Täckplåt ovanför bensintank

Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Täckplåt ovanför bensintank

Post by amazon guy »

Hej,

Det dök upp en täckplåt nu på Tradera som sitter ovanför bensintanken och som även jag hittade i min bil när jag köpte den, fast då tyckte jag inte den hörde till utan var kanske bara ett påhitt som kom från en annan bil.
Vad jag undrar är hur denna plåt sitter fast (eller bara löst ovanpå tanken?) och vilka årsmodeller som körde med denna, tror att det står i annonsen 64-70, kan det stämma?

Dennis

Image
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Täckplåt ovanför bensintank

Post by Blomquist »

Jag har en snarlik plåt i min 65:a men den är inte fyrkantig utan rundad avlång.
Den ligger löst och har nog så alltid gjort, finns i alla fall inga spår av möjligheter till att fixera den.
210 -64, 223 -68
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Täckplåt ovanför bensintank

Post by amazon guy »

Kan hända att dom var olika formade genom tiderna, min som också låg löst uppe på tanken i min ´69 när jag köpte den ser ut som den i bild och jag kan inte heller hitta någon fästanordning upptill på tanken där man skulle kunna tänka sig att haka fast den.

Faktiskt så tänkte jag vid ett tillfälle att slänga bort den, för tänkte vad är det för jäkla skit som inte hör hit och passar in nånstans, men nu är jag glad att jag inte gjorde.....

Dennis
Last edited by amazon guy on Sun Feb 16, 2014 8:20 am, edited 1 time in total.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Täckplåt ovanför bensintank

Post by amazon guy »

Här i skissen nedan verkar det vara en annan, kanske tidigare variant.
P.S. Text i bild är inte min

Dennis

Image
Kumlamazon
Posts: 22
Joined: Thu Oct 20, 2011 4:24 pm

Post by Kumlamazon »

På min -69:a har det alltid suttit en plåt enligt första bilden. (Köpt efter 1 700 mil 1970). Antar att det är original. Kan knappast ha hunnit bytas. Vill minnas att plåten från början var fastsatt med hjälp av karosserikitt eller nåt liknande klet som höll den på plats.

/Åke
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Täckplåt ovanför bensintank

Post by amazon guy »

Oj, det var likadant på min ´69, fast jag har alltid trott att det var någon av dom förra ägarna som har kletat på kittet.

Tack för att du hörde av dig Åke, då är den gåtan löst.

Dennis
Post Reply