Hur gör ni vid större projekt?

Moderatorer
Post Reply
Peter120
Posts: 1
Joined: Wed Jan 11, 2017 2:30 pm

Hur gör ni vid större projekt?

Post by Peter120 »

Hejsan, jag är ny här så hoppas ingen forum veteran blir lack för att jag gör en ny post på ett ämne som säkert diskuterats flitigt. Jag kikade runt lite på forumet men hittade ingen dedikerad tråd om min kommande fråga, finns säkert info i någon byggtråd kanske eller så ligger tråden framför näsan på mig...

Frågan:

Hur gör ni med plåtrena ytor vid stora projekt, dvs när bilen kanske står i garaget för omfattande rostlagning och kanske inte ska få sin finish förens om flera månader (eller i värsta fall år... hehe)?
För att förtydliga, grundar ni "färdiga" plåtytor eller grundar ni plus någon lack för att det inte ska börja komma rost?

Jag har en 2-dörrars amazon från 67 som jag tänkte försöka rädda livet på (ruggigt rostig...), kommer ta ganska lång tid då jag pluggar på universitet samtidigt och inte har speciellt med pengar eller tid egentligen! :P

Bilen står i ett kall-garage, hyfsat isolerat men endast värme på när jag är där...

Tack för svar! Mvh Peter.

P.S. om någon är intresserad så kommer jag lägga upp en bygg-tråd lite längre fram när jag kommit en bit! :)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hur gör ni vid större projekt?

Post by QV »

Ny plåt rostar, inte gammal...
En plåtren kaross i en lada är förvånadsvärd "orostig" på all gammal plåt. De dära moderna eländet som monteras dit däremot blir brunfärgat så fort man vänder ryggen till.

Så rådet för rostlagning rent allmänt är att man använder gammal plåt typ motorhiúv. Då får man "bara" rost i svetsskarven...
Eftersom du skall dra ut på projektet under längre tid (som vi alla gör fast vi säger det inte först) så bör du (läs måste) göra färdig en plåt i taget. Skär inte bort all rost först utan ta ett rostig plåt i taget!

Det är bara topplack som är tät.