Ytbehandling av B16 avgassystem?

Moderatorer
Post Reply
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Ytbehandling av B16 avgassystem?

Post by Amazon »

Har ett oanvänt original avgasystem till B16 Amazon som jag funderar på om man kan behandla på något sätt för att ge det bättre rostskydd. Mina fälgar lämnade jag in för gulkromatering innan jag lackerade dem - med gott resultat. Frågan är om man kan göra samma sak med ett avgassystem? Någon som vet hur den fiskformade gnistsläckaren på ett B16 avgassystem är konstruerad inuti? Vad ska man satsa på? Gulkromatering, svartkromatering eller rent av varmgalv?
Volvo P1200VB 1958
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Ytbehandling av B16 avgassystem?

Post by Lars Bd »

Tänk på att ett avgassystem rostar inifrån så en "förgyllning" på utsidan påverkar hållbarheten endast marginellt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
volvomannen
Posts: 5
Joined: Sat Jan 31, 2015 2:08 pm

Re: Ytbehandling av B16 avgassystem?

Post by volvomannen »

Ingetdera, det kan inte spolas helt rent efter syrabad, rester förblir därinne och det rostar. Rören har ja varmgalvat, det funkar bra. Men dämparkroppen kan du bara lacka med värmebeständig färg och som sagt rostar avgassystemen inifran.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ytbehandling av B16 avgassystem?

Post by Amazon »

Ok nu har jag aldrig plockat isär en B16 ljuddämpare. Är det någon form av dämpmaterial inuti eller bara metall?
Volvo P1200VB 1958
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Ytbehandling av B16 avgassystem?

Post by Lars Bd »

Alternativet är att låta nytillverka ett system och låta originalet fortsätta sin tillvaro på hyllan.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
volvomannen
Posts: 5
Joined: Sat Jan 31, 2015 2:08 pm

Re: Ytbehandling av B16 avgassystem?

Post by volvomannen »

Har aldrig öppnat en B16 burk, men eftersom den är en DÄMPARE är den av reflektions- eller (troligast) absoprtionstyp dvs det skulle finnas ngt slags ull därinne. Och inte minst, galvanisk zink vill inte sjunka ner i halrumm mm. Om du vill ta besväret kan du skära upp den, ta bort dämpningsmaterialet, varmgalva, stoppa tillbaka och svetsa ihop. Jag hade testat olika varianter typ galvning, kromning, emajlplätering för ett par decennier sedan, funkade inte. Sedan dess har jag bara använt rostfritt eller borrat ett litet hal för att dränera burken och lackat utvändigt.
Post Reply