Rullbälte bak combi-67

Moderatorer
Post Reply
AckeCTP
Posts: 13
Joined: Sat Nov 29, 2014 9:23 am

Rullbälte bak combi-67

Post by AckeCTP »

Hej!

Jag är i slutfasen på renovering av min gamla familjebil. När jag var uppe i Boden i somras såg jag en fantastisk utställningsskick grå combi med rullbälten bak. Jag missáde tyvärr att fotografera installationen. Någon som har bilder/tips på hur man monterar?

MVH
Anders Sjölund i Enskede
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Rullbälte bak combi-67

Post by A-masen »

Den här instruktionen hittar du här på forumet. Gå in på avdelningen Övrigt. Gå vidare till Amazonrelaterade företag och länkar. Gå in där och skrolla lite neråt till Volvo Amazon Picture Gallery. Gå in där. Där pekar du på Svenska flaggan och väljer Egna Instruktioner i rullgardinsmenyn. Det finns en del nyttigt där.
http://www.volvoamazonpictures.se/guide ... tioner.php" onclick="window.open(this.href);return false;
AckeCTP
Posts: 13
Joined: Sat Nov 29, 2014 9:23 am

Re: Rullbälte bak combi-67

Post by AckeCTP »

Tack för tipsen.

Tyvärr hittar jag inte en enda bild på montering till Combi.

Vinkeln ned till rullen blir helt avig oavsett rullens placering på hjulhuset eller ovanför hjulhuset samt att bältet skaver på ovansida ryggstöd!?

MVH/Anders
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Rullbälte bak combi-67

Post by gudu »

Hej.
Jag har monterat sådana, det var lite knepigt så det tog nästan ett år innan jag fick till det.

I mitten hade jag ett midjebälte.
På sidorna hade jag rullen fästad i ett svetsat fäste på hjulhuset. Det krävs en rulle som inte har vältfunktion. Sedan gick bandet mellan ryggstödet och ryggstödsfästet upp i c stolpen. Nedre fästet var i hjulhuset nere vid låret som normalt. Fästet i mitten under sätet var också normalt fast jag gjorde en plåt så alla bälten kunde fästas i de ordinarie bulthålen. Tog lite bilder men de har jag inte här.
Bältena köpte jag på mekonomen, tog bilder på artikelnumren. Återkommer.
AckeCTP
Posts: 13
Joined: Sat Nov 29, 2014 9:23 am

Re: Rullbälte bak combi-67

Post by AckeCTP »

Tusen tack! om jag förstår dig rätt har du byggt fästen placerade ovanpå hjulhusen där rullen ges rätt vinkel mot fästet uppe i tak.

Fantastiskt snällt om du kan ta några bilder samt atikelnummer. Mitt mekgarage är uppsagt till februari (ska rivas och bli bostäder) så jag är motiverad att bygga klart...

Med vänliga hälsningar Anders i Enskede
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Rullbälte bak combi-67

Post by gudu »

Ja det är så fästena placerades. Ett kraftigt öra och lite förstärkningar på hjulhuset.
Det dröjer några dagar innan jag är vid bilderna.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Rullbälte bak combi-67

Post by gudu »

Har du sett du mitt försök till beskrivning? I min projekttråd?
Gösta
Posts: 9
Joined: Sat Aug 01, 2015 7:01 pm

Re: Rullbälte bak combi-67

Post by Gösta »

Råkade bli en kombi för några veckor sedan. Och det skulle vara bra med rullbälte i baksätet också.
Har läst det jag sett här.
Men har inte lyckats hitta några bilder.
Någon som vet var man kan hitta några bilder?
Det verkar som att man ska ha rullar som ska monteras lutande.
Hittade en uppgift på ”folkrace shopens” sida om att idag får det inte säljas rullar som inte låser om de lutas,på deras sida fanns även en instruktion om hur man plockade bort den funktionen utan att det påverkade rullens spärrfunktion.
Göran i Norråmyra
Gösta
Posts: 9
Joined: Sat Aug 01, 2015 7:01 pm

Re: Rullbälte bak combi-67

Post by Gösta »

10FF3C3F-1DDA-4DB5-8AD5-3F138CA9B59F.jpeg
10FF3C3F-1DDA-4DB5-8AD5-3F138CA9B59F.jpeg (168.72 KiB) Viewed 124 times
Här har jag hittat en bild på en variant av montering, med rullar som går att luta.
Min tanke om den placeringen är att man bör nog ha någon skaplig förstärkning där rullarna är monterade.
Göran i Norråmyra
Gösta
Posts: 9
Joined: Sat Aug 01, 2015 7:01 pm

Re: Rullbälte bak combi-67

Post by Gösta »

Har fått reda på att det fungerar med bakbälten från Volvo 744 , det går att plocka bort den delen som gör att rullen spärrar när den lutar.
Har även konstaterat att på Saab 900 OG sitter rullen till bältena bak lutade framåt.
Göran i Norråmyra
Post Reply