Ett verktyg för trånga platser

Moderatorer
Post Reply
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Ett verktyg för trånga platser

Post by A-masen »

Jag såg en film på YouTube om handverktyg. Dessvärre hittar jag inte filmen igen, men jag kan beskriva det i stället. Det var ett verktyg för att dra hylsor där man inte har så mycket svängrum. Det var i stället ungefär som en sådan SnapOn-ringnyckel som är gjord i två plåtskal. Där är ju spärrfunktion i själva handtaget, men här var det en mekanisk kraftöverföring i "handtaget". I ena ändan satt det en fyrkant-dubb, kanske ½" eller 3/8". Där satte man hylsan och satte den på skruvskallen/muttern. I andra ändan, kanske 15 - 20 cm ut fanns det ett sexkantvred. Där kunde man sätta på ett spärrskaft eller vad man hade till hands. Det skulle vara enkelt att beskriva att kraften överfördes som t.ex en kamrem eller kanske en kamkedja. Men jag tror inte det skulle hålla så bra. Kanske en rad med kugghjul i stället? Vrida en skruv eller mutter där det är väldigt trångt. Volvos startmotorer t.ex. Själva vridrörelsen gjorde man där det var bättre svängrum med något lämpligt verktyg. Fanns i några olika storlekar.
(Det är säkert inte bara Volvo som har det så trångt? Finns säkert på andra bilfabrikat också?)

En "periskopnyckel" om man kan använda det ordet? Man tittar in horisontellt i en lins, men tittar ut horisontellt flera meter ovanför. Här vrider man på en plats, men vridkraften kommer ut på ett annat parallellt ställe.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ett verktyg för trånga platser

Post by QV »

Det jag har "närmast" är ett spärrskaft 1/4 från Facom som man kan rotera skaftet i valfri riktning och där med få hylsan att snurra runt.
Man kan också använda den som vanligt. Dock är det rätt svagt i roteringen.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply