Tumgängor?

Moderatorer
Post Reply
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Tumgängor?

Post by A-masen »

Eftersom Volvo hade tumgängor förr, på Volvo Amazontiden, så ställer jag min fråga här på detta eminenta Volvoforum där tumgängor är vardagsmat.
Jag behövde byta en drivrem på min snöslunga tidigare i vinter. Själva rembytet är avklarat, men jag har lyckats slarva bort dom två skruvar som håller fast kåpan över remmen och transmissionen. Vanliga M6 går i ungefär 1 och 1/4 varv, sedan är det tvärstopp. Och jag vågar inte ta i om det är fel gängor. Jag har även prövat från andra sidan om det skulle vara skräp i gängorna just där, en svetsad mutter mot en 2 mm plåt. Men det blir samma resultat. Stopp efter 1 1/4 varv. 1/4" UNC har jag också prövat men den är för stor i diametern. Den går inte in alls.

Har ni något förslag på skruvar med rätt gängor?

Vintern är ju slut för den här gången, men om lite mer än ett ½-år är det dags igen. Och snöslungan: Stiga Patrol, några år gammal. Om någon undrar, den gör sin tjänst bra, men klarar inte blötsnö! Den fungerar alltså som det är tänkt bara i minusgrader.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Tumgängor?

Post by Lars Bd »

1/4" UNC/UNF gängor är 6,35mm och M6 är 6mm, däremellan finns inga standardgängor. UNC 1/4" har stigningen 20 gängor/tum vilket blir stigningen 1,27mm. UNF 1/4" har 28 gängor/tum vilket blir stigningen 0,91mm. M6 har stigningen 1mm. Sedan finns det M fingänga där vet jag inte om det finns en stigning som är mer standard än andra men man brukar ange stigningen om man pratar M-fingängt.ex. M6x0,75 eller M6x0,5.
Jag gissar att det är UNF som är ganska nära M6 i stigning men något grövre ytterdiameter, UNC har ju samma diameter säger någon då och det stämmer men på grund av en grövre stigning kommer den inte en UNC skruv att ta gäng alls i en UNF mutter (invändig gänga).
En invändig 1/4"UNF gänga ska vara 5,5mm en 1/4"UNC 5,1 och en M6 5mm.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Tumgängor?

Post by droopy »

Biltema har sortiment askar med bult i både unf och unc finns även muttrar/bricor i sortiment askar.. Köpte dessa och har haft mycket nytta av dom till Amazonen. finns även "påfyllnings kit" som är billigare.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tumgängor?

Post by A-masen »

OK! tack för detta. Jag prövar med UNF 1/4". Jag har ju gott om tid på mig, kan man säga.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tumgängor?

Post by QV »

dock så är det inte då många UNF gängor på en Amazon.
Det som borde vara runt 6mm är bygeln som håller fast handbromsvajern hölje på undersidan vid kardantunneln.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply