Instrument till Amazon

Moderatorer
Post Reply
sundberg
Posts: 4
Joined: Wed Jan 01, 2014 11:57 pm

Instrument till Amazon

Post by sundberg »

Har två frågor ang. instrument till Amazon:
- Har ett instrument där beteckningen "W=0,64" står längst till vänster, ovanför tillverkarnamnet VDO. Vad betyder detta?
- Har läst någonstans att vägmätaren går att nollställa men kan inte hitta hur man gör. Finns det någon som vet detta?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Instrument till Amazon

Post by QV »

0,64 anser jag vara en "beteckning" på att den behöver 640 varv för 1 km.

nu har jag inte räknat men det kan säkert bli = 1000 varv / miles.
sökte lite och "1Km is equivalent to 0.6214 miles." så det är nästan 1000 varv för en miles

Just 640varv/km är inget ovanligt. Detta märkte jag när jag höll på med att konvertera grannens mekaniska hastighetsmätare till eletrisk givare.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Instrument till Amazon

Post by Lars Bd »

Tidiga instrument har 630 varv/registrerad km. Nörden bör notera att 630 och 640 är varv/registrerad km och inte vad hastighetsmätaren visar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Instrument till Amazon

Post by QV »

Nej det är ju antal varv i minuten som anger hur många km/h man kör.

Så det är ju som Lars förtydligade km räkneverket som kommer 1 km på 640 varv.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Instrument till Amazon

Post by Lars Bd »

Eller annan valfri tidsperiod så kan man räkna ut medelhastigheten för den tidsperioden +- felvisningen själva hastighetsmätaren har. Endast väg/tripmätaren är någorlunda exakt i förhållande till värdet 630 eller 640 då det är kugghjul som driver räkneverket, hastighetsmätaren vrids av en magnetkoppling och bromsas samtidigt av en minst 40 år gammal returfjäder som som gör att felvisningen kan vara mer än +10%.
Ytterligare en sak som påverkar felvisningen är däckdimension.

Angående nollställningen så finns det en liten ratt på en vajer under instrumentet för nollställning av trippmätaren, för att nollställa vägmätaren måste instrumentet plockas isär.
Det ser ut ungefär som vid pos 6 på sidan 45 här http://www.gcp.se/svenska/kataloger/nav47261?type=sc" onclick="window.open(this.href);return false;
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply