Projekt Bilbälte

Moderatorer
Jpp
Posts: 5
Joined: Sat Aug 15, 2009 8:50 pm

Re: Projekt Bilbälte

Post by Jpp »

Bälte till Amazon m.m finns här http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... balten.asp
Var och hörde med dom på bilprovningen om att sätta bälten bak i vår Amazon -67:a
Dom sa att vi fick göra hur vi ville eftersom det inte var någon lag på bälten bak i den.
Malla
Posts: 1
Joined: Sun Sep 13, 2009 6:36 am

Re: Projekt Bilbälte

Post by Malla »

QV Om jag förstått det rätt så är årsmodellen för ditt objekt äldre än -67. Trodde inte det gick att lösa infästningen på C-stolpen för trepunktsbälten då. Fästen där kom ju först -67 väl.

Malla
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Projekt Bilbälte

Post by QV »

Nu har jag fixat till lite bilder i tråden så man kan se att min C-stolpe har två skruvhål.

Någon gång under produktionen så ändrade dom från två till ett hpå, kan det vara 67 kanske?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Jpp
Posts: 5
Joined: Sat Aug 15, 2009 8:50 pm

Re: Projekt Bilbälte

Post by Jpp »

Var kan man se dom bilderna QV?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Projekt Bilbälte

Post by QV »

I denna tråd! Jag har bytt webbhotell och det nya är känsligt för gemener och versaler vilket inte det gammla var. så det är lite pyssel att fixa till länkarna igen. Det är väll risk för uteslutning på grund av trådförstöring :shock:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Projekt Bilbälte

Post by D59471 »

Vilka årsmodeller var det aktuellt med enkel skruvinfästning för övre bälteshållaren fram?
Den som du ratade på grund av "frasande".

Tycker inte att dokumenteringen av bältesvarianter är särskilt heltäckande i reservdelskatalogen.
Alla bälten jag hittar ser fel ut med fel sort spänne.

Den här typen alltså.

Image
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Projekt Bilbälte

Post by QV »

Den som "frasar" kommer ifrån ett sådant spänne som du har på bilden. I min jakt på användbara delar så har jag skrotat ner ett antal bilbälten från kända och okända bilar. Jag "tänker bättre" när jag får se något IRL (In Real Life). Så även om min mistanke är 99% säker på att det inte blir bra så monterar jag ihop det ändå, då märker man att det frasade som man mistänkte och kan sedan koncentrera sig på alla övriga små detaljer. När det gäller en eller två skruv till fästet i B-stolpen har jag inte gjort någon undersökning. Mitt problem ligger i att finna adaptern som Classicvolvoshop visade (förut) på sin hemsida. Den konverterade två hål till ett.

I tanken har jag

Rätt undre fäste
rätt bältes lås
kan hänga upp bältet i hållaren högts upp på B-stolpen med lagom slack på bältet som det blir med statiskt bälte
Rullbältet kommer att monteras i nerderkant B-stolpe

Det som saknas är då
Rullbälte med LÅNGT grått band (min 0,5 meter längre än standard VOLVO 140/240)
bygel att vända bältet från uppåtgående till nedåtgående vid B-stolpen

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Projekt Bilbälte

Post by D59471 »

Hur gör du när du syr bältena då QV?

Vad använder du för tråd och symaskin. Eller syr du för hand?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Projekt Bilbälte

Post by QV »

Det är det som är det fina i kråksången, jag satt där med alla delar längs bandet och kom på att man inte behöver sy!

nja det var nästan sant men inget som har med trafiksäkerheten behöver man sy.....

Men jag saknar som sagt var ett extra långt grått rullbälte för att hela planen skall genomföras.

/Janne

men innan jag kom på lösningen (vilket tog så lång tid att man får skämmas) så var jag i kontakt med autoliv i Vårgårda och då kunde de hjälpa mig med enstaka bälten, de hade någon maskin kvar. Tyvärr kunde de inte hjälpa till med bälten oavsett längd eller färg.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Projekt Bilbälte

Post by D59471 »

Hur går du till väga då?

Skulle gärna vilja slippa sy om mina fasta bälten för att byta ut ena handtaget mot ett annat i nyskick.
Antar att man borde kunna ta bort "pinnen" till axeln vid nedre bältesinfästningen och öppna upp slingan på det viset.
Då får man ju till slut en lös ände på bältet efter att ha trätt av den svarta vinylöglan.

Frågan är om man får dit den där pinnen igen. Eller om man ska gå på niten till "vinylöglan" istället i änden av bältes-slingan.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Projekt Bilbälte

Post by QV »

du menar så här?
Image

så ja det går......

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Projekt Bilbälte

Post by Blomquist »

QV wrote:
men innan jag kom på lösningen (vilket tog så lång tid att man får skämmas) så var jag i kontakt med autoliv i Vårgårda och då kunde de hjälpa mig med enstaka bälten, de hade någon maskin kvar. Tyvärr kunde de inte hjälpa till med bälten oavsett längd eller färg.
Hur menar du Janne? Först "ja" sedan "nej" eller?
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Projekt Bilbälte

Post by QV »

De kunde hjälpa till med att sy, men svaret är några år gammalt så i dag vet jag inte hur det är.

Frågade om de kunde sälja längre bilbälten med grå färg (jag skulle själv hålla med mekaniken, de skulle byta ut bandet) men de hade då ingen leverantör på bälten oavsett längd eller färg.

Hoppas det klargjorde frågeställningen, skall försöka skriva mindre kortfattat i fortsättningen.

Glömde förövrigt att sätts dit citatet för att sedan ta bort det igen..........

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Projekt Bilbälte

Post by Arne »

Kåge Repslageri kan säkert sy bältena. De tillverkar bl,a. spännband. De har även gjort allt tågvirke till Jakobstads Wapen.
http://www.kagstroms.se/pages/index.html
AVG
Post Reply