Hur ta bort knappar ventilationsreglage?

Moderatorer
Post Reply
Frits74
Posts: 3
Joined: Thu Aug 28, 2014 5:02 pm
Location: Skara

Hur ta bort knappar ventilationsreglage?

Post by Frits74 »

Jag ska byta bakgrundstexten för ventilationsreglagen, där det står stänkt/öppet och kallt/varmt. Det innebär att jag helst ska trä den nya plastbakgrunden över spakarna till reglagen.

För att göra detta skulle jag helst vilja lossa de små handtagen som man reglerar värme och luft med, bara själva plastknapparna. Jag har den platta, lilla varianten på dessa.
Tyvärr verkar dessa sitta som berget, hur skall dessa tas bort?

I annat fall får jag ta och slitsa upp plastbakgrunden hela vägen nedåt, det kommer ju inte synas så mycket men..... alltid roligast att få dit den på rätt sätt.
Borde ju bara vara att dra ut knapparna men sitter hårt och vill inte ta i för mycket, kan ju vara någon tidigare ägare som limmat dit dem och 50 år gammal plast spricker ju lätt...
/Tommy


Amazon 121 -65
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Hur ta bort knappar ventilationsreglage?

Post by gudu »

Jag har för mig att man kan vidga/öppna skårorna i plasten och få, trä, kränga den över en knapp i taget. Sedan var det luriga att få plasten att ligga dikt an mot kromet, annars blev det spegling och dubbel text.
Frits74
Posts: 3
Joined: Thu Aug 28, 2014 5:02 pm
Location: Skara

Re: Hur ta bort knappar ventilationsreglage?

Post by Frits74 »

Hej

Såg nu att det faktiskt bara gäller mittersta knappen, som skall i skåran, så då går det nog att vidga plasten lite.

Tack för tipset att se till att det ligger an ordentlig.
/Tommy


Amazon 121 -65
Post Reply