240 vifte i varmeapparatet

Moderatorer
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Den runda är bara en täckplåt så det funkar utan. Är utan på min 69 :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Post by Amapola »

Jag vet att det kan närma sig hädelse, men jag upptäckte något intressant i nya Klassiker. Där finns ett reportage om en rallyrustad S--B V4. Värmepaketet är ju för bövelen samma som på Amazon! Åtminstone bra nära. Fläkten ser ut att vara exakt lika. Ett tips för den som inte hittar en 240-fläkt. :wink:
/Krister
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Nu är min fläkt väldigt trött... Speciellt när det är -30... :cry:
Tänkte att det dräller ju av volvo 740... Någon som provat med en så'n kupefläkt??? Den är det ju ett hyffsat drag i ...
Men passar den??? Någon som vet eller tror sej veta...
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Amapola wrote:Jag vet att det kan närma sig hädelse, men jag upptäckte något intressant i nya Klassiker. Där finns ett reportage om en rallyrustad S--B V4. Värmepaketet är ju för bövelen samma som på Amazon! Åtminstone bra nära. Fläkten ser ut att vara exakt lika. Ett tips för den som inte hittar en 240-fläkt. :wink:
/Krister
Denna skall ha ett plasthjul (amazon har metal) och i verkligheten så verkar man få mer fart på luften med ett plasthjul (vinge). Så ett byte fungerar.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
lullebulle
Posts: 26
Joined: Wed Apr 29, 2009 12:41 pm
Location: Storfors

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by lullebulle »

Tänkte lyfta denna fina tråd med ett tips för inkopplingen. Jag har införskaffat mig en brytare till torkarna och denna har 3 lägen. Låter den gamla brickan som det står fläkt på sitta kvar och allt ser orginal ut :)
John Asplund
Posts: 7
Joined: Mon Nov 16, 2009 8:45 pm
Location: Långviksmon

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by John Asplund »

Ett annat alternativ för att få 3 hastigheter på fläkten är att även plocka strömbrytaren från en 240, Amazonens fästmutter har samma gänga som 240 och sedan tar man den svarta plastknappen från Amazonen och borrar försiktigt upp den till 6mm hål så går den att trycka fast på 240 strömbrytarens axel.

Sedan får man dra en extra kabel från strömbrytaren till fläkten men det går att göra relativt diskret. Tog upp hålet i den bulliga kåpan till 17mm och satte i en kabelgenomföring i gummi, drog kablarna i ett skyddshölje som även det donerades från en 240. Fläkten är numera det fräschaste under huven :lol:
Amazon -60
Amazon -64
Amazon Herrgårdsvagn -65
Pv -57
Cadillac -56
Chevrolet -34
Opel Rekord -64
Opel Diplomat -65
Saab -63
Saab -65
Chrysler Voyager -97
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by sn@kesh!t »

Ta annars vindrute torkar brytarn, den har ju tre läggen. bara fixa en extra och koppla in
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
azze59
Posts: 38
Joined: Fri Jan 22, 2010 4:22 pm
Location: uppsala Sweden
Contact:

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by azze59 »

Använd en 240fläkt samt en steglös fläktknapp från Mercedes 220s,sb så får man optimal funktion
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by Fredrik Lofter »

Värmefläkten i min 69:a lade av och i felsökandet ramlade jag över denna tråd. Smart! Om jag byter till 240-fläkt vore det dock skoj att kunna använda alla tre lägena. Men hur är det med detta påstående:
sn@kesh!t wrote:Ta annars vindrute torkar brytarn, den har ju tre läggen. bara fixa en extra och koppla in
Det är ju sant att reglaget för vindrutespolaren har tre lägen, men det spelar rimligen roll hur det är kopplat inne i reglaget också. En titt i elschemat och det ser ut som att lägena strömsätts samtidigt, dvs i läge två (torkarna på full fart) ligger det ström även på läge ett kabeln och i läge tre (torkarna på full fart samt spolning) ligger det ström även på läge två. Klarar 240-fläkten det? Även över tid?

Och vad betyder anslutningsbetecknngarna på vindrutetork och -spolarreglaget: P, A, F och W?

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by QV »

Att man spänningssätter flera lindningar är inget konstigt.
I Amazonens fläkt är det spänning på båda lindningarna vid "full fart" även om det räcker med att spänningssätta en lindning. Det är därför man inte kan vända på kablarna för att ändra helfartsläget till spak fullt utdragen.

På min A/C så är det tre farter och de lägger bara till en spänning per fart (lindning), inget tas bort så vid fart tre är det +12 volt på tre lindningar.

Nu har jag inget schema på 240 tillgängligt (hittar inte boken sedan några år tillbaka :evil: ) så jah har lite problem att kolla upp kopplingen där.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by Fredrik Lofter »

Jag menade inte att det skulle vara konstigt att koppla på det sättet, bara att man bör kolla innan att det funkar. När jag läser denna tråd så finns det skribenter med mångårig erfarenhet av 240-fläkt i Amazon men som (vad jag förstår) använder befintligt fläktreglage på lägena 2 och 3. Sedan finns det skribenter som påpekar att reglaget för vindrutetork och -spol har tre lägen, vilket ju är helt riktigt, men det betyder inte att det per automatik fungerar tillsammans. Det skulle kunna göra det. Eller inte. Lite som med ketchup och pannkakor: gott, men inte nödvändigtvis tillsammans. För sen har vi ju även denna tråd:

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... äkt#p86425

Eller för att gå direkt på det intressanta:
jånn wrote:Jag monterade en 240-fläkt i min 69:a. Då blev säkringen så varm att plasten i säkringsdosan mjuknade. Detta orsakade några konstiga problem pga ökad korrosion i säkringsdosan. Säkringen var hel men ledde inte ström.
Hur det var kopplat i det fallet framgår inte heller, men man vill ju ogärna att bilen börjar brinna...

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by QV »

men det är oxiden om gör värrmen i säkringsdosan. Inte tvärt om
för om det är mindre än 25 amp så håller ju säkringen och dessa strömmar skall inte ge någon värmeutveckling i dosan.

men oxid (eller högre motstånd "glapp" ) ger värme oavsett om det sitter i säkringsdosan eller ljuskontakten.

men för att svara på om man kan använda en vindrutetrokaromkopplare så måste jag se ett schema på en 240 först.
Det finns många felaktiga kommentarer om bilel på nätet, man skall läsa texterna mer mycket stor försiktighet...

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by Fredrik Lofter »

QV wrote:Det finns många felaktiga kommentarer om bilel på nätet, man skall läsa texterna mer mycket stor försiktighet...

/Janne
My point exactly... =))

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by Fredrik Lofter »

QV wrote:för att svara på om man kan använda en vindrutetrokaromkopplare så måste jag se ett schema på en 240 först.

/Janne
Elschema (från Haynes) för Volvo 240 finns här. För mig ser det ut som att de tre lägena på kupéfläkten kopplas in sekventiellt, dvs. det blir inte helt rätt om man börjar lägga ström på två lägen samtidigt.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by QV »

fart 2 borde vara + på vit och röd
fart 3 torde vara + på vit, röd, brun och grå

+ kommer in på gul från säkring 2

så om man hoppar över fart 1 så fungerar original omkopplare.
sedan är det ju en fråga om vart den tunna vita tar vägen...

Gör man bara en tvåfarts inkoppling så kan man behålla original kablage i Amazonen.

/Janne

som har installerat om sin dator hemma ........
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply