Hur gör ni vid större projekt?

Moderatorer
Post Reply
Peter120
Posts: 1
Joined: Wed Jan 11, 2017 2:30 pm

Hur gör ni vid större projekt?

Post by Peter120 »

Hejsan, jag är ny här så hoppas ingen forum veteran blir lack för att jag gör en ny post på ett ämne som säkert diskuterats flitigt. Jag kikade runt lite på forumet men hittade ingen dedikerad tråd om min kommande fråga, finns säkert info i någon byggtråd kanske eller så ligger tråden framför näsan på mig...

Frågan:

Hur gör ni med plåtrena ytor vid stora projekt, dvs när bilen kanske står i garaget för omfattande rostlagning och kanske inte ska få sin finish förens om flera månader (eller i värsta fall år... hehe)?
För att förtydliga, grundar ni "färdiga" plåtytor eller grundar ni plus någon lack för att det inte ska börja komma rost?

Jag har en 2-dörrars amazon från 67 som jag tänkte försöka rädda livet på (ruggigt rostig...), kommer ta ganska lång tid då jag pluggar på universitet samtidigt och inte har speciellt med pengar eller tid egentligen! :P

Bilen står i ett kall-garage, hyfsat isolerat men endast värme på när jag är där...

Tack för svar! Mvh Peter.

P.S. om någon är intresserad så kommer jag lägga upp en bygg-tråd lite längre fram när jag kommit en bit! :)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hur gör ni vid större projekt?

Post by QV »

Ny plåt rostar, inte gammal...
En plåtren kaross i en lada är förvånadsvärd "orostig" på all gammal plåt. De dära moderna eländet som monteras dit däremot blir brunfärgat så fort man vänder ryggen till.

Så rådet för rostlagning rent allmänt är att man använder gammal plåt typ motorhiúv. Då får man "bara" rost i svetsskarven...
Eftersom du skall dra ut på projektet under längre tid (som vi alla gör fast vi säger det inte först) så bör du (läs måste) göra färdig en plåt i taget. Skär inte bort all rost först utan ta ett rostig plåt i taget!

Det är bara topplack som är tät.
Skall du "skydda" med grundfärg så måste du lägga flera lager och låta lagerna torka mellan dina målningar. Inte vått i vått.

Själv kör jag med Hagmans CA (gul betande färg) + grund och topplack från samma tillverkare (vilken tillverkare det nu är?).
Spackel läggs oftas över CA men under grundfärg.

Eftersom bilens plåt är bättre än den nya och man vill kunna laga mera rost i framtiden så byt minsta möjliga mängd plåt!
Bara för att man har en hel ekonomiplåt så betyder inte det att man skall byta all plåt....

Rost går bara bort med bläster eller sandpapper, rostätare är inte värt besväret. Betbad fungerar om plåten är ren.
Så skall du vara "säker"
Betande färg på plåten
Grund
Topplack

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Hur gör ni vid större projekt?

Post by Per L »

Mitt bidrag till hur man kan skydda plåten från att rosta är Tikkurila Temadur 20 som är en rostskyddande grundfärg som klarar av att hålla rosten borta länge utan att vara övermålad med toppfärg.

Försäljaren öste så mycket lovord över färgen så jag blev misstänksam. Jag målade därför en bit plåt med denna grundfärg och lade den utomhus under bar himmel. Här http://www.volvop1800club.se/forum/view ... 7a9169ad2c kan du se hur den såg ut efter 2-3 år i (den besvärliga) göteborgsluften.

Efter att ha sett detta resultat lade jag utan större tveksamhet topplacken direkt på denna grundfärg. Grundfärgen var också väldigt enkel att spruta. Det kändes som att hur mycket jag än lade på med sprutan började grundfärgen inte rinna

Enda nackdelen som jag funnit med färgen är att den är av tvåkoponenttyp. Dess ångor är definitivt inte hälsosamma så ett minimum är att använda en andningsmask med lämpliga filter om man vill leva ett långt och bekymmersfritt liv.
Men det problemet delar väl denna färg med de flesta (alla!?) andra bra färger!
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Hur gör ni vid större projekt?

Post by J.Lundin_ »

Den där grundfärgen ser ut att fungera alldeles utmärkt efter test i Göteborgs luft. Det är inte för inte att man testar färger på Bohus Malm ön, inte så långt ifrån Göteborg....:-)
Ska man ha en bra grundfärg så blir det någon form av 2-komponent. Bäst är uretan eller epoxi baserad färg eftersom dessa inte har några porer i färgskiktet, vilket de flesta andra färgskikt har, därav att man som tillverkare tvingas lägga flera lager med spärrskikt för att inte vatten skall tränga ner till plåten-
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Hur gör ni vid större projekt?

Post by StefanM »

Fast man ska tänka på att inte experimentera allt för mycket med konstiga grundfärger. Det kan om man har otur bli tråkigheter sen med övrig lackering om färgtyperna ej är kompatibla.
Post Reply