Tips på medel för vinylen/instrumentpanelen?

Moderatorer
Post Reply
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Tips på medel för vinylen/instrumentpanelen?

Post by rascar »

Undrar hur man bör sköta om de mjuka delarna av instrumentpanelen. Har många mini-sprickor lite här och där som jag antar beror på att materialet är för torrt. Det är iofs en P1800 men borde vara samma material som ovansidan på Amazonens instrumentbräda. Gärna länk om någon använt något som verkar ge bra resultat.

Tack på förhand!
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Tips på medel för vinylen/instrumentpanelen?

Post by StefanM »

tyvärr så tror jag inte det finns något som återställer mjukheten i detta material. Det är solen som gör att det krymper och när det väl har krympt och börjat spricka så är det liksom kört.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips på medel för vinylen/instrumentpanelen?

Post by Fredrik Lofter »

Tror inte heller det finns något sätt att fixa detta. Min instrumentpanelsstoppning hade också spruckit tidigare och det gula skumgummit under lyste igenom. Jag bytte till en ny (nytillverkad) och där är hela brädan i ett och samma material - inte som original med hårdplastöverdragen skumgummi. Inbillar mig att det håller bättre i längden, men det lär tiden visa...

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Re: Tips på medel för vinylen/instrumentpanelen?

Post by Kent1 »

Köp Glyserin på apoteket och späd ut med 10 % rödsprit. Färghandlarna sålde tidigare Glyserol som kanske var samma sak.
Blöt sedan ner vinylbrädan med hjälp av trasa eller svamp. Efter något dygn torkar vinylen. Ta då och smeta ut mer av blandningen. Fortsätt sedan på detta viset så länge som glyserinblandningen sugs in och du kommer att bli förvånad. Jag har sett brädor med "backelityta" bli mjuk som gummi.
Givetvis kommer alla sprickor att vara kvar men troligast får du en mjuk bräda.
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Post Reply