Hållare till Krängningshämmare

Moderatorer
Post Reply
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Hållare till Krängningshämmare

Post by Dieseltroll »

Började nyligen riva i framvagnen på min amazon, jag upptäckte då att de gamla hållarna till krängningshämmaren hade i stort sett rostat bort helt! Jag kollade hos de vanliga reservdelsfirmorna men ingenstans gick det att köpa nya till de tidigare amazonerna (65 års modell och tidigare). Så då var det bara att tillverka sina egna :D

Och då för att vara en god forumsmedlem tänkte jag att jag skulle dela med mig av min ritning så att fler kan hålla sin amazon på vägen 8)

Ny och gammal:
Image

Ett par kommentarer kring ritningen:
Ritningen är gjord för 1.5 mm plåt, tar man någon annan tjocklek så kommer en del mått att ändras så kom inte och skäll på mig ifall det inte passar :lol:
Markeringarna för vikningen är till för kantpress, har man en kantvik skall markeringenen flyttas 1.5 mm mot ytterkanten.
Och slutligen, den stora radien går alldelles utmärkt att få till med ett 40mm rör att rulla plåten runt och ett skruvstycke.
Image

Så här ska den se ut när den är klar:
Image

Bara att hojta till ifall ni har några frågor kring ritningen.

Peace out!

// M
Last edited by Dieseltroll on Fri Dec 14, 2012 1:26 pm, edited 3 times in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Hållare till Krängningshämmare

Post by Gunnar S »

Bra initiativ!!
Och för den som vill köra med dubbla krängare så går det an att lägga på 3-4 cm och stoppa in lämplig bussning i hållaren.
Image
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Hållare till Krängningshämmare

Post by Hasse63 »

Snyggtjobbat...

Gör gärna en "dubbelpost" här.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =10&t=5500
:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply