Philips radio i 59a Amazon

Moderatorer
Post Reply
saganify
Posts: 4
Joined: Tue Feb 23, 2016 6:22 pm

Philips radio i 59a Amazon

Post by saganify »

Hej,radio som ovan troligen monterad vid köp-59.Verkar ansluten via kablage till rektangular apparatdosa under handskfack ovan passagerarens benutrymme.Är det en rörradio och därför den lösningen av utrymmesskäl?Bilen konverterad till 12V och säkringen borta så hoppas den före mig inte pajade radion,får kolla funktion med 6V batteri eller converter.Visst kan jag jorda 6V batteriet I kaross bara jag ser till att + kabeln bara går till + på radion?Finns annars tips på gamla eller retro 12V apparater som skulle passa?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Philips radio i 59a Amazon

Post by A-masen »

Det finns moderna radioapparater i retrostil, men dom är inte billiga. Jag vet inte hur det fungerar med länkar och äldre inlägg, men det har skrivits en hel del om detta här på forumet.

Troligen är det så med din extra radiolåda att den innehåller en "vibrator". Förr när det var radiorör så behövde dom en arbetsspänning på ca 100 volt. Då fick man först "tillverka" en växelspänning och sedan transformera upp den till lämplig nivå. Det gjorde man med denna vibratorn. Det var en "grej" som svängde snabbt fram och tillbaka och gjorde en svängande spänningsvåg.
I dagens läge finns det så kallade invertrar som gör om likspänning till växelspänning, men dom är tillverkade med senaste elektronik och i jämförelse mycket effektfulla. 1959 var nätt och jämt transistorerna uppfunna och allmänt förekommande. Så jag tvivlar på att om du skulle behöva t.ex en ny vibrator så finns det nog ingen på marknaden. Radiorör kan finnas om man har tur, men det är ingen självklarhet.

Och notera att 1959 var FM-sändningar fortfarande på försöksstadiet. Det är alltså ingen självklarhet att din radio har FM-bandet. (Dom flesta mellanvågssändare (AM) i Sverige är stängda i dag) Och skulle du ha FM-band på din radio så gick det bara upp till 104 MHz vid den tiden. Dagens FM-band går upp till 108 MHz.

Så misströsta inte om din radio inte fungerar. Det finns som sagt retroapparater om man vill ha det.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Philips radio i 59a Amazon

Post by Arne »

Här har du ett exempel på en retro radio.
http://www.amazon.co.uk/Caliber-RCD110- ... B00526HXP2
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Philips radio i 59a Amazon

Post by QV »

Jag har byggt en 208 meters sändare (lågeffekt) med god ljudkvalite.

Gissa varför!

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Philips radio i 59a Amazon

Post by A-masen »

QV wrote:Jag har byggt en 208 meters sändare (lågeffekt) med god ljudkvalite.

Gissa varför!

/QV
För att du har en äldre AM-radio?
Alltså, om jag får spåna lite, du har en modern mottagare som svarar till dagens teknik. Till den har du kopplat din sändare som sänder signalen (konverterad?) vidare till din äkta 50-talsradio.

Rätt eller Fel? Jag är inte i den situationen att jag behöver göra det, men om jag hade det behovet kanske jag skulle fundera på om det var möjligt att göra så.

Här blir det lite Off Topic, (men det skrivs ju inte jättemycket på forumet så man kan ju fylla ut med lite mera ord)

På den här sidan: http://www.nbmarine.se/ kan man gå in på A-Fordsidor och gå vidare i dagboken. Där bläddrar man fram till Januari - februari 2007. Där får man läsa om hur en veteranbilsbyggare sätter en modern radio i en A-Ford 1930. Han sätter radion dold under framsätet och högtalarna dolda under panelsidorna. Till detta har han en handhållen fjärrkontroll. Så kan man också göra, om man vill.
Bli inte förskräckt av att det är en Ford. Det är en hel del välkända Volvodelar i bilen. Så läs gärna hela dagboken om ni har tid.
Om någon undrar, det går inte så bra att direktlänka till en speciell sida, utan man få klicka själv.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Philips radio i 59a Amazon

Post by QV »

Även "moderna" radios har ju långvåg.

208 meter är förövrigt Radio Luxembourgs frekvens och det lyssnade man ju på i yngre dar.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
SteNor
Posts: 42
Joined: Wed Jan 14, 2009 8:27 pm
Location: Essunga

Re: Philips radio i 59a Amazon

Post by SteNor »

QV wrote:Jag har byggt en 208 meters sändare (lågeffekt) med god ljudkvalite.

Gissa varför!

/QV
Baraföratt (Som vanligt med dig :lol: )
Hgv 62-69, orenoverad 60:a, USA-Sport -68, mfl,mfl.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Philips radio i 59a Amazon

Post by A-masen »

Ett tillägg till tidigare om retroradio. Webbhandelsföretaget http://www.amazon.co.uk/ har tydligen någon sorts spamrobot, för jag sökte retroradio på Google och nu har Amazon skickar reklam om retrobilradio till mig. Dom har några att välja på.
Jag säger inte att dom är bäst eller billigast, men om man t.ex behöver importera så är ju England ett EU-land, än så länge. Det blir alltså tullfritt därifrån. Och dom har kundservice om det skulle behövas. På svenska t.o.m! (I alla fall då jag skulle köpa en musik-CD-skiva för några år sedan. Jag är registrerad kund på Amazon. Därför får jag reklam av dom ibland)
Så en viss köptrygghet kan man få därifrån.
Men om man skall lägga till ett eget tyckande, så var det ju så att på 50 och 60-talet var digitala displayer inte en påtänkta på några radioapparater. Långt därifrån. Då var det en skala i ett fönster och en "pinne" som rörde sig fram och tillbaka när man vred på en ratt. Och snabbtangenterna var mekaniskt förinställda i valfria lägen på skalan. Det var inga tangentbordstangenter utan nästan som "små pianotangenter". Och dom stannade kvar i intryckt läge. Så dom så kallade retroapparaterna har en bit kvar för att kunna kallas retro, tycker jag.
Post Reply