Projekt Bilbälte

Moderatorer
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Projekt Bilbälte

Post by QV »

Så det börjar bli dags att montera bilbälten i bilen.

Till att börja med så blir det statiska originalbälten. Men jag har samlat på mig en del Amazon bälten som har blivit slaktade för att de ingående detaljerna skall renoveras för att sedan sys fast på nya rulbälten (nej jag skall inte sy själv utan det lämnas bort till auktoriserade företag). Det skall i slutändan bli rullbälten med Original Amazon beslag.

Men jag har svårt att finna \"snygga\" kromade detaljer som rullbandet skall löpa igen (alltså den där hållaren i axelhöjd på b-stolpen och c-stolpen).

Kan lägga till lite foto om jag har givit en dålig förklaring.

Ett annat problem jag har är att finna grå \"bilbälte\" på metervara. Har ringt till autoliv med dom har bara svart det var förvisso 1 -2 år sedan jag ringde men om någon vet om ett rullbälte som passade och desutom var med grått band så skulle det hjälpa.

Har även pratat med klubbens (ej nuvarande) ordförande och då var klubben intresserad av att ta fram ett klubberbjudande, detta är förvisso gammal info men det är inte omöjligt att det blir så.

Det är iallafall upp till mig att ta fram förslaget och prototypen klubben gör inget eget arbete här.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Amerikanska och dyrare japanska bilar har ofta färgmatchade bälten. Sök i nån sådan med grå inredning.
Volvo 140 -72 har jag också sett gråa rullbälten i.
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det är allså tänkt att du ska använda \"alla\" statiska detaljar såsom det stora fästet man knäpper fast sig med och göra det till rullbälten, Det låter som en lyssande idé.

Men hur blir det bak med den \"stora\" Skär den inte in i sidan på en?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Ja det är riktigt \"alla\" detaljer blir i princip \"den stora\" och en liten vid foten av b-stolpen. Den som skall bytas från det statiska är den vid axeln.

Ser inte att det skall bli någon skillnad från det statiska.

Ett statiskt bälte har ju också tre fästpunkter liksom ett rullbälte.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Måste inte ett ombyggt bälte godkännas på nått vis?

Tänk på att rullen som rullar upp bältet måste vara kompakt så inte stolen mosar plastkåpan och fjädern flyger ut när man skuter stolen bakåt. har hänt för mig då jag tog från en 140 eller vad de nu va.

De på A och C som bältet löper i har jag inte sett kromade men på 240 bl a så är de svarta kansle det är ide att kroma sånna? fast det blir ju lite extra jobb/utgifter då att få bort färgen först. Har för mig att 145:orna hade kromade bak

Jag ska på skroten i morn o ska då kika efter kromade.
Eller är du ute efter att allt ska vara nytt?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Hasse63 wrote:Måste inte ett ombyggt bälte godkännas på nått vis?
Om jag använder bilbältes prylar från 63 samt ett modernare från 80 eller 06 samt monterar på ett nytt band och låter ett autoriserat (typ autoliv) företag sy det så ser jag inga bekymmer med det. Det är ju inte direkt något helbilsgodkännande på Amzingen. I värsta fall får man montera bort det vart annat år :twisted: för håller, det kommer det att göra.
Hasse63 wrote:Tänk på att rullen som rullar upp bältet måste vara kompakt så inte stolen mosar plastkåpan och fjädern flyger ut när man skuter stolen bakåt. har hänt för mig då jag tog från en 140 eller vad de nu va.
Var det på en med två eller fyra dörrar?

Helst vill jag ha tag på en utanpåligande rulle med grått band, som nummer två får man montera ett grått band efteråt. eller bygga ett skydd för en "infäld" variant (passat har gråa band men jag har inte kollat bredden. Jag får mäta hur stor den kan vara, det borde skilja på om man har fällbeslag eller inte.
Hasse63 wrote: De på B och C som bältet löper i har jag inte sett kromade men på 240 bl a så är de svarta kansle det är ide att kroma sånna? fast det blir ju lite extra jobb/utgifter då att få bort färgen först. Har för mig att 145:orna hade kromade bak

Jag ska på skroten i morn o ska då kika efter kromade.
Eller är du ute efter att allt ska vara nytt?
Ny tillverkning blir den sista utvägen.
Det räcker om man hittar en "snygg" modell, dom jag ser är det mycket svart plast på, men i och för sig om man tillverkar en grå kåpa istället för de svarta så ser det bättre ut. Men det man behöver först är ett "vackert" hänge på B och C stolpe

I första skedet vill jag använda beg prylar för att se hur det blir (kommer att tråkla ihop första varianten själv inklusiva allt syarbete).


Visionen är att använda nedre fästet vid B stolpe och tillhörande midjespännings prylar, sedan kommer "den stora" och här kommer man behöva nytillverka läderskyddet (men det är inga problem när man har hittat rätt nit) sedan kommer hänget i axelhöjd på B stolpen (detta är som ovan sagt ett av de bekymmer där jag inte har sett någon lösning ännu) och sist rullen längst ner på B stolpen. För att sedan få lite lagom slack på bältet så man kan hänga upp "den stora" på sin rulle högst upp på B stolpen så monterar man bara en plastnit i bältesbandet som kommer att stoppa mot "hänget" (finns på många moderna bilar).

När allt detta är klart så skall man starta om med bältet bak :roll:

Får fixa lite bilder till helgen på mina detaljer.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hasse63 wrote:Tänk på att rullen som rullar upp bältet måste vara kompakt så inte stolen mosar plastkåpan och fjädern flyger ut när man skuter stolen bakåt. har hänt för mig då jag tog från en 140 eller vad de nu va.
Jag stod och tittade på min 2 dörrars amazon och funderade vad jag fått det ifrån. Det var på min 144/67 som jag satt in rullbälten i och stolen tog i rullen. EN BLUNDER AV MIG SORRY :oops:
Hasse63 wrote:Jag ska på skroten i morn o ska då kika efter kromade.
Det ringde ut mig så jag åkte och jobbade och på vägen så han jag bara hämta min topp och lite annat guld vilket var synd för den skroten har massa bilar runt 65-85, knappt nån "nyare" så inga tips på kromade detaljer och bälten denna gång.

Edit: Skroten heter Dannero Bildemontering för er som undrar och ligger i västernorrland/ådalen :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Så nu är det dags för bilder:

Image
Så här ser låset ut i min bil

Image
Om du har en nyare bil än min 63'a så ser bygeln ut så här

Image
Början på bältet är här, det är denna som jag tycker är svårast att hitta ersättare till.

Image
Detta spänne skall vara kvar om allt går som det skall.

Image
Så här ser det ut när bältet hänger på sin rulle. För att få detta utseende med rullbälte får man montera ett stopp på bandet.

Image
Här är ett rullbälte från en lastbil. här ser man ett prov på \"stoppet\" som skall hindra att bygeln inte faller ner till golvet.

När allt är i delar så ser det ut så här
Image
Image
Bandet är 50 mm brett

Image
Image
Image


För rullbälte bak så har jag detta som utgångsmaterial
Image
Image
Image
Last edited by QV on Sun Sep 13, 2009 11:30 am, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re:

Post by Cpt Tuttle »

QV wrote:Image
Början på bältet är här, det är denna som jag tycker är svårast att hitta ersättare till.
Ser annorlunda ut -66, men den är inte hemma ikväll så jag kan inte fotografera nu i alla fall... Men det kanske du visste?
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Vet ej.
Dom flesta som jag har tittat på har inga bälten (skroten) eller rullbälte.
När man sedan ser statiska bälten så vet man inte alltid om dessa är original.

(sedan har det mest varit antispinn och A/C i mitt huvud de senaste åren)

Så ta gärna en bild på infästningen samt mått mellan bultarna om det är mer än en.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Image

Så där ser den ut.
Att rullbälteskonvertera den borde m.a.o. vara en smal sak. Den ser ju ut ungefär som på rullbälten.
Det är ett originalbälte, helt säkert.
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Tack för bilden.
Ser ut som om jag kan ha en sådan, får kolla när jag kommer hem.
Gillar när man kan se artikelnummret på bilden.
661190

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

En smal sak ja, det var en träffande beskrivning.
Jag har denna del. Du kan se den på bild som lös detalj samt på ena bältet bak. Det jag är \"orolig\" för är att den har en för smal öppning endast 50mm mot dom övriga delarna som är 53mm (alltså den \"stora\" och spännet vid golvet). Denna smala öppning kanske gör att bandet börjar \"fransa\" sig tidigt.

Vad tror du är det en verklig eller en akademisk diskusition

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Jag har faktiskt ingen aning, det här med säkerhet är inte min bransch... :oops:
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

bildlänk borta så frågan ej intresant
editerat 2010-03-06
/Janne
Last edited by QV on Sat Mar 06, 2010 11:23 am, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply