Vinterkörning med Amazonen..

Moderatorer
Post Reply
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Vinterkörning med Amazonen..

Post by Amma122s »

ok så jag behöver några tips om vinterkörning med Amazonen. Jag har kört Classic bilar i England under vintermånaderna många gånger men detta blir första gången här med en Amazon och sverige blir mycket kallare än England.

Har redan monterat dubbdäck i originalstorlek och det finns tillräckligt med frostskyddsvätska i kylaren men vad jag undrar är om ni byter till en annan termostat och om ni täcker grillen eller en del av ?

Bilen (1966 122s) är för det mesta parkerad i garaget men används under dagen..

Tack för alla tips :wink:
22244VF
Posts: 84
Joined: Sun Sep 26, 2010 7:11 pm
Location: Kungälv

Re: Vinterkörning med Amazonen..

Post by 22244VF »

Nåt "tungt" i bagaget så man får lite bättre fäste är det enda jag kan bidra med :)
Min 65a-projekttråd
Min Garaget-sida

Medlem #7887 i Amazonklubben
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vinterkörning med Amazonen..

Post by A-masen »

Jag är inte den mest påläste och kunnigaste, men jag har den uppfattningen att om man har ett trycksatt kylsystem med expansionskärl så skall man ha den varmaste termostaten året runt.
Med trycksatt system så höjs ju kokpunkten till 108° och sedan med glykol höjs det ytterligare så att kokpunkten blir någonstans 112 - 115°C. Moderna motoroljor tål den högre värmen och motorn trivs ju bäst i lagom hög värme.

Det är inte helt fel att ha en snöskyffel och eventuellt en bogserlina i bagageutrymmet. Snöskyffeln behöver ju inte vara av den största och bredaste modellen, det finns speciella "bilsnöskyfflar" i hanterbar storlek. Jula, Biltema och Clas Ohlson och andra prylstormarknader har sådana. Oftast handlar det ju om att man behöver skotta upp ett spår, en "ränna" så att bilen kommer igenom en snödriva. Det är vanligt att snöröjarna har lagt en plogdriva som man råkar ha hamnat innanför om man bor i tätort. http://lidingosidan.se/lidingoe/2748/sn ... ar-problem" onclick="window.open(this.href);return false;
Texten i övrigt har inget med detta inlägget att göra. Bara ett bildexempel. Lite extremt, men ändå ett exempel.

Sedan kan man kanske nämna en burk med startspray och en burk med 5-56 (eller motsvarande). Men om bilen är i gott skick så borde inte sådana medel behövas. Dock är det ju så att om något kan jä**as, så inträffar det alltid när omständigheter och förhållanden är som svårast.

Ett tillägg: Att hålla batteriet fulladdat är en bra investering. När man inte kör bilen bör man underhållsladda batteriet så ofta man kommer åt. Ett fulladdat och i övrigt friskt batteri tål kyla utan problem.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Vinterkörning med Amazonen..

Post by Arne »

En elektrisk motorvärmare och kupévärmare är inte helt fel.
AVG
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Vinterkörning med Amazonen..

Post by Nils Järnberg »

Filt, mössa och vantar.

Jag hade en 12 volts fläkt på hatthyllan som cirkulerade luften lite bättre. Fast då bör man nog ha en växelströmmare.

Ficklampa
Äntligen med Amazon igen!
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Vinterkörning med Amazonen..

Post by Amma122s »

Wow!! Tack för snabba svar :D Den vanliga grejor har jag i bagageutrymmet, sovsäck, militär spade, bogserlina, ficklampa och verktyg etc. Jag tänkte mer på tunnare motorolja, annan termostat och om du täcka en del av grillen. Min Amazon är en 1966 122S men har en B20 motor och ingen expansionskärl i kylsystemet...
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vinterkörning med Amazonen..

Post by QV »

När man passerar 120 på motorvägen behöver man ALDRIG frysa i en Amazon :lol:
Det blir varmt som f*n då.

När det gäller vinterutrustningen så skulle jag säga följande
En sandsäck i skuffen
kolla glykol
Kolla spolarvätska
något att torka lycktorna med eftersom bilen saknar torkare där.

Sen är det bara att köra.
Lyx är fläkt till bakrutan men det underlättar.

Skall man göra något "extra" för vintern så renovera säkringsdosan, då får kupefläkten bättre fart! (vilket den behöver)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Vinterkörning med Amazonen..

Post by 123GT »

Isskrapa!?? :D
Image
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Vinterkörning med Amazonen..

Post by Kalle »

Tja det var några år sedan sist men en pappskiva i fronten brukade jag alltid ha på vintern (lätt att slita bort om det blir för varmt).
Ibland i kombination med "vintertermostat".
Låsspray till dörrlåsen brukade det också förbrukas en del vill jag minnas.
Glöm inte att lufta igenom bilen när tillfälle gives, det samlas en del fukt inne i kupén.
Jag brukade köra med en liten springa i passagerar dörren +lite öppet i bakre sidorutan på förarsidan så drar det förbi bakrutan men inte förrän det kom ordentligt med värme genom munstyckena, att det blev just den kombinationen av fönster öppna berodde på att jag når dem från förarplatsen. :-)
-68 Combi
-65 Sport
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Vinterkörning med Amazonen..

Post by Amma122s »

Som jag förstår det de äldre amazons hade en persienn typ grej framför kylaren, men jag antar att det inte behövdes på de senare..ska prova mig fram :wink: Om det går under -10 och temperaturmätaren är lägre än normalt då skall jag täcka del av grillen med aluminiumfolie..
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vinterkörning med Amazonen..

Post by A-masen »

Dom där persienn-jalusispjällen var inte original. Däremot en "rullgardin" som satt uppochner. Den var alltså fäst i nederdelen på kylaren och man drog upp den med en "badkarskedja" vid kyla. Detta hade dom flesta bilar förr i världen. Senare på sextiotalet kom effektiva termostater så dom här rullgardinerna försvann.
Detsamma gällde pappskivor, tidningar, masonit och annat som man kunde använda. Det fungerade, men många av oss hade en förmåga att glömma bort att det satt något framför kylaren så det blev ofta överhettning och kokning som påföljd. Därför var det en "välsignelse" när termostaterna tog över.
Så en fungerande termostat är det bästa och enklaste. Man skall dock vara medveten om att termostater har en begränsad livslängd. Men när dom fungerar så är dom det bästa alternativet.
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Vinterkörning med Amazonen..

Post by Amma122s »

Tack alla för era svar och engagemang :D .. vill bara ursäkta mig för att ibland välja fel ord för att beskriva något .. Jag är engelska men håller på att förbättra min svenska :wink: Cheers guys :grin:
Spång
Posts: 12
Joined: Fri Nov 18, 2011 4:18 pm

Re: Vinterkörning med Amazonen..

Post by Spång »

Startkablar och bogserlina så du kan hjälpa andra med problem. :grin:

Kanske lite överkurs, men en diffbroms i bakaxeln gör underverk för framkomligheten i korsningar osv.
Post Reply