Täta tank

Moderatorer
Post Reply
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Täta tank

Post by Hillman »

Osäker på om det är rätt forumskategori men tyckte ingen annan passade riktigt bra heller.

Nu är det tredje gången jag är igång och kapar och svetsar i en tank. Tycker det är lika svårt varje gång att få det tätt efteråt.
De två första gångerna var det olika modifikationer av Amazonens tank som gjordes och båda dessa gångerna svetsade jag med MIG och tätade porerna med tennspackel. Första gången blev det väldigt bra men andra gången måste jag ha missat på något litet ställe för ibland luktar det bensin runt bilen.

Nu tredje gången jag är igång så är det reperation av en tank som inte går att få tag på varken ny eller begagnad, rätt mycket plåt som måste bytas.
Eftersom tennspacklet inte verkade ha fungerat perfekt förra gången så tänkte jag pröva med silverlod den här gången och det verkar ha gått hyffsat hittills. Har bara lite problem runt tankarmaturen. Har svårt att få upp värmen tillräckligt för att lodet ska flyta ut och när det blir tillräckligt varmt slår sig plåten för mycket. Funderar på att testa med tennspackel eller kemisk metall på just detta ställe.
Egentligen borde man väl ha TIGat men har inte tillgång till det själv och gissar att det hade kostat en del, sen är det ju kul att göra själv också.

Mitt tillvägagångssätt i samtliga fall vid läcksökningen har varit att plugga alla hål i tanken och sen köra med tryckluft och läcksökningsspray för att hitta läckorna. Det tog mig två dagar att täta den senaste tanken och för att försäkra mig om att inte få några läckor den här gången funderar jag på att testa någon typ av tank sealer.
Har hittat por15 och kreem.
http://www.por15.com/Fuel-System-Restor ... oducts/12/
http://www.customnet.se/cgi-bin/ibutik/ ... r=E3991004

Någon som har testat dessa eller liknande produkter och kan ge nåt omdöme?
Har ni några andra tips på hur man kan få det helt tätt?

Lite bilder på det jag gjort hittills.

Första jobbet var bara att resa påfyllningen eftersom gamla påfyllningen lades igen.
Image

Andra gången byggde jag om för bensinpump till insprutningen och omflyttat tanklock, finns nog en tråd om det.
Image

Image

Nu senaste gången var det "enbart" rostlagning, tanken är bulig och skitful men huvudsaken är att den är tät.
Image

Image

Image

Image

Image
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Täta tank

Post by LABBE »

Jag har lagat tankar ett par gånger förut med MIG, å har inte haft nåt problem med tätheten, så det ska gå, man får inte ha bråttom, svetsa en bit, kyl med tryckluft, osv,
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Re: Täta tank

Post by Hillman »

Man är ju inget proffs direkt så att jag får porer som läcker kan nog bero på många orsaker.
Handhavendefel, inställningarna på svetsen, svårt att få bort all skit och rost mm.
Men i det senaste fallet finns det småhål i stort sett över hela tanken pga rost, jag ville inte byta mycket mer än det jag har gjort för då skulle jag i stort sett fått göra ny tank från grunden. Jag har tätat alla dessa hål med silverlod som sagt men det finns risk att jag kan ha missat något eller att det uppstår nya hål så någon form av sealer eller annat tätskickt vore skönt att ha.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Täta tank

Post by LABBE »

Finns nåt medel man brukar ha i tankar på hojar, man sköljer först med aceton skakar å skakar, sen ur med det, sen e de ett vitt medel, kommer inte ihåg vad det heter nu, som man häller i tätar alla öppningar skakar å ruskar runt det, då blir det en plasttank i tanken typ, används mycket på mc med rost i tanken, filterigensättning pga rost, kanske kan funka,
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Täta tank

Post by A-masen »

Är det detta? http://www.vp-autoparts.com/Products/Tanktatning.pdf

Kan tillägga att jag råkar veta att det är även etanolbeständigt. Så det är lungt med dagens låginblandning och även framtida högre inblandningar. Ni vet, det här med 5 eller 10% etanol i all bensin.
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Re: Täta tank

Post by Hillman »

VP autoparts och Örebro agenturaffär säljer båda Bill Hirsch tanktätning. Eftersom farsan ändå skulle till Örebro agenturaffär köpte han en burk och jag gjorde första behandlingen idag. Får se nästa vecka hur det ser ut, om det eventuellt kan behövas en vända till. Ska bli kul att se om det fungerar.

http://www.hirschauto.com/prodinfo.asp?number=GTS
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Re: Täta tank

Post by Hillman »

Nu är tanken behandlad två gånger och målad utvändigt, bara att montera tankarmaturen och sen sätta i bilen och hoppas på att allt fungerar.

Image
Enligt anvisningarna skulle man blaska runt tätaren och sedan hälla ut överskottet, men på grund av tankens utformning blev det en del kvar på botten. Får hoppas att det inte gör något att det blev lite tjockare lager. Lär dröja ett par veckor till innan jag fyller med soppa så det borde vara genomtorrt då, verkade vara hyffsat snabbtorkande.

Image
Post Reply