Färg på hastighetsmätaren

Moderatorer
Post Reply
paa
Posts: 34
Joined: Sun Jul 01, 2007 8:26 pm

Färg på hastighetsmätaren

Post by paa »

Någon som har tips på lämplig färg att måla instrumentet med när färgen flagnar och "guldet" kommer fram? Undrar också om färgkod till fälgarna, det finns ju många som säljer nya 5,5 tums på blocket men jag tycker inte det ser ut som det är rätt nyans på dom. Någon som har köpt sådana?
//Pelle
Mustang cab -65
Amazon -69
MB 220D -70 projekt
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Färg på hastighetsmätaren

Post by Arne »

Instrumentpanelen ska lackeras med en krympfärg, denna finns nog bara i svart. Många lackar den med svart krympfärg och lackar sedan över det svarta med en ljusgrå nyans som liknar original färgen.

Färgkod till fälgarna är svår att hitta. Man kan ju alltid ta ett pigmentprov och sedan blanda till en överrensstämmande kulör.
AVG
paa
Posts: 34
Joined: Sun Jul 01, 2007 8:26 pm

Re: Färg på hastighetsmätaren

Post by paa »

OK vad innebär krympfärg?
Mustang cab -65
Amazon -69
MB 220D -70 projekt
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Färg på hastighetsmätaren

Post by A-masen »

Det är en "skrynklig" yta på färgen. Förr i världen, före och något jämnårigt med Volvo Amazon var många "prylar", film och diaprojektorer, kontorsmaskiner, hushållsapparater, värmefläktar, lampor, sport och friluftsutrustning m.m m.m lackade med Wrinkle finish. En lite finkornig skrynklig yta. Det var även vanligt att bilar hade sådan inredningsfärg.
Finns fortfarande att köpa som sprayfärg i sådana sammanhang där sådan färg kan önskas. Googla på Wrinkle finish.
Stefan L
Posts: 40
Joined: Mon Sep 26, 2005 10:47 pm

Re: Färg på hastighetsmätaren

Post by Stefan L »

Till hastighetsmätaren är matt RAL 7023 rätt kulör. Jag jämförde färgflagor från den del av panelen som ligger under den kromade delen mot en RAL färgkarta. Originalfärgen som utsatts för ljus i mer än 50 år var faktiskt ganska mycket mörkare, förmodligen var den också smutsig. Man tycker ju annars att den borde ha blekts.

Det finns div. leverantörer där man kan beställa sprayflaskor med färg med RAL-nummer. Skrynkelfärg brukar bara finnas svart och röd men den går ju att måla över med RAL 7023.

Jag gjorde detta för ett par år sedan med svart skrynkelfärg från Plastikote. Det krävs några ganska generösa färglager plus värme under torkningen för att få rätt yta. Jag behövde ett par försök innan jag blev skapligt nöjd. Jag har senare förstått att många föredrar skrynkelfärg från VHT, det är möjligt att den är mer lättjobbad. VHT ska även finnas som grå men om den stämmer i kulör med originalet är osäkert.

Den gråa färgen får inte läggas på för tjockt, då riskerar man att fylla ut skrynkelmönstret.
paa
Posts: 34
Joined: Sun Jul 01, 2007 8:26 pm

Re: Färg på hastighetsmätaren

Post by paa »

Tack båda två för svaren. Jag har en fråga till, under ljuddämpningsplattorna som är limmade på golvet finns det små utstansade "halvmånar" i botten på dom pressade förstärkningarna, vad är det tänkt som?
Mustang cab -65
Amazon -69
MB 220D -70 projekt
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Färg på hastighetsmätaren

Post by Arne »

På originalgolven är de utstansade, på eftermarknadsgolv finns de inte. Vet egentligen inte vad de är bra för eftersom dessa "halvmånar" är täckta med karosserikitt för att inte fukt ska komma in.
AVG
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Färg på hastighetsmätaren

Post by Lars Bd »

En gissning är att det behövdes dräneringshål då karosserna doppades i diverse kemikalier och färg under rostskyddsbehandlingen, före lackeringen tätades hålen med kitt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
paa
Posts: 34
Joined: Sun Jul 01, 2007 8:26 pm

Re: Färg på hastighetsmätaren

Post by paa »

Låter mycket troligt Lars, får bli karosserikit efter målning på insidan och underredsmassa på utsidan.
Mustang cab -65
Amazon -69
MB 220D -70 projekt
paa
Posts: 34
Joined: Sun Jul 01, 2007 8:26 pm

Re: Färg på hastighetsmätaren

Post by paa »

Hur plockar man ur instrumentet, har hittat muttrarna på baksidan men får man ut det framåt?
Mustang cab -65
Amazon -69
MB 220D -70 projekt
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Färg på hastighetsmätaren

Post by QV »

Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (61.47 KiB) Viewed 5563 times
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Jens Christian
Posts: 85
Joined: Thu Nov 23, 2017 8:58 pm

Re: Färg på hastighetsmätaren

Post by Jens Christian »

Problemet m att lakera fremsidan är att om man lakera den i samma färg som när Amazonen var ny ser det "fel" ut.

Kan man inte blanda till krymlacken, så den får den samma snygga patinerade färg, som en org bil har ? det måste kunna fixas.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Färg på hastighetsmätaren

Post by A-masen »

Dom flesta tänkbara färgerna (kulörerna) finns ju numera i standardiserade och datoriserade system. Kan man bara peka ut en önskad kulör så är det meningen att en färghandlare skall kunna blanda till rätt. Jag vet inget om det följande, men det kanske är så att krympfärg, Wrinkle Finish inte fungerar med vilka pigmentämnen som helst. Det kanske påverkas kemiskt åt ena eller andra hållet? Pigmentämnen är ju ofta framställda av metalloxider. Några kanske inte fungerar ihop.
Gå till en lite större färghandlare och fråga hur det ligger till. Jag har inte koll på det följande heller, men om det bara finns ett mindre antal färdiga krympfärger på burk, så kanske det ger ett tips om att det kan vara svårt att blanda till något valfritt? Jämför med t.ex Plasti Dip, en speciell "gummifärg", som bara säljs i kanske 10 olika kulörer (?)

Det här är ett (1) kulörsystem. Det finns säkert flera, både större och mindre: http://ncscolour.com/sv/product/ncs-index/

Jag gör ett tillägg här: Tänk aldrig tanken att försöka bestämma en kulör med något exempel som visas på en dataskärm. Färgskalan på en dataskärm ställs in manuellt av en människa i fabriken vid slutkontrollen. Det kan ju bli i princip vad som helst beroende på människans egenskaper, eget färgseende, trötthet, hunger, stress, dagsljus eller elljus i lokalen, pedantkänsla m.m m.m. Skall man välja färg så måste man ha en färgkarta och en "förebild" med den önskade färgen. Jag har läst att speciellt röda färger är svåra att återge rätt i datorer och andra digitala sammanhang.
Post Reply