Tips på Golvdämpning?

Moderatorer
Post Reply
annat123
Posts: 7
Joined: Tue Jun 18, 2013 3:33 am

Tips på Golvdämpning?

Post by annat123 »

Jag har rivit ut inredning samt golv för att se över hur det såg ut (ju mer man letar desto mer hittar man...)

Nu håller jag på med det trevliga arbetet att få det rent och rostskyddat. Men vad är bäst att ha under golvmattan? Råder olika råd, jag är inne på asfaltsmattor? Vill inte dra in onödig fukt så att arbetet blir förgäves om ett par år..
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tips på Golvdämpning?

Post by A-masen »

Du är inne på ett svårt kapitel.
Fukt kommer ju alltid in med bilåkares skor. Både i regn och snö. För att vattnet inte skall komma neråt i mattlagren måste ju den översta mattan vara helt tät. Nyare bilar har sådana mattor, men hur det är på äldre bilar kan ju vara lite si och så. Till Amazon föreställer jag mig att finns (fanns?) sådana lite halvstela golvmattor som går att någorlunda lätt lyfta ur och tvätta av. På dom bilar dom förekommer är dom formgjutna för att passa perfekt.

När man kör vintertid är det inte helt fel att lägga en tidning på golvet. Tidningspapper är inte "glättat" och suger åt sig vatten. Mycket av det man har på skorna hamnar i pappret. Sedan byter man tidningspappret ofta. Då får man bort mycket av fukten. Har man möjlighet så är en elektrisk kupévärmare guld värd. Låt den blåsa kupén torr mellan körningarna.

Skall bilen stå avställd under vintern så är det Torrbollen som gäller. Ett exempel: http://www.clasohlson.com/se/Fuktslukar ... Au7R8P8HAQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Alltså: Vattentäta "golvtråg" närmast skorna. Tidningar att akut suga upp vatten på golvet. Byt ofta. Koppla in kupévärmare eller annan värmeanläggning. Sand och grus binder vatten. Dammsug därför bilen ofta. Använd dom hjälpmedel som bjuds.
Mattor av fibermaterial är inte ett dugg vattentäta. Däremot är dom ljuddämpande och värmeisolerande. Asfaltmattorna har kanter där vattnet rinner under och ligger inte helt tight mot golvplåten. Så utgå inte från originalet i den tron att det är vattentätt.

Ett tillägg: Det är denna typen av heltätt golvtråg/matta som jag tänker på: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... tta-39073/" onclick="window.open(this.href);return false;
Just den här kanske inte passar en Volvo Amazon, men det kan ju vara värt att söka efter om man vill ha ett torrt golv. Tycker man att det är lite stilbrott med en grå plastmatta så kan man experimentera lite med svart Plasti Dip. Det är en "gummiliknande" färg som tål en del.
annat123
Posts: 7
Joined: Tue Jun 18, 2013 3:33 am

Re: Tips på Golvdämpning?

Post by annat123 »

Ja, svårt kapitel därav jag frågar ;) har haft torrbollar i sen jag köpte den. Har bara legat någon matta i, och isoleringen som suttit sen bilen tillverkades.

Skall inte vinterköra, så får se hur jag gör. Behöver något dämpande i bilen samt plastmattorna du länkade hade jag redan tänkt. Jag har hellre ett välskött golv än rost om några år ;)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tips på Golvdämpning?

Post by A-masen »

Jag vet inte om dom dämpande fibermattorna finns att köpa hos dom vanliga återförsäljarna. Annars finns på den ort jag befinner mig en firma som säljer alla möjliga sorters mattor och dämpmaterial: http://www.hordastans.se/" onclick="window.open(this.href);return false; Det vill säga, det är bara ett försäljningskontor här, men jag vet att dom har produkter som kan passa i bilar.

Om vi spinner vidare lite på det här med golvmattor så kan man om man inte hittar någon passande golvmatta/tråg använda en sådan (standard?)fyrkantig våffelmönstrad matta. Våffelmönstret fångar ju också upp lite vatten, men man får se till att det inte svämmar över.

Till dom som undrar: "Var f**n ligger Horda???" Det ligger i Värnamo, Småland.
Kumlamazon
Posts: 22
Joined: Thu Oct 20, 2011 4:24 pm

Re: Tips på Golvdämpning?

Post by Kumlamazon »

A-masens idé om heltäckande plasttråg på golvet är bra på ett sätt till. De tar även emot de vanliga läckagen "uppifrån" när det regnar. Har använt denna metod i 20 år på min vardagsamazon. Bara att tömma efteråt. Under golvmattan, gummi/filtmattan, kan man även ha ett antal träribbor som gör att luften kommer åt att cirkulera. (Såg en gång en nyrenoverad HGV där 10 år gamla tidningar låg kvar under mattan. Golvplåten var därefter. Men fin utvändigt. Nyrenoverad? Fanns i en SAAB-stad).

/Åke
Post Reply