funkttion värme ventil

Moderatorer
Post Reply
mattan106
Posts: 13
Joined: Thu Nov 19, 2015 5:51 pm

funkttion värme ventil

Post by mattan106 »

köpt en värmeventil på en skrot men hur f_n funkar den om ja har ventilen öpper går de givetvis blåsa igenom rören men även istängt läge e de samma genom flöde????
tacksam för svar
mvh mattias
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: funkttion värme ventil

Post by A-masen »

Det är en termostat i ventilen. I den långa metalltråden/röret finns det eter (?) som styr termostaten. Det fungerar så att du ställer in en behaglig temperatur med reglaget på instrumentbrädan. Sedan, oberoende av hur yttertemperaturen växlar, så hålls kupéluftens värme på en jämn nivå.
Antag att du bor i t.ex nollåttornas "kommun". Där är det -2°C. Du skall åka på en vintersemester till norra Dalarna/Härjedalen. Temperaturen i bilen är 22°C. Ju längre nordväst du kommer, desstå kallare blir det ute. Men termostaten ser till att du hela tiden får samma kupétemperatur, 22°C även om det är -22°C på utsidan. Du behöver alltså inte röra reglaget under hela resan.
Det finns dock inga siffervärden att ställa in, utan man får hitta ett bra läge i början på resan. Men lite som en lågbudget och föregångare till AC. Dock ingen kyld luft på sommaren. Ett litet tips kan ju vara att ha en liten paneltermometer i bilen som visar kupévärmen. Åtminstone förr fanns det med en magnetfot och dom var obetydligt större än en femkrona.

Så jag tänker mig att om du kyler eller värmer upp den långa metalltråden/röret, så kommer du att märka att flödet påverkas åt ena eller andra hållet. Detta under förutsättning att tråden/röret är hel. Den är ömtålig och även den minsta läcka på den "kvaddar" hela funktionen. Det går att laga, men är inte billigt. När tråden är monterad i kupéelementet brukar den sitta som en snäckformad spiral i luftströmmen.

Sedan finns ju det här membranet/ventilen som vi har sett i en annan tråd. Det kan också vara trasigt.

Jag försökte bildgoogla på paneltermometer, men det är tydligen bara digitala sådana nu för tiden. Dessutom på något underligt språk, men man kan gissa sig till vad det står: http://indonesian.alibaba.com/product-g ... 00709.html
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: funkttion värme ventil

Post by QV »

Det är riktigt att det sitter en "automatisk" justering i ventilen men har man stängt ventilen så skall flödet vara noll och intet.

Så kan du blåsa luft igenom rören när ventiljusteringen står i båda ändlägena så anser jag att ventilen är trasig.
Sätter jag min spak på kallt i kupen så har jag inget flöde genom värmepaketet.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Janne1969
Posts: 37
Joined: Wed Feb 09, 2022 7:45 pm

Re: funkttion värme ventil

Post by Janne1969 »

Hej
En liten fundering ang kapillärröret som sitter på värmeventilen
På min 69:a sitter den virad runt själva ventilen, ska inte den gå in i värmepaketet?/Janne
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: funkttion värme ventil

Post by A-masen »

Det är flera år sedan jag såg det här "Live". Men röret ligger väl virat i en platt spiral mot värmepaketet. Som ett @, fast några varv till. Jag har något svagt minne av att det fanns någon sorts tunn "plåtställning" som höll fast spiralen? Ett stort, men tunt X som var fästad i elementet och spiralen var fästad i X-et.
Ni som har tillgång till detta kanske kan korrigera mig om jag minns fel?
Men kom ihåg att vara försiktig. Röret är ömtåligt!
Janne1969
Posts: 37
Joined: Wed Feb 09, 2022 7:45 pm

Re: funkttion värme ventil

Post by Janne1969 »

Den ska alltså sitta i värmepaketet för att ge full effekt?
Det verkar väl mest funktionellt kan man tycka
Som sagt i min (69:a)så sitter röret virat runt själva ventilen, men jag upplever inga problem med värmen i bilen, men det borde väl bli bättre effekt om den sitter i paketet eller?
Intressant att höra om det finns olika lösningar vad det gäller kapillärrörets placering
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: funkttion värme ventil

Post by Per L »

Janne1969:
Som A-masen skriver här ovan är kapillärrörets funktion bara att försöka hålla temperaturen så konstant som möjligt i bilen utan att behöva sänka och höja temperaturen manuellt via spakarna. Den har egentligen inget med hur mycket eller litet värme man får från värmepaketet.

Har du det lilla röret virat kring ventilen och inte instoppat i värmepaketet så är det enda som händer att du själv får reglera värmen oftare manuellt via spakarna för att hålla jämn värme i bilen. Våra gamla bilar är väl vanligtvis inga året runt bilar längre så det har nog ingen större betydelse hur du gör med kapillärröret.
Janne1969
Posts: 37
Joined: Wed Feb 09, 2022 7:45 pm

Re: funkttion värme ventil

Post by Janne1969 »

Okej då vet jag ,tack för info, små detaljer är också viktiga
Post Reply