gasdrift

Moderatorer
Christer
Posts: 6
Joined: Mon Feb 12, 2018 6:31 pm

gasdrift

Post by Christer »

Finns det ngn av amazonklubbens medlemmar som modifierat Amazonen till biogasdrift? Har tänkt göra det men stöter på många frågetecken. Ett problem kan bli tryckreglerventilen som monteras ovanpå förgasaren. Huru skall det lösas. Utrymme uppåt finns troligen inte.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: gasdrift

Post by A-masen »

Jag har inte gjort något sådant. Däremot känner jag perifert till 2 bilar som är gaskonverterade. Den ena har en B18-motor. Den andra var säkert en modernare bil med Lambdareglerad insprutning. Men jag minns inga detaljer om den. Men jag måste få fråga, tänker du dig CNG eller LPG?

Det har ju funnits, periodvis, gaskonverterade bilar och även arbetsmaskiner tidigare, men det har uteslutande varit för LPG-drift. Dagens CNG-fordon är i en helt egen klass för sig och det är mycket dyrt att konvertera till en sådan.

Om du har för avsikt att prova alternativa bränslen så finns det ju E85, som torde vara mycket (relativt) enklare och billigare att konvertera än till gasdrift.
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: gasdrift

Post by Kalle »

I PV-klubbens tidning var det ett reportage om en gaskonverterad PV för ett några år sedan.
Troligen till biogas.
-68 Combi
-65 Sport
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: gasdrift

Post by A-masen »

Bra att det finns lite dokumenterat.
Men ordet biogas är lite luddigt i detta sammanhanget. All fordonsgas är metangas CH4, även biogas är metangas. Det är i stället hur den framställs och "förpackas" som är den stora skillnaden.
Den kan utvinnas ur "underjorden" och då är den fossil. Alltså inte den bästa ur klimatsynpunkt. Den kan också utvinnas ur toalettavloppen, gödsel, matavfall, sopor m.m m.m. Då är den mycket bättre ur klimatsynpunkt då den ingår i ett naturligt kretslopp. Den koldioxid som blir en restprodukt vid förbränning återgår till den växande naturen.
Den som har t.ex en stor lantgård med många djur kan t.ex framställa biogas av djurens gödsel och vederbörande kan bli självförsörjande på energi. Han kan värma sitt stora hus och även få några liter gas över att tanka sin bil med. (Jag har sett en sådan anläggning som fungerade) Även driva en generator så att man får egen el.

Sedan kommer detta med "förpackningen". Gasol är ett ord som dom flesta känner igen. Det är samma metangas som är väldigt användbar till mycket. Även till att köra sin bil på. Den kallas då LPG. Förkortning av något utländskt ord, Lågkomprimerad gas. Här kan vi hitta biogas t.ex från en gödselhög som jag beskrev häröver. Men vi kan även köpa den färdigförpackad i gasflaskor. Ofta framställd av naturgas eller olja. Runda stålflaskor i många storlekar. Det har under åren gjorts många försök från bilindustrin att införa gasoldrift på bilar. Men Svenska Staten har varje gång skattebelagt den så att det har varit meningslöst att betala lika mycket för gasol som för bensin. Ett undantag är gaffeltruckar och andra arbetsredskap. På industrier kör dom ju ofta omväxlande utomhus och inomhus där det vistas människor. Då är gasol idealiskt på grund av sina låga utsläpp.

Men i slutet på nittiotalet genomfördes något som heter Grön Skatteväxling. Det gick ut på att om det fanns två likvärdiga produkter, men som var olika miljövänligt framställda, så skulle den miljövänliga ha en lägre skatt. Detta var tänkt för motorbränsle, men även för rengöringsmedel och andra kanske tvivelaktiga kemikalier och andra produkter. Jag tror även livsmedel fanns med i diskussionen? Nu blev det inte så mycket mer än motorbränsle till Grön Skatteväxling. Jag har ingen förklaring på detta. Men i detta skedet började en ny "gasförpackning" att lanseras, CNG. Komprimerad naturgas blir det ungefär i översättning. Men även där, metangas. Från början var det enbart naturgas och den är ju fossil och därmed inte miljövänlig. Därför blandar man in biogas från reningsverk, gödselhögar och sopstationer m.m m.m. Men nu kommer det viktiga: Gasen är väldigt hårt komprimerad. Omkring 200 Bar. Gasol eller LPG är knappast komprimerad alls, 1 - 2 Bar. Detta gör att om man avser att konvertera en vanlig bil till gasdrift så är det väldigt dyrt att ha gastankar som måste kontrolleras och dom får inte heller vara för gamla. Då blir det körförbud om man inte väljer att köpa nya tankar och revidera gassystemet. Mycket dyrt en gång till. Och som jag har uppfattat det, så är det svårt för att inte säga omöjligt att konvertera en förgasarmotor till CNG. Någon som vet mer får förklara.
Däremot går det lättare att konvertera en förgasarmotor till LPG. Alltså Gasol. Jag känner till en sådan på en B18-motor.

Och man kan tillägga om CNG och den höga kompressionen, det har hänt mycket allvarliga olyckor där man har handskats fel med gasbehållare. Så Christer, om du fortfarande funderar på detta, håll dig till LPG. Det har funnits många bilar som kördes på LPG så det är ingen okänd teknik.

Läs även här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Fordonsgas

Annars har du som sagt E85 som ett alternativt bränsle. Lite enklare och förmodligen billigare att konvertera?
Christer
Posts: 6
Joined: Mon Feb 12, 2018 6:31 pm

Re: gasdrift

Post by Christer »

Får tacka för den informativa texten.
Det är mest nyfikenhet som gör mig intresserad av biogasen och som tillverkas i hemkommunens avfalls station. I Finland subventioneras installation av biogas drift fr.o.m. årsskiftet.
Har hittat bara 3 företag i Finland som har behörighet att installera en dylik anläggning. Så kan tänka mig att få det gjort i Umeå t.ex. Sen kommer frågan om besiktningen i Finland godkänner ett sådant förfarande? Får kolla på det. Vad jag har kunnat få ut av internet är det betydligt vanligare med biogas i Sverige än Finland-
Har försökt hitta installations beskrivningar, men ännu inte hittat ngt.
Vet ingen som gjort det? Vet ej huru komponenterna ser ut?
Förstår att LPG är ett handelsnamn i Sverige o troligen samma som biogas? Att besiktningen skulle godkänna ngn annan är väl knappast troligt?
Så en väldigt massa frågetecken, men småningom skall det väl reda ut sig.
Artikeln i PV-tidningen hade varit intressant, men som alltid passar inte timeningen. O då det är aktuellt är det hopplöst hitta texten.
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: gasdrift

Post by Kalle »

Hittade den här artikeln den kanske ger någon hjälp.
http://miljofordonsverige.se/tag/veteran/
-68 Combi
-65 Sport
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: gasdrift

Post by A-masen »

Christer, du har fått ett PM!
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: gasdrift

Post by amazon guy »

Christer wrote: Thu Feb 15, 2018 9:19 pm
Har försökt hitta installations beskrivningar, men ännu inte hittat ngt.
Vet ingen som gjort det? Vet ej huru komponenterna ser ut?
Kan bara ge tips om att bygga om till biogasdrift är/var väldigt populärt i Tjeckien, Slovakien och möjligen även Polen med andra f. d. östblocksländer (samtliga numera EU länder så samma godkända komponenter), så du kan nog hitta mycket om både teknik och behövliga delar på deras respektive forum, men sen behöver du nog översätta.....tror att det pratades om att driften kostade sen en tredjedel av bensinkostnaden.

Dennis
Christer
Posts: 6
Joined: Mon Feb 12, 2018 6:31 pm

Re: gasdrift

Post by Christer »

Tack för PM:et. Där fanns mycket läsvärt. Artikeln om Duetten var intressant. Gav svar på många frågor. Har nu hittat en firma som har gasinstallations behörighet, och varit där o visat upp amazon combin 1964. Så nu funderar de på lämpliga komponenter o pris, så får vi se vad det blir. För min del finns det inte så mycket ekonomiskt intresse. 77 år fyllda o kör ca 200 km/vecka året runt. Mest är det nyfikenhet. Östländerna ha säkert närmare till gasmackarna än vi ha o få på det viset lönsamhet i gasdrift. För min del blir det en omväg på 10 km för att fylla gasen.
Detta en sak jag funderat på många år. Hade trott att jag kunde göra det själv o sedan visa upp bilen för besiktningsman för godkännande. Men så enkelt var det inte. Installationen är ju tekniskt sett inte komplicerad. Tror jag?
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: gasdrift

Post by J.Lundin_ »

Blanda inte ihop gasol med biogas för det är två helt skilda gaser. Gasol hanteras i tryckkärl med runt 14bars tryck, Biogas (metan) som vi har på våra tankstationer har ett tanktryck på 180-220bar beroende på yttertemperaturen man tankar vid. Trycket är således temperatur reglerat. Det en del öststatare har gjort är att dom försökt bygga om gasoltankar och dess tank armatur så att dom passar till våra biogasstationer, detta med fatalt resultat. senaste smällen som inträffade skadade de inblandade rejält. Man hade lyckats fylla en gasoltank till 104bar (vilket är imponerande) innan smällen inträffade. Dom biogastankar som sitter i våra gasdrivna personbilar är trycktestade till runt 500Bar och dessa system saknar helt säkerhetsventil, vilket inte är fallet på de biogasdrivna bussarna, där sitter det även säkerhetsventil.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: gasdrift

Post by A-masen »

Det här är en gammal tråd och inget har tillförts på länge. Men nu råkade jag bläddra i Amazonsidorna på det här forumet. Och se vad jag hittade där: http://volvoamazonpictures.se/documents ... %2062..pdf
Lite instruktioner om gasdrift och dess utrustning. Låt vara att dom är ~ 60 år gamla, men principerna gäller säkert fortfarande.
Och Christer som startade tråden, kanske redan har konverterat sin bil vid det här laget, men det kan ju finnas andra som är intresserade och detta är ett öppet forum, så "sug i er av informationen" och använd den till något bra och intressant.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: gasdrift

Post by J.Lundin_ »

Jag tog en LPG katalog på Weber fabriken då jag var där i slutet av 80-talet. Dom var då stora på det här med gasolsystem för personbilar. Det fanns faktiskt en sats för Volvo 244 DL med B21 som man kombinerade deras standardsystem med.
Satsen för Stromberg 175 CD 2 hade partnr. 75000.710
Image

Det var ju en hel del taxibilar som på den tiden konverterad från bensin över till gasol. Gasolen på den tiden kostade runt 3,50:- vilket var billigare än vad soppan kostade då. Dessutom så har gasol ett motsvarande oktantal på runt 108 vilket då var intressant för oss med turbomotorer. Tyvärr så satte en skattekåt regering stopp för vidare gasoldrift genom att beskatta gasolen till samma nivå som bensinen. En gasolinstallation på den tiden kostade mellan 35.000 till 50.000:- och säg den taxiägare som då var villig att lägga ut dessa pengar och sedan betala lika mycket för gasolen som för bensinen. Fattade då inte var våra politiker tänkte på och fortfarande tänker på. Det finns absolut ingen som helst tanke på miljön annat än att via den som gisslan dra in en massa skattepengar... :evil:
Dom enda som till slut tankade gasol var alla ballongföretag som flög luftballong över Stockholm. Den sista tankstationen var hos OK i Västberga, den övertogs av ett ballongföretag och flyttade ut till privatflygarna på Bromma flygplats
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: gasdrift

Post by QV »

Den katalogen vore intressant att få inscannad till Amazonklubben.
Inte direkt B18 men överförbart och användbart om man måste "miljökonvertera" gammelbilar.

Jag kan scanna den eller om du gör det
300 DPI gråskala/färg

Sen gillar jag att ha hela kataloger även om bara några sidor är "Volvo"
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: gasdrift

Post by J.Lundin_ »

Den generell och innehåller bara de beståndsdelar som ingår i en gasolanläggning, sedan nämns de olika bilmodellerna och dess speciella delar. Så den är inte specifik för just Volvo utan tar upp en massa olika bilmodeller. Men visst jag kan scanna in den framöver.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: gasdrift

Post by amazon guy »

J.Lundin_ wrote: Sat May 05, 2018 11:02 am

Tyvärr så satte en skattekåt regering stopp för vidare gasoldrift genom att beskatta gasolen till samma nivå som bensinen. En gasolinstallation på den tiden kostade mellan 35.000 till 50.000:- och säg den taxiägare som då var villig att lägga ut dessa pengar och sedan betala lika mycket för gasolen som för bensinen. Fattade då inte var våra politiker tänkte på och fortfarande tänker på. Det finns absolut ingen som helst tanke på miljön annat än att via den som gisslan dra in en massa skattepengar... :evil:

Det både glädjer och värmer att det finns folk där ute som tänker som mig :!: :!: :!:

Dennis
Post Reply