Så blir det..

Moderatorer
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Så blir det..

Post by droopy »

Har ett tag funderat på vad jag skall göra med min 66:a Orginal renovering.. custom, trimma mm

Tror jag bestämt mig..

Närmast orginal men med lite uppgraderingar som inte syns allt för mycket..

en del enkla en del svårare..

ex

2-krets på ett eller annat sätt

delad rattstång och nackstöd

backvarnare/sensor i kupe'n

intervallomkopplare till torkarna

rullbälten

elektroniskt tändsystem

bättre kam och förgasare (K kam)

ljusvarnare (piper om det är på när du lämnar bilen)

modernare stereo/radio

förbättrad väghållning

Prickfri besiktning

Kommer enbart rulla maj - slutet av aug då jag annars kommer bo i filippinerna och åka folka 73 med aircon :-)

men lagras i sverige för årets återkomst och enda bil..
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Så blir det..

Post by Dieseltroll »

Låter som en bra kombo, modern säkerhet och bekvämlighet med lite gammaldags stil :grin:

Du skrev att du ville ha förbättrad väghållning. Någon idé om vad du hade tänkt göra?

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Så blir det..

Post by QV »

2-krets på ett eller annat sätt
Funderade på det men kom fram till att trummor är mera underhållsfritt än skivor. Specielt eftersom bilen står länge. Istället för att få skivor fram (vilket man normalt byter till vid tvåkrets) och bromsservo så renoverade jag allt och kommer att renovera allt inom en 10 års period för bilen skall stanna när man trycker på bromsen.

delad rattstång och nackstöd
Detta kommer att öka kroksäkerheten från obefintligt till något mera. Men bättre blir det.
Man kommer fortfarande få motorn i knät eftersom den går rakt igenom torpeden. Det är först med 140 som motorn trycks under bilen.

backvarnare/sensor i kupe'n

intervallomkopplare till torkarna
Kan desutom förlänga livstiden torkarmotorn om man kör den på höga hastigheten i intervalläget. Motorn blir varmare vid låg hastighet jämfört med den höga hastigheten.

rullbälten

Rätt lätt.

elektroniskt tändsystem
Förbättrar gången avsevärt på motorn, gärna i kombo med renoverad fördelare (eller helt ny)

bättre kam och förgasare (K kam)
Om man vill. Eller så kör man efter krocksäkerheten och ligger kvar i kön... Varför skall man ha brottom jämt? För min del så blir 125 häst lika "tråkigt" som 75 efter några veckor! Det går förövrigt utmärkt att marscha 120 på motorväg med B18 original fastän jag kör med M41 låda och 4:10 axel.

ljusvarnare (piper om det är på när du lämnar bilen)
En summer från 140 tillsammans med två kablar på 5 cm inkopplade på säkringsdosan ger larm vid tändning på, ljus av och tvärt om

modernare stereo/radio
Då behöver man M41 låda om du tänkt köra fortare än 80-90

förbättrad väghållning
Då får man slita.... En del anser att en sänkning ger "bättre väghållning" men där håller jag inte med.

Prickfri besiktning
Har försökt i många år men lyckas bara 25% av fallen... Men då kör jag bilen direkt till besiktningen utan att ha gjort en större underhåll innan. Att smörja upp de rörliga bromsdetaljerna i kopparpasta ger inte en underhållsfri bil...

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Så blir det..

Post by droopy »

Ang väghållning så blir det en genomgång av alla bussningar och stagändar. Har sneglat på kraftigare kränghämmare + kränghämmare bak.
Sedan något bredare däck ev 185 70 15 för att minska "svajigheten" i fullhöjds däcken. sänkning ev. Framvagnsinställning efter allt detta förståss.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Så blir det..

Post by Arne »

droopy wrote:Ang väghållning så blir det en genomgång av alla bussningar och stagändar. Har sneglat på kraftigare kränghämmare + kränghämmare bak.
Sedan något bredare däck ev 185 70 15 för att minska "svajigheten" i fullhöjds däcken. sänkning ev. Framvagnsinställning efter allt detta förståss.
Svajighet i däcken blir bara värre med 70 profil, tag hellre 60 eller 55 profil så blir den stabilare.
Jag har IPD krängningshämmar sats och 30 mm. sänkta fjädrar på min Amazon, inte kapade utan lägre fjädrar från trillverkare. Bilstein gasstötdämpare. Ignition programmerbart tändsystem ska också monteras.
AVG
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Så blir det..

Post by Dieseltroll »

Genomgång av bussningar är väl nästan ett krav om man vill få en någorlunda bekväm bil att åka med...

Ställer mig högst tveksam till att det skulle vara helt nödvändigt med k-hämmare bak på en amazon, och detta utan att ha testat själv eller räknat det minsta lilla på det... Det är för lite massa över bakaxeln för att det ska påverka den totala krängningen särskilt mycket...

Sänkning med äkta sänkfjädrar (inte bara kapa med gasen) tror jag är en bra idé. Dessa brukar vara styvare än original vilket ger bättre väghållning kombinerat med en sänkning av tyngdpunkten. Bredare däck har nog endast en marginell påverkan, då det gör väldigt lite på spårvidden på bilen. Du får en större skillnad om du byter från diagonal till radialdäck. Men det är väl få Amazoner som fortf rullar på den gamla typen... Lägre profil påverkar den lilla flex som finns i däcksidan och tyngdpunkten över marken, men gör inget åt avståndet mellan tyngdpunkten och rollcenter. Det som egentligen påverkar hur mkt bilen kränger över i en kurva...

Någon som har en bild på hur man löser en krängningshämmare bak på Amazonen? Är lite nyfiken på hur det skulle gå till...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Så blir det..

Post by Nils Järnberg »

Jag minskade "scrub radien" när jag bytte fälgbanor, det upplevde jag som en ganska markant förbättring.
Innan tyckte jag det "tog tag" i ratten när det var ojämnheter och den var lite bångstyrig att svänga med. Efteråt blev den såpass följsam att det kändes bra att köra med en 10" Grant-ratt.
Jag tror jag landade på 10-15mm scrubradie.
Äntligen med Amazon igen!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Så blir det..

Post by Arne »

Här är en vido hur man monterar krängningshämmare bak.
https://www.youtube.com/watch?v=vEAqR8fIhSQ
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Så blir det..

Post by QV »

Jag har ju aldrig förstått detta med sänkfjädrar och lågprofildäck för väghållningens skull.

Frun har ju en Porsche 924 från 1980 (cab desutom)

Med en markfrigång likvärdig en original Amazon, alltså 924 original
Bussningar från tiden = slitna
Slitna dämpare
nya men "kassa" (billiga) 185or 70 profil 14 tum

Så kör denna bil ifrån många gällandes väghållning

Den har en väghållnig i detta utförande som Amazonen har svårt att komma upp i hur styv den än blir (och därmed obekväm)
Men ni får om ni vill, jag förstår bara inte. Det är liksom fel bil att börja med om man vill ha bra väghållning. Man måste ju bygga om allt.

Att sedan folk i allmänhet tycker att stora fälgar med eltejpsdäck är snyggt, så får dom tycka det... jag förstår inte det heller. Men det är inte mina pengar.

Jag är däremot glad för alla Amazoner som rullar på vägen även sänkta med 20 tums fälgar!

Så vad du än gör, gör det rullandes så att du frå åka med bilen när du är i Sverige.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Så blir det..

Post by Nils Järnberg »

Det är väl inte så konstigt om man vill ha bättre väghållning? Att den är dålig från början är väl ett ännu bättre skäl till förbättring.
Då är det ju konstigare att lägga ner energi på en bil som har bra väghållning från början.

Fast det kan ju vara så enkelt som att man gillar en bilmodell men inte dess prestanda. Så är det för mig i alla fal..
Äntligen med Amazon igen!
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Så blir det..

Post by Per L »

Personligen tycker jag att det är bättre att koppla ljusen så att dom automatiskt tänds och släcks jämfört med att bara få ett larm om man glömt släcka.
Kopplas helst så att dom tänds först när generatorn börjar ladda så att dom inte tänds så fort man slår på tändningen.

Per L
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Så blir det..

Post by QV »

Det fanns att köpa "då". Relä som aktiverades på batterispänningen.

Fast man vill väll inte att ljusen slår av vid rödljuset så vi hysteres behövs vid avstängning. I tid eller spänning.

/Jan

Fast summer kopplas in på 1 minut...
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Så blir det..

Post by Lars Bd »

Rätt kopplad ger summern varning om man inte tänt lyset vid tändning på och även inte släckt vid tändning av. Oljetryckskontakten är nog bättre att använda som styrning av automatiskt ljus om man har likströmsgenerator och låg tomgång.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Så blir det..

Post by QV »

Jo det var så jag kopplade summern på 90 talet när jag hade den som brukis.
Det är dock lite irriterande att alltid ha en summer som låter så fort man vrider på nyckeln.... varje gång.... men man glömmer inte lyset!

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Så blir det..

Post by rolwig »

Varför inte koppla halvljusautomatik? Ta ett relä och koppla 30 till batteri via en säkring 87 till halvljustråden 85 till helljustråden och 86 till laddningslampan via en kontakt. Funktionen blir denna att när generatorn börjar ladda drar reläet och tänder halvljuset, när man tänder helljuset så släpper reläet och halvljuset släcks. Tar man ett relä till så kan men koppla in parkering och bakljus på samma sätt.
Post Reply