NOS Amazonratt? Hjälp mottages gärna.

Moderatorer
Post Reply
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

NOS Amazonratt? Hjälp mottages gärna.

Post by D59471 »

Hej,

Jag har köpt en ratt som påstås vara "NOS Amazonratt tidigt utförande.

Men när jag fått ratten och granskar den noga ser den tydligt "omlackerad" ut. Ett sätt att renovera slitna eller spruckna bakelitrattar på är att slipa ned dem, laga eventuella skavanker med epoxy och sedan lackera dem med blank svart 2k lack. Ytstrukturen på den här ratten ser onekligen lackerad ut.

Säljaren däremot hävdar bestämt att han har originalförpackning och någon etikett och att den minsann skall vara NOS.
Varför skickades inte de grejerna med? Tvivlar på att de ens existerar.

Hur det kan vara apelsinskalsstruktur på ytan och svag antydan till sliprepor från underarbetet, samt någon sorts lacksläpp på ett ställe, förklarar han inte. Han säger att min originalratt är sliten och därför skiljer ytstrukturen.

Saken är den att på alla andra (olackerade) rattar jag sätt, kan man om man tittar noga, se strukturen på själva bakeliten. Ni vet, så små mikroränder / sprickor i ytstrukturen som det är på saker som gjutits i bakelit.
Det finns inte alls på den här ratten, utan bara en typisk lackyta. Precis som på andra renoverade rattar jag sett till Amazon.

Jag tog lite bilder, och skulle gärna vilja höra vad ni andra tror?

Origialratten i min 1964 som använts i 6000 mil
http://hem.bredband.net/macos/_DSC7205.jpg

Ratten som påstås vara "NOS"
http://hem.bredband.net/macos/_DSC7213.jpg
http://hem.bredband.net/macos/_DSC7206.jpg
http://hem.bredband.net/macos/_DSC7210.jpg
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: NOS Amazonratt? Hjälp mottages gärna.

Post by Amazonsport »

Hur ser det ut vid centrum av ratten då? Det borde gå att se en färgkant om den är omlackad. Men det lutar nog åt att den är lackad av bilderna att döma. Annars borde även gammal nos bakelit vara mer matt.
(Jag köpte för några dagar sen gamla svarta bakelit lamphållare till 220 volts glödlampor, de var nos om man får använda det uttrycket även till gamla hus och ganska matta i strukturen efter att bara varit lagrade)
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: NOS Amazonratt? Hjälp mottages gärna.

Post by D59471 »

Det här var inte lätt faktiskt.

Tog bort rattcentrumet och blev påmind om de två olika utförandena på tidiga rattar.

Utförande 1:
De två "ekrarna" i mitten av ratten som rattcentrum sitter i, är gjorda i bakelit. Endast själva rattcentrum med splines är av metall. En stor rund metalldel cirka 50mm diameter.

Utförande 2:
De två "ekrarna" i mitten av ratten som rattcentrum sitter i, är gjutna i någon metall (ALU?). Det här utförandet brukar inte spricka som det tidiga utförandet nästan alltid gör. Är kanske den här ratten gjord av något annat än bakelit?

När man tar bort centrumet ser man att den är lackerad svart. Ingen tvekan. Men det ser ganska "fabriksgjort" ut, med lite färgstänk mot centrum där den sista biten är av ren gjuten metall (ingen lack).

Jag får nog ge mig faktiskt. Den här är nog NOS.
Men jag ska jämföra av min andra ratt av det senare utförandet som hänger i garaget. Om den också ser "lackad" ut.
Den är väldigt skavd så att den blivit "brun" när någon sorts färg nötts bort. Vilket tyder på att nog även den är lackad original.
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: NOS Amazonratt? Hjälp mottages gärna.

Post by ClassicVolvoShop »

D59471;
Kan du inte göra ett kort/bild på rattens centrum-delen (utan tut-centrum)? Tack.
13134VD, 22134VD, 22244VD
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: NOS Amazonratt? Hjälp mottages gärna.

Post by hakano »

Inget kul med en tråd som innehåller bildlänkar där länkarna inte fungerar ens tre veckor efter publicering.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: NOS Amazonratt? Hjälp mottages gärna.

Post by D59471 »

De funkar nu igen.

Skall ta fler bilder på ratten när köksrenoveringen lugnat ner sig lite.
ACCESSORIES
Posts: 17
Joined: Fri Dec 25, 2009 1:08 pm

Re: NOS Amazonratt? Hjälp mottages gärna.

Post by ACCESSORIES »

Omlackad vilket syns ganska tydligt. Är den nyligen omlackad så bör det nog lukta lite färg om den.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: NOS Amazonratt? Hjälp mottages gärna.

Post by Shift »

Det där är omlackat!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Post Reply