-stolen från 100mm till 80mm; se detta servicemeddelande.

När P 130 och P 220 introduceras 1962 har de fästen för bälten bak. De blir standard på exportbilarna till USA 1968 och i Sverige (m.fl. andra marknader) 1970 p.g.a. legala krav.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Re: Bälten B16?

Post by Ghostrider »

Hej och tack för ett uttömmande svar.
Är det nu någon som vet om dessa går att få tag i eller det är omöjligt???
Mvh
Marcus
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bälten B16?

Post by Amazon »

Jag har fått tag i begagnade tvåpunktsbälten så det är inte omöjligt.
Volvo P1200VB 1958
Post Reply