Ta ut Amazonen ur vinteridet.

Moderatorer
Post Reply
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Ta ut Amazonen ur vinteridet.

Post by Gunnar »

På lördag ska jag ta fram Amazonen ur vinteridet och börja köra igen efter en mycket lång och seg vinter. I tillägg till det vanliga (byta olja i motorn, kolla olja i växellåda och bakväxel, kolla bromsvätska och kyldito, ta bort oxid från säkringar och kabelskor) gör jag alltid två saker som jag fick lära mig för så där 50 år sen:

Aldrig starta motorn direkt efter ett längre stillestånd. Tag bort mittledaren från fördelarlocket och kör startmotorn åtminstone tills oljetryckslampan slocknat – gärna lite längre. Sätt tillbaka mittledaren, starta motorn och låt den gå på tomgång ett tag.

När jag samtidigt byter till sommardäck, sprutar jag rikligt med siliconspray på alla bussningar (gummi eller polyuretan) i hjulupphängningen, inklusive krängningshämmarna och panhardstaget. Skillnaden mot att inte göra det är dramatisk.
RostensRike
Posts: 46
Joined: Fri Mar 11, 2011 6:43 pm
Location: Norrland
Contact:

Re: Ta ut Amazonen ur vinteridet.

Post by RostensRike »

Hej Gunnar

Det var kloka ord. Tack för tipset ang siliconspray! Jag har tänkt göra det många gånger, men oftast så är man lite stressad när det är dax för däckbyten, speciellt då man har många bilar att byta på, oftast så hinner man bara slänga ett getöga på beläggen eller om det finns läckage eller stänk av ollja och fett.
Det är hur som helst betydligt trevligare sysselsättning nu, än det man gör innan vintern.
Trevlig Amazon-sommar! Må denna sommar bli den bästa i år ...

// RostensRike i norr
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: Ta ut Amazonen ur vinteridet.

Post by Gunnar »

Hej RostensRike och tack!

Jag blir själv förvånad över vilken skillnad lite siliconspray gör. Eftersom jag själv alltid har gjort det två gånger om året, när jag sätter på sommar- respektive vinterdäck, så märks det inte längre så mycket på Amazonens väghållning - en del av silconet stannar kvar mellan hjulbytena. Men, för ett par år sen köpte jag en begagnad 244 för att ha som vinterbil. Allt mekaniskt fungerade helt OK, men hela bilen verkade reumatisk på något sätt; stel och med en massa knarrande och gnisslande ljud från underredet. Jag trycktre i en hel burk siliconspray på alla ställen jag kunde hitta och efter ett par mil gick 244an tyst, mjukt och följsamt. Jag håller mig långt borta från mackarnas spray som verkar ha mycket lösningsmedel och lite silicon. Den bästa jag hittat hittills är Mekonomens, som har den rätta, feta kvaliteten.

Hoppas liksom Du på en fin sommar för alla Amazoner och andra gamla bilar.

Gunnar.
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: Ta ut Amazonen ur vinteridet.

Post by Henrik Landin »

De där med spray funkar riktigt bra, jag dränkte bäramrsbussningarna på min första amazon med telfonspray då den hade stått i nästan 20 år och började gneka något fruktansvärt, två rejäla doser med teflonspray och sen var det aldrig något gnek från bussningar :)
Administratör
Post Reply