Så blir det..

Moderatorer
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Så blir det..

Post by QV »

Det fungerar utan tvekan på en likströmmare och en sliten växelströmmare.
Men om det fungerar på en ny växelströmmare måste provas.

En (ny) växelströmmare måste ha en vis mängd ström för genom laddningslampan för att börja ladda.
Det behöver inte en likströmmare (dom kan dra igång på tomt batteri) eller en växelströmmare som blivigt magnitiserad "med tiden"

Relät kopplas ju in mellan jord och laddlampan och kommer då att påverka mängden ström som kommer till generatorn stator.
Kan fungera praktiskt för jag har inte provat...

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Så blir det..

Post by A-masen »

Det finns ju strömtransformatorer: http://www.relek.se/ring.html
Men dom är kanske tänkta för lite mer påkostade användningar så priset blir ju därefter. Dom drar ju vad jag förstår, ingen ström från kabeln som dom mäter på? Bara registrerar att "det finns något där".

Länken är bara ett bildexempel. Inget säger att det är just dom lämpligaste. Det finns säkert hundratals andra att välja på om man Googlar. Och har man tur kan man säkert hitta lågbudget också.

Jag fick nyligen strömtransformatorer installerade i min säkringscentral i huset. Vi har låtit installera en bergvärmepump. Den vill känna av dom tre faserna som matas in i huset och om det är någon snedbelastning. Dom syns inte på utsidan av centralen, så det är säkert små diskreta saker.

Ett tillägg: Moderna bilar har ju en glödtrådsvakt. Det är väl en form av strömtransformator?
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Så blir det..

Post by Dieseltroll »

Man kan väl använda vanliga dioder för ungefär samma syfte? Tre dioder kopplade så att summern alt. halvljusautomatiken får ström då generatorn laddar utan att påverka generatorns magnetiseringsström...

Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Så blir det..

Post by Lars Bd »

En diod ger spänningsfall och därmed effektförlust i magnetiseringskabeln.
På bilar med K-jet insprutning är bränslepumpen kopplad med styrning från brytarna, rör sig inte fördelaraxeln och brytaren får bränslepumpen ingen spänning.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Så blir det..

Post by rolwig »

Den koppling av automatiskt halvljus som jag beskrivit har jag kört med på min Amazon i minst 25 år utan problem. Det jag glömde att berätta var att jag har en växelströmsgenerator av volvos tidiga 35A modell med laddrelä på skärmen.
Ni som tvivlar kan ju prova. Har kopplat en generator på en traktor utan tändningslås och kontrollampa med hjälp av ett relä som gav startström så länge startmotorn var inkopplad, har funkat i ett par år nu så en generator behöver inte så mycket för att starta att ladda.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Så blir det..

Post by QV »

diseltroll

den kopplingen fungerar inte på grund av att, då kan generatorn inte släcka laddlampan..... fast om man har 12 volt på båda sidorna av dioden så kommer ingen ström att flyta och då lyser inte lampan.... man blir då av med den glödande laddlampan utan att ha fixat säkringsdosan.

men dioder genererar ingen ström. så oavsett diod eller inte så kommer relät att "jorda" laddlampan och därmed minska den ström sån kommer till generatorn. Detta kan vara ett ickebekymmer på en ny växelstömmare. Så vi rör oss bara i den teoretiska världen.
Jag ville med detta inlägg säga att just laddlampan är inte som alla andra lampor i bilen.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Så blir det..

Post by QV »

Lars

Jo det finns ett sådant relä i min fru's bil. Detta eftersom den har K-Jet.
Kopplar man in det på ljuset (istället för bränslepumpen) så kommer ljuset att tändas någon sekund när man slår på tändningen för att sedan hoppa igång när man vrider runt startmotorn. Dessa reläer kostar desutom en 2-300 kronor st.

Just användandet av batterispänningen är igentligen det "bästa" eftersom man lämnar laddlampan orörd och ljuset slår ifrån oavsett om laddlampan lyser eller ej om spänningen sjunker (eller om motorn går).

Nackdelen kan ju vara om man står länge vid ett stoppljus men det är återigen en akademisk diskutering....

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Så blir det..

Post by Lars Bd »

QV wrote:den kopplingen fungerar inte på grund av att, då kan generatorn inte släcka laddlampan.
Klart att lampan släcks när generatorn laddar även med en diod i serie, i ett perfekt elsystem (med 0 spänningsfall) ska det aldrig gå ström/späning från generatorn direkt till laddlaman.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Så blir det..

Post by QV »

Just laddlampan släcks genom att den får 12 volt från båda håll. Men som jag skrev efter punkten så kommer lampan att släckas iallfall för med 12 volt på båda sidorna så går det ingen ström. Diod eller inte.

När laddlampan glöder så gör den det eftersom 12 volts sidan från generatorn är högre än 12 volts sidan från tändningen.
Så i detta fall går strömmen "baklänges" genom laddlampan. med en diod i serie så kan det inte bli någon "glöd" i lampan.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply