Kan man köra på allmän väg med rallynummer ?

Moderatorer
Post Reply
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Kan man köra på allmän väg med rallynummer ?

Post by Amma122s »

Vet inte reglerna i sverige men kan man köra på allmän väg med rallynummer på bilen. Jag tror i England de måste täckas eller eller tejpas över..hur är det här ??


Image
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Kan man köra på allmän väg med rallynummer ?

Post by Arne »

Det finns nog inga regler som säger att man måste täcka över rallynumren.
AVG
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Kan man köra på allmän väg med rallynummer ?

Post by StefanM »

det enda som gäller är det vanliga, besiktning, skatt och försäkring.
bengtf
Posts: 1
Joined: Thu Jun 20, 2019 11:52 am

Re: Kan man köra på allmän väg med rallynummer ?

Post by bengtf »

Det är likadant i Sverige. Man får bara köra med tävlingsnummer på bilen på allmänna vägar under tävling. Står i SBFs allmänna regler.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Kan man köra på allmän väg med rallynummer ?

Post by Lars Bd »

SBF:s bestämmelser är inte lagen som polisen följer. Kanske du kan bli bestraffad av SBF för rallynummer på allmän väg men sannolikt inte av polis.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Kan man köra på allmän väg med rallynummer ?

Post by TVR »

Lars Bd och övriga har helt rätt, det är enbart svenska bilsportsförbundet som kräver av sina medlemmar att man inte har tävlingsnummer på bilen om man använder den även i vanlig trafik. Troligen för att undvika att folk skulle kunna känna sig provocerade eller hetsade av att se en "tävlingsbil". Då är det enkelt för SBF att påvisa att de åtminstone gjort vad de kan för att deras medlemmar ska uppföra sig väl i trafiken. Är tveksam till att någon ännu blivit bestraffad i verkligheten men i teorin kan man kanske bli det.
Polisen har däremot ingen negativ åsikt i frågan.

För SBFs del är det, åtminstone inofficiellt, helt ok att bara sätta en bit tejp diagonalt över numret (eller ett kryss om man har mycket tejp över) för att visa att det inte gäller för tillfället. Så gjorde alltid jag på den tiden jag körde racing med min fullt gatlegala bil.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Post Reply