Behöver tips om klädselbyte på´69 Sedan

Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Behöver tips om klädselbyte på´69 Sedan

Post by amazon guy »

Hej,

Hur svårt är det att byta klädsel på stolar och baksäte, nån som prövat på det och kan ge tips? Svårt/lätt för en normalhändig kille som renoverad flera bilar (dock ej inredningar)?
Mina stolar är både rivna, spruckna och har svartnat lite här och där, för att inte snacka om ryggstödet som är helt slut upptill.

Har kollat lite snabbt tillbaka i sektionen här men hittar inget på ämnet.

Tack,
Dennis
Last edited by amazon guy on Thu Apr 16, 2015 8:48 am, edited 1 time in total.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Behöver tips om klädselbyte på´69 Sedan

Post by QV »

Att lägga tillbaka äldre klädsel är "känsligt" men de nya kan man slita rätt hårt i utan att de ger sig.

Det gäller mest att centrera klädsen och hålla koll på att den förblir centrerad när man sliter i den :-)

jag skulle påstå att är man normalt händig så är det inga bekymmer att montera en köpt klädsel på en stol.

/Janne

Själv så modifierade jag ryggstödet med rätt tjocka skumkilar så att jag fick lite "skålning" i ryggen.
Då fick man pressa ihop och dra hårt för att få dit klädsen :lol:
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Behöver tips om klädselbyte på´69 Sedan

Post by amazon guy »

Hej Janne,

Tack för tipset, det kommer i s f gälla nya klädslar från VP.

Dennis
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Behöver tips om klädselbyte på´69 Sedan

Post by Fredrik Lofter »

Jag brottades med detta på framstolarna på min 69:a då jag satte dit nackstöd. Ryggklädseln måste då bort för att få dit styrhylsorna och även nackstöden skulle kläs om med rätt inredningsfärg. Nu är jag kanske inte utrustad med mest tålamod i världen, men det där var alldeles för mycket pill för mig. Jag fick till det till slut men det är inget jag längtar efter att få göra om. När jag senare bytte till baksäte med mittarmstöd fick den nya klädseln sättas dit av en tapetserare och trots det blev det en reklamationsvända innan det blev riktigt bra.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Behöver tips om klädselbyte på´69 Sedan

Post by amazon guy »

Tack Fredrik, ush låter inget vidare, ty jag hör inte heller till dom med tålamodöverflöd....förresten så trodde jag att det inte fanns armstöd i baksäte på 69:or, eller kommer din inredning från en annan äldre Amazon kanske?

Meningen var att fixa den nya klädseln själv för är redan nu, innan ens t o m handlat klädseln, långt över budgeten på Amazonen, eller med andra ord så har bilen passerat gränsen för vad den egentligen är värd för länge sen, och det tar lite emot. Ok, jag visste ju i och för sig redan från början att detta snarare kommer att bli ett "kärleksprojekt" än något annat, men det får inte kosta eller gå hur långt som helst.....sen har man ju felräknat lite också betr. tillgången på begagnad som just inredningar osv och som inte är längre som förr i tiden (varit borta från bilar som Amazoner, PV och Duetter i minst 25 år och inte följt med riktigt)....

Dennis
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Behöver tips om klädselbyte på´69 Sedan

Post by Fredrik Lofter »

amazon guy wrote:Tack Fredrik, ush låter inget vidare, ty jag hör inte heller till dom med tålamodöverflöd....förresten så trodde jag att det inte fanns armstöd i baksäte på 69:or, eller kommer din inredning från en annan äldre Amazon kanske?
Ja, jag har satt dit dörrsidor med fickor och baksäte med mittarmstöd. Klicka på mitt chassinummer i signaturen för bilder. Dörrsidorna och klädseln till baksätet kan VP Autoparts specialtillverka (inga svetsränder på klädseln 69-70) om man ger dem lite tid, men själva baksätet är såklart från en äldre bil (65-68 passar).

En hobby får kosta lite. Sen måste man ju inte göra precis allt på en gång...

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Behöver tips om klädselbyte på´69 Sedan

Post by QV »

amazon guy wrote: men det får inte kosta eller gå hur långt som helst.....
VA hur menar du nu!


:lol:

/QV

Vars renoveringskost är (förhoppningsvis) endast 160% av värdet....
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Behöver tips om klädselbyte på´69 Sedan

Post by amazon guy »

Det skall förstås helst inte kosta typ dubbelt så mycket än bilens egentliga värde....(bildligt talat)....gör det det så är nånting fel......

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Behöver tips om klädselbyte på´69 Sedan

Post by amazon guy »

Har nu fått hem nya klädslar från VP till baksätet där jag bestämde mig att börja för det såg ju lättast ut och måste säga att dom är mkt, mkt väl gjorda, blev faktiskt jätteförvånad......lika bra som original......

Själva sätet var "piece of cake" att klä om, tog c:a 2,5 timma, mycket tack vare att det gamla skummgummimaterialet var fortfarande förvånansvärt fräscht för sin ålder och behövde inte röras, men ryggstödet är desto pilligare och än så länge har jag tillbringat två eftermiddagar med det varav den första gick till att bättra på skummgummit upptill (dom vassa skummgummikanterna är numera nerslipade för konturerna av kanterna syntes utanpå den nya klädseln, men har än så länge inga bilder) samt kollat upp hur allting satt fast och den andra joxade jag med klädseln fram och tillbaka utan att under flera timmar komma nånvart p g a att vissa partier reste sig varje gång man spände nertill. Men nu har jag emellertid luskat ut det och behöver skaffa sadelmakarnål med något tjockare tråd för att hålla partierna kvar på plats (kommer förstås inte att synas på utsidan). Konstigt nog fanns där inget tråd eller lim från fabriken på den gamla klädseln, så fattar inte hur dom lyckades med att få allt att ligga kvar på plats....... :S (kan förresten ej limmas för då kan man ju inte spänna som man behöver).

Inkommer med fler bilder när klar med ryggstödet.

Dennis

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by amazon guy on Tue Jan 05, 2016 12:02 am, edited 9 times in total.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Behöver tips om klädselbyte på´69 Sedan

Post by A-masen »

Det som är vitt och ser nytt ut, är det skumplast eller skumgummi?
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Behöver tips om klädselbyte på´69 Sedan

Post by amazon guy »

Ja du, bra fråga, trodde det hette bara skumgummi.....det är i alla fall samma material som det gamla som sitter på.....den övre skummgummikanten, tillsammans med vinylen där uppe var antingen i trasor eller helt borta......totalt sönderbränt från solen eller som om en get hade tuggat på den ;) .....man kanske borde skaffa sig ett sånt där original jalusi att sätta upp där bak för att skydda.....

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Behöver tips om klädselbyte på´69 Sedan

Post by amazon guy »

Ryggstödet här var klart betydligt hårdare nöt att knäcka, till stor del p g a ständig rynkbildning i dom skålade sidopartierna, men efter tre eftermiddagars trixande så är det äntligen klart. Detta var mitt första "sadelmakarjobb" och det är inte lätt att veta den rätta ordningen på arbetsmomenten, var börja först eller vad göra för att rätta till problem som uppstår under tiden.

Näst i tur står framstolar.....dock har jag inga klädslar än..... :sad:

Image
Image
Image
Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Behöver tips om klädselbyte på´69 Sedan

Post by A-masen »

Snyggt!

Det tog någon minut innan jag förstog att bild 2 visar baksidan på galonklädseln. :oops:
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Behöver tips om klädselbyte på´69 Sedan

Post by amazon guy »

Japp, och snören där är så att säga "extra tillbehör" för att dom partierna inte skulle resa sig när man spänner. Hittade dock inga spår efter sånt från fabriken och fattar inte hur dom bar sig åt, men antar att grabbarna där hade sina tricks......

Skrynklan som syns ung. i mitten på uppsidan i bild nr. 4 kommer från förvaringen och att klädseln antagligen varit vikt under lång tid, klagade om det men blev tillsagd att vinylen har minne och kommer att rätta ut sig av sig själv så småningom, men jag är mycket tveksam om det..... :sad:

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Behöver tips om klädselbyte på´69 Sedan

Post by amazon guy »

Fortsatte nu under dom senaste ett par dagarna med att ta itu med passagerarstolen och det gick rätt bra det med, speciellt själva sätet var enkelt att fixa, men även ryggstödet förutom momentet där klädselkanterna skall stuvas in i plåtkanalen i botten på ryggstödet och där det ett tag såg ganska hopplöst ut hur det skall gå till, där är ju såååå trångt......

Återigen så var skumgummimaterialet otroligt bevarat, inte en chans det skulle hålla i 50 år med en sextiotals Alfa t. ex, utan det är bara pulver av allting.......där köpte man definitivt sitt skumgummimaterial från helt fel tillverkare.....

Dennis

Sitsen
Image
Image
Image
Image
Image

Ryggstödet
Image
Image
Image
Image
Image
Post Reply