Ersättningsband för Pirelliband?

Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Ersättningsband för Pirelliband?

Post by amazon guy »

Har någon träffad på billigare men lämpligt resårband/material istället för dom relativt dyra original Pirelliband?

97:-m samtidigt som det behövs 6,25 x 2 = 12,5 meter till framstolarna (både rygg och sits) blir lite tufft för några futtiga resårband tycker jag.....och speciellt som man redan har renoveringsutgifter för bilen så man drunknar i dom (sen har jag förstås 3 andra veteranbilar med som suger pengar).

Hur skall dom vara egentligen, fjädrar dom något eller är dom helt stela, mina är uttorkade och stela som pinnar så det är knappast nåt att gå efter längre.....jag har sett liknande materil någonstans förut (kanske även hos flyttgubbar), men kommer nu inte på var......spännremmar?

Dennis
Last edited by amazon guy on Sat Feb 27, 2016 1:13 pm, edited 1 time in total.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ersättningsband för Pirelliband?

Post by QV »

Kolla sadeljord till stolsrenovering, men hur skall man få plats med 6 meter under stolen?
Om stolen är 0.5 meter bred blir det 12 vändor? är dom inte typ 4-5 cm breda?

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Ersättningsband för Pirelliband?

Post by amazon guy »

Enligt VP handlar det om 3,25 m per stol/sits (fram), gånger två = 6,5 m.....
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=671118

Dennis
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ersättningsband för Pirelliband?

Post by A-masen »

Remmar som flyttgubbar använder är stumma. Alltså utan fjädring. Om man vill ha sådana så finns det ju spännband till överkomligt pris på någon bensinstation eller stormarknad. Ett exempel: Clasisjön 30-7888 5 meter. 35 kr. (Om dom sedan passar är en annan fråga?)
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Ersättningsband för Pirelliband?

Post by amazon guy »

Hmmm, det får förstås inte vara vilka som helst utan såna som är någorlunda lämpliga för ändamålet.....
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Ersättningsband för Pirelliband?

Post by amazon guy »

Hittade till slut 4 cm bred spännbandmaterial som är stummt för 7:- meter, så det borde göra susen......fanns i flera färger men valde svart.......är normalt pedantisk med val av originalersättningsdelar eller material, men priset för dom rätta Pirelliband (c:a 1200:- sammanlagt à 90 meter) blev nog lite för bra även för mig.....

Dennis

Image
Image
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ersättningsband för Pirelliband?

Post by QV »

Ser ut som bilbälten från närmaste skrot.....

Man får ju inte alltid köpa bilbälten men avskurna ifrån vindan skall ju inte vara något problem (troligen billigt också)

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply