FAQ Grundinställning dubbla SU HS6 & HIF6

Moderatorer
Post Reply
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

FAQ Grundinställning dubbla SU HS6 & HIF6

Post by Hasse63 »

Innan en grundinställning så kontrollera att allt i tändningsväg är OK, att ventiler är ställda, att flotörnivån är korrekt, och att kompression är OK. Att förgasarna ska vara rengjorda och hälst helt glappfria i spjällaxlarna för att få till en bra inställning behöver jag inte skriva så det hoppar jag över. kontrollera även så inte vacuumkolvarna är ihopblandade med varandra, följ länken för info. :arrow: http://www.youtube.com/watch?v=IfU47Oqq9wA


Grundinställning av HS6 (Denna inställning har jag själv inte provat) hämtar ur reparationshandboken för 140-serien

Grundinställningen skall alltid vara utgångsläget för det slutgiltiga inställningen.

1. Anbringa ett bladmått 0,5mm vid "A" mellan hävarmen och dess anslag. Skruva ut snabbtomgångs- och tomgångskruvarna så att spjällen stängs helt.

2. Lossa muttrarna (3 och 10,) och tryck ytterändan av hävarmen (2, 9) på mellanaxeln försiktigt nedåt så att medbringarpinnarna nätt och jämt får kontakt med undre tanden på spjällaxlarnas hävarmar (1, 11)

OBS! Tryck ej så hårt att gasspjället påverkas. Dra åtmuttrarna (3, 10) i detta läge. Tillseatt mellanaxeln kan skjutas något fram och tillbaka. Den får ej klämma tex. genom att hävarmarna (2, 9) monteras för nära förgasarna.

3. Tag bort bladmåttet. kontrollera därpå genom att lyfta hävarmen vid "A" att båda gasspjällen påverkas samtidigt.

4. Vrid tomgångskruvarna så att de just berör spjällhävarmarna då spjällen är stängda. Skruva därefter in dem 1½ varv.

5. Såvida inte grovjustering av munstycke utförts så skall detta utföras genom att skruva in munstycket så långt att det just berör vacuumkolven då detta vilar på bryggan. Från detta läge skruvas justermuttern ut 15 sexkanter.

Image


Dubbla HS6 fortsättning
Inställning UTAN CO-mätare. (Denna inställning har jag själv inte provat) hämtar ur reparationshandboken för 140-serien

Inställning bör göras i en temperatur av +15c till 25c och skall ske inom 1-3 min. efter kylvattnettermostaten öppnat. Uppvärmning från helt kall motor.

1. anslut en varvtalsmätare och varmkör motorn vid 1500 varv/min. tills kylvattnentermostaten öppnar (känn på kylaren vid övre kylarslangen då denna börjar bli varm)

2. justera in motorvarvet till 800 varv/min med tomgångsvarvskruvarna.

OBS! skruva lika mycket på båda förgasarna.

kontrollera att båda förgasarna har samma vacuumlyft. Detta kontrolleras lätt med "ögonmått" att avståndet mellan förgasarhusets brygga och vacuumkolv är lika för båda förgasarna. Någon mera noggrann synkronisering erfordras ej.

3. Från grundinställning (15 sex-kanter på vardera förgasaren, justera bränsleluftblandningen på bakre förgasaren tills max. tomgångsvarv erhålls. OBS! erfordras mer än 4 sex-kanter för att uppnå max. tomgångsvarv, skall man även skruva på den främre förgasare för att ej erhålla en för stor "snedställning". Skruva sedan muttern på bakre förgasaren inåt (magrare blandning) tills motorvarvet just börjar sjunka. detta är rätt inställning. Som kontrollåtgärd skruvar muttern inåt ytterligare en sexkant. Varvtalet skall då sjunka med 25-30 varv/min. Skruva tillbaka muttern en sexkant (tills det läge där varvtalet började sjunka)

4. Efterjustera tomgångsvarvet till:
800 varv/min mekanisk växelåda
700 varv/min automatisk växelåda


-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-



Dubbla HIF6

Bästa inställning av förgasare erhålles om CO (koloxid)-mätare används. Inställning kan dock utföras utan CO-mätare.
Före varje avläsning av CO-mätare eller en justering en någon skruv skallen kort upprusning av motorvarvet göras så att vakuumkolvarna ställer sig i rätt läge.

(Detta görs lättast då förgasarna är demonterade) Vrid tomgångskruvarna så att de just berör spjällhävarmarna då spjällen är stängda, skruva därefter in dem 1½ varv. Kontrollera att gasspjällen står lika mycket öppna. med hjälp av skjutmått, mät i förgasarhalsens nedre del.

Då förgararna är återmonterade kontrollera oljenivån. kontrollera att ingen vacuumläcka förekommer mellan insug och förgasarna. Kontrollera att gasreglaget öppnar båda spjällen samtidigt.

1. Utför grundinställning av bränslemunstyckerna:

2. Lyft vacuumkolven och skruva på justerskruven så att bränslemunstyckets övre kant kommer i jämnhöjd med bryggan sänk därefter munstycket genom att vrida justerskruven 2 ½ varv högervarv.

3. Detta gäller vid en förgasartemperatur av 20 gr. C. Vid annan temeratur skall en kompensering göras.

En vridning av justerskruven med 1/4 varv kompenserar en temperaturskillnad av ca. 20 gr C. Är temperaturen högre än 20 gr. C. vrides justerskruven mindre är 2 ½ varv och vid lägre temperatur mer än 2½ varv.

4. Anslut en varvtalsmätare och en CO-mätare. Varmkör motorn vid 1500 varv/min tills kylvattentermostaten öppnar. (känn på kylaren vid övre kylarslangen då denna börjar bli varm).

5. Anslut en varvtalsmätare (och en CO-mätare) Varmkör motorn vid 1500 varv/min tills kylarvattentermostaten öppnar. (känn på kylaren vid övre kylarslangen då den börjar bli varm).

6. Justera in motorvarvet till 800 varv/min med tomgångsskruvarna. För vagn med autonatlåda 700 varv/min.

OBS! Skruva lika mycket på båda förgasarna.

kontrollera att förgasarna har samma vacuumkolvslyft. Detta kontrolleras lätt med "ögonmått" att avståndet mellan förgasarhusets brygga och vacuumkolv är lika för båda förgasarna.

Nu har man förgasarna få bra man kan få dom utan "specialverktyg" som Synchrotest eller annan synkroniseringsutrustning. Man kan göra sin eget "synkverktyg" p://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewto ... a&start=60 Helt klart är det ändå bäst ett riktigt verktyg.

Dessa ovanstående 1-6 punkter hittade jag inte på http://www.volvoamazonpictures.se/ utan "skrev av" från min rephandbok. Hur man synkar mm med verktyg hittar ni också där... Kanske jag gör en förenklad beskrivning om det också... jag får se.

En film som visar hur "enkelt" det är att synka ett par förgasare http://www.youtube.com/watch?v=ASeMfXfjNpw (för dom som kan)

MVH Hasse63 :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: FAQ Grundinställning dubbla SU HS6 & HIF6

Post by Blomquist »

Tack Hasse! Ypperligt skrivet.
210 -64, 223 -68
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: FAQ Grundinställning dubbla SU HS6 & HIF6

Post by granfot »

Tackar, den här FAQ:n hade varit guld värd när jag började jockla med mina HS6:or (som numer är sålda).

Får hoppas att någon hugad person kan skriva en för Solex40:or istället, för där har jag problem idag. :)
Post Reply