Reproduktion av (mindre) GT-ratt

Moderatorer
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Reproduktion av (mindre) GT-ratt

Post by Rolf »

Det är väl ingen fara, allt hör ju ihop. George kvoterade 200 US$ för tutknappen. Jag frågade Roy om pris men han har det inte än. Jag har frågat om kromringen ingår men ingen vet än. Jag får vara tålmodig.

Servostyrningen tycker jag är intressant också, det kan nog göra våra tungstyrda Amazoner lite roligare i stan.

Så förstår jag rätt, är det samma firma som gör tutknappen??
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Reproduktion av (mindre) GT-ratt

Post by 121 »

Fredrik Lofter wrote:Den ökade tillgången på tutcentrum ser jag som enbart positivt.
Om kvalitén är lika hög som hos originalen så är jag positiv till reproducerade delar. Ibland är det dock mest jobbigt när det kommer ut dåliga kopior av originaldelarna. Man vet inte säkert vad som säljs när man ser en annons. Å andra sidan så nöjer sig många med halvbra kopior och det sänker efterfrågan och priset på de fina NOS-delarna.

(Ett exempel på en inte fullt lyckad reproduktion är väl den klibbiga växelspaksknoppen. På bild ser den bra ut och går inte att skilja från en originalknopp, men plasten över växelschemat är mjukt och klibbigt.)
American Volvo Sport
Posts: 52
Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am

Re: Reproduktion av (mindre) GT-ratt

Post by American Volvo Sport »

121 wrote:
Fredrik Lofter wrote:Den ökade tillgången på tutcentrum ser jag som enbart positivt.
Om kvalitén är lika hög som hos originalen så är jag positiv till reproducerade delar. Ibland är det dock mest jobbigt när det kommer ut dåliga kopior av originaldelarna. Man vet inte säkert vad som säljs när man ser en annons. Å andra sidan så nöjer sig många med halvbra kopior och det sänker efterfrågan och priset på de fina NOS-delarna.

(Ett exempel på en inte fullt lyckad reproduktion är väl den klibbiga växelspaksknoppen. På bild ser den bra ut och går inte att skilja från en originalknopp, men plasten över växelschemat är mjukt och klibbigt.)

Inte bara till Volvo som delar reproduceras dåligt, många andre bil märken får reproducerat delar i sämra kvalitet.
Man ser dette tydligt på vissa auktion sites, närr org NOS delar kommer på marknaden.

Tror inte att prisen for en org GT ratt påvärkas myckett, dom flesta som renovera en org GT vill ochså ha en org ratt.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Reproduktion av (mindre) GT-ratt

Post by Fredrik Lofter »

Både 123GT originalratt (42,5cm/17") och mindre (38cm/15") anpassad för elservo nyproduceras och jag kan intyga att tutcentrum är i princip identisk med original. Jag tror inte att särskilt många klarar Pepsi-challenge på den. ;-)

Här är bilder från installationen av elservo i min bil tidigare idag:
Image

Läs mer om det här.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Reproduktion av (mindre) GT-ratt

Post by Kalle »

Synd att jag inte visste att du var i Växjö kunde frestat med en fika.
-68 Combi
-65 Sport
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Reproduktion av (mindre) GT-ratt

Post by Fredrik Lofter »

Ja, det var synd! Tack för omtanken - vi får ha det till godo!

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Post Reply