gasdrift

Moderatorer
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: gasdrift

Post by J.Lundin_ »

Vad jag indirekt skriver är att det måste finnas en hel del skrotade gasolanläggningar från taxi på hyllor ute i landet.. ;)
Går säkert att hitta om man letar runt lite.
Om våra styrande verkligen var intresserade av miljön så skulle vår bilpark inte se ut som den gör idag. Jag har med stigande förvåning följt dieseldebatten sedan slutet av 70-talet och insett att politiker inte fattar någonting. Man ville i början av 80-talet i Stockholm införa alkoholdrivna bussar, vilket visade sig vara Ebberöds bank. Det hela slutade med att man hade två bussar som man hade svårt att hålla igång beroende på brist på alkoholbränsle. Så som en sista desperat åtgärd så köpte man billigt industri vin från Frankrike som man destillerade, kostnaden hamnade på 30:-/L... :D :D
Det var en "fin" miljösatsning för våra skattepengar, ska man göra något nytt så gäller det ju att infrastrukturen finns på plats innan man drar igång ett projekt, så var det icke i detta fall.... :grin:

I dagens läge har man snöat in på biogas, men det är inte heller en lönsam verksamhet även om den utifrån verkar så. Visst är det bra att ta hand om den metangas som annars skulle fara rakt upp i atmosfären, men lönsamt är det inte just nu.

Om jag fick sätta en peng på vad man bör satsa på så är det Vätgas, visserligen arbetar man med väldigt höga tryck dvs. mellan 800-1000Bar i dessa anläggningar till skillnad mot biogas som bara brukar ligga mellan 300-400 bar... ;) Med vätgas så släpper man ju "bara" ut vattenånga
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: gasdrift

Post by Arne »

Politikerna är inte intresserad av miljön. Det är intresserade av att dra in så mycket skattekronor som möjligt, det är därför man svartmålar dieselbilarna idag. Ska alla köra bensin så får man in mer skatt eftersom de tar mer bränsle än dieslarna och CO2 utsläppen ökar, men det mörkar man idag. Detta är helt och hållert kallt beräknat av politikerna för att mjölka bilisterna ännu hårdare.
AVG
amazohm
Posts: 3
Joined: Wed Sep 07, 2016 8:37 am

Re: gasdrift

Post by amazohm »

1988 var jag på gång att bygga om Amazonen till gasdrift.Som miljöåtgärd.
Blev hejdad av en s.k. miljöexpert på chalmers som påpekade att en gasbil var inte
ett dugg bättre ur miljöhänsyn än en bil med katalysator. Gällde på den tiden fossilgas.
Nu finns ju biogas.Men nu finns ju E85 , vilket är bra mycket enklare och miljövänligare
än alla gaser.Spec. om man kör på ST1 s etanol som närproduceras av inhemska råvaror.
E85 är ett underskattat biobränsle , helt obegripligt hur politikerna hanterar dess framtid.
Dessutom går det utmärkt att köra på E100, men det får inte säljas pga byråkratiska regler.
Konvertera till E85 är mitt råd.
Min egen ombyggnad slutade till slut i en elkonvertering, ett bygge som efter nästan 30 år
fortfarande fungerar utmärkt.Men det är en annan historia.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: gasdrift

Post by J.Lundin_ »

Etanoldrift är tyvärr Ebberöds bank, det går åt dubbel mängd med energi att tillverka etanolen mot den du får ut ur bränslet. Att vi sedan har en massa biologiskt material som ligger och "skräpar" och som man kan tillverka etanol av har tyvärr lockat de politiskt tillsatta... Skulle vi gå över helt till etanol så skulle inte tillverkarna klara av att leverera den mängd som krävs.
Samma sak är det med biogas, det är inte heller lönsamt, men hellre samla upp denna växthusgas och elda med den än att släppa ut den som man tidigare gjort under alla år.
Vätgas är det enda som jag ser är hållbart framöver, gäller dock att framställa den på ett miljövänligt sätt
Post Reply