69:ans framstolar, rätt eller fel?

Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

69:ans framstolar, rätt eller fel?

Post by amazon guy »

Hej,

Har nu under längre tid varit konfunderad över huruvida jag har rätt framstolar i min ´69 (vänster och höger) eller om där kan finnas två höger, respektive vänsterstolar p g a att någon av förra ägarna möjligen bytt ut en av dom?

Jämförd med andra ´69,-´70 bilar/bilder kan jag t. ex. se att min förarstol saknar svankstödsjusteringsratt på vänster sida medan den finns på dom allra flesta andra bilar av samma årgång, dock hittade jag undantag med, se bifogade jämförelsebilder där dom första två högst upp kommer från min bil.

Vidare är den lilla spaken man fäller ner ryggstödet med på passagerarstolen placerad inåt istället för utåt som på förarstolen, så för att fälla ner ryggstödet måste man luta sig över stolen och fumla efter den, har i och för sig sett det i många andra bilder med, men var är logiken? Den borde ju vara lättåtkomlig i situationer där man har fullt med grejor i näven.....?

Förarstolens bottenarmatur är inte heller galonklädd som passagerarstolens, vilket också bidrar till förvirringen.

Finns det någon som kan belysa denna mysko gåta?

Dennis

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by amazon guy on Thu Dec 31, 2015 4:03 pm, edited 1 time in total.
Per M
Posts: 93
Joined: Tue Dec 20, 2011 8:44 pm

Re: 69:ans framstolar, rätt eller fel?

Post by Per M »

Hej, Dina stolar ser ut att vara ihopplockade av flera stolar och delar

Volvo stolen kom år 65.

65-66
ej svank justerings rattar (justeras med skruvmejsel)
ej galon på underredet
fällnings spakarna pekar bakåt neråt och är utåt mot dörrarna
åka framåt och bakåt spaken plaserad utåt mot dörrarna samtliga 65-70

67-70
galon på underredet
fällnings spakarna pekar framåt uppåt och är utåt mot dörrarna (osäker på om dom bytt plats någon mer gång?) (69-70 var dom inte bakåt neråt fast vinklad utåt?)

68-70
svank justerings rattar utåt mot dörrarna (osäker på 68 kan ha varit inåt ?)

70
nackstöd standard

Det kan finnas avvikande modeller/utföranden men det här gäller svenska marknaden och (ej GT och Combi)
Nackstöd såldes som tillbehör och går att montera från 65

ska kolla det som är inom parantes eller om någon annan kommer ihåg det?
//Per M
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: 69:ans framstolar, rätt eller fel?

Post by olleholm »

På min orginala 70a,är det chaufören som öppnar åt dom som skall sitta bak,båda stolarna har på vänster sida,jag var andra ägaren,bilen har gått 6900 mil.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: 69:ans framstolar, rätt eller fel?

Post by amazon guy »

Tack grabbar, Olle, har du någon svankjusteringsratt utåt mot förardörren på din 70:ans förarstol?

"båda stolarna har på vänster sida", jag antar att det är fällningsspakarna du menar?


Dennis
Last edited by amazon guy on Thu Dec 31, 2015 10:57 am, edited 1 time in total.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: 69:ans framstolar, rätt eller fel?

Post by Lars Bd »

Stolarna är nog identiska 69-70 när man jämför höger och vänster stol i samma bil.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: 69:ans framstolar, rätt eller fel?

Post by 121 »

MR:Amazon wrote:
65-66
ej svank justerings rattar (justeras med skruvmejsel)
ej galon på underredet
fällnings spakarna pekar bakåt neråt och är utåt mot dörrarna
åka framåt och bakåt spaken plaserad utåt mot dörrarna samtliga 65-70

//Per M
1966 har galon på underredet. Vad menar du saknas jämfört med nyare årsmodeller?
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: 69:ans framstolar, rätt eller fel?

Post by amazon guy »

Lars Bd wrote:Stolarna är nog identiska 69-70 när man jämför höger och vänster stol i samma bil.
Lars, menar du att alltså att det jag uppfattar som två möjliga högerstolar är korrekt för ´69-´70?

Men att svankjusteringsratten saknas på förarstolens vänster sida då, någon teori på det? Kan den vara borttappat, eller skall den helt enkelt inte vara där? Det finns ju en på stolens höger sida i och för sig......

Dennis
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: 69:ans framstolar, rätt eller fel?

Post by Lars Bd »

Ja det finns inte en höger och en vänster utan 2 st identiska framstolar med en svankstödsjustering/stol. Kolla reservdelskatalogen, det bör vara samma artikelnummer på detaljerna i båda stolarna om det är som jag tror.
Med 2 identiska stolar blev det några färre artiklar och något lägre byggkostnad/bil.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: 69:ans framstolar, rätt eller fel?

Post by amazon guy »

Lars Bd wrote: Med 2 identiska stolar blev det några färre artiklar och något lägre byggkostnad/bil.
Hmmm, var dom såååå kostnadsmedvetna redan på den tiden? Jag tyckte att man då öste pengar till vänster och höger lite varstans oavsedd vad......det var ju fortfarande "the good times"......eller? :wink:
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: 69:ans framstolar, rätt eller fel?

Post by 121 »

1969 och 1970 årsmodeller av Amazon är lite snikigt utförda eftersom Amazonen nu var Volvos budgetmodell. Inget mittarmstöd i baksätet, enklare hatthylla, inga kartfickor i dörrarna, inga prydnadslister på dropplisterna, osv.
Per M
Posts: 93
Joined: Tue Dec 20, 2011 8:44 pm

Re: 69:ans framstolar, rätt eller fel?

Post by Per M »

Nu har jag kollat på en 69a och en 70ia


svanksjusteringen på höger sida på båda stolarna 68 -70 (precis som ni kommit fram till)
galon på underredet 66-70 jag har ändrat mej om 66 någon som vet på 65 ??
fällspaken på väster sida uppåt på båda sidor 69-70 (precis som ni kommit fram till)
stolarna är identiska hö och vä (precis som ni kommit fram till) förutom justeringen fram och tillbaka på underredet om man nu lossar stolen på lättaste sättet.

//Per M
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: 69:ans framstolar, rätt eller fel?

Post by 121 »

Jag har tittat igenom de bilder som jag samlat på mig och från 1965 års modell och framåt har alla bilar galon på utsidan av nederdelen. Längdjusteringsspaken och ratten för ryggstödslutningen är också alltid på utsidan av stolarna (så jag skulle inte säga att stolarna är identiska för höger och vänster sida).

Svankstödsjustering har jag bara sett på höger sida. Fällmekanismen är svårare att se.
Per M
Posts: 93
Joined: Tue Dec 20, 2011 8:44 pm

Re: 69:ans framstolar, rätt eller fel?

Post by Per M »

Sammanfattning då av framstolar sedan mod 2dr


svankjusteringen med skruvmejsel 65-67
svankjusteringen med rattar på höger sida av ryggstödet på båda stolarna 68-70
spakar för fällning av ryggstöd bakåt och snett neråt, hela tiden på utsidan mot dörrar 65-66
spakar för fällning av ryggstöd uppåt och snett framåt, hela tiden på utsidan mot dörrar 67
spakar för fällning av ryggstöd uppåt och snett framåt, på vänstersidan av stolarna 68-70
galon på underdelen av stolsunderredet 65-70
nackstöd 70

något mer ?

//Per M
Post Reply