240 vifte i varmeapparatet

Moderatorer
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by Hasse63 »

Vit?

Finns bara Gul+ svart- och Röd, blå, grön och kabel på 240-fläckt
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by QV »

jag läste innantill på elschemat men kollade inte med förkortningarna på kabelfärgen, kan vara fel där eller så är det en annan fläkt i schemat.
Har/hade en bok med ett dussin 240 schema (ett för vart år) men den boken finner jag inte längre.

tog gr för gray men det kan ju vara green. Schemat var inget vidare förövrigt när man har fläkten i en egen ruta bortkopplat från övriga delar men så är det ibland.

/Jan

taget ur minnet från schemat.
alla kablar utom fart 1 skall ha + för att får fart 3
För att få fart 2 ta bort + från kablarna som går till "a" på omkopplaren.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by Fredrik Lofter »

Jag har nu bytt till 240-fläkt enligt ovan och kan intyga att det fungerar utmärkt. Det här var ett utmärkt tips! Tack för det! 240-fläkten fäste jag i locket till den gamla fläkten (borrade hål i den nya fläkten). Valde därefter att sätta dit ytterligare ett lock från en tidig 65:a (det bulliga) då jag gjorde alla anslutningar mellan locken, enligt tipset här. Bilder:

Image

Satte eltejp runt anslutningarna efter bilden togs, eftersom det annars är stor risk för kortis när locket sätts på plats.

Image

Använder befintligt Amazonreglage med fart 2 och 3 på 240-fläkten. Från 240-fläkten kommer en svart jordkabel och den kopplas mot den svarta jordkabeln som gick till den gamla fläkten. Blå kabel från 240-fläkten (fart 2) till blå kabel som gick till den gamla fläkten och röd kabel från 240-fläkten (fart 3) till svart kabel som gick till den gamla fläkten. Grön kabel (fart 1) används ej. Allt precis som innan (fullt blås först, halvt blås sen) på reglaget fast mycket bättre snurr i sakerna.

Mvh,

Fredrik
Last edited by Fredrik Lofter on Thu Feb 21, 2013 7:03 pm, edited 1 time in total.
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
favoriten
Posts: 91
Joined: Mon Nov 22, 2010 3:58 pm
Location: söderhamn

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by favoriten »

underbart !!!! satt och fundera hur ja skulle få lite mer flås i värmen på hgv`n titta lite på forumet så kom lösningen direkt . fläkten ligger till å med löst i garaget så det är ju bara att gå ut och greja detta :) tack tack
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by amazon guy »

Hej,

Funderar precis som många andra gjort här i tråden på att byta ut värmefläkten i min ´69 som så här vintertid är helt värdelös, men blir lite förvirrad efter 240 rekommendationer och antydningar om att i stort sätt alla 240 fläktar passar i original värmepaketlådan, ty efter att ha varit och kollat på Bildelsbasens 240 sida för att bilda mig en uppfattning om hur den överhuvudtaget såg ut, så hittade jag flera olika modeller/storlekar från 240 serien, se nedan.

Men efter Fredriks beskrivning av kablagefärger samt att flera av former/storlekar hade förstås inte fått plats, så lutar jag mot den sista bilden, är det rätt?
Ville bara visa att det inte är fläkt som fläkt i en 240 som det framgår av tråden (om inte jag har missat nåt).....

Dennis

Image

Image

Image

Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by A-masen »

När du har hittat rätt modell och fått den att fungera så meddela gärna "Volvonumret" här. :wink:
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by amazon guy »

Självklart, men ännu trevligare vore om nån som "been there, done that" kunde träda fram här och bekräfta, ung. det forumet är till för, men ok, mitt inlägg är ju inte så gammalt än så det tar lite tid innan folk registrerar det förstås....dom första och nu gamla bilder från 2005 här i tråden öppnar tyvärr inte, åtminstone inte på min dator, så dom har man inte mycket hjälp av.....
Last edited by amazon guy on Sun Jan 14, 2018 5:35 pm, edited 2 times in total.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by Lars Bd »

Förmodligen passar alla 240 fläktar om man väljer bort fläktar från 240 med klimatanläggning/ac (bild 2). En 240 med fläkten högst upp på värmepaketet bör ha en som passar, samma artikelnummer förekommer i både den tidigaste och senaste 240 reservdelskatalogen. Var den på första bilden passar har jag inte koll på.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by amazon guy »

Är det denna motor man använder?

http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... no=1211081

Dennis
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by A-masen »

Jag googlade på det numret och då säger dom här: https://www.volvopartswebstore.com/prod ... 11081.html
att den fläkten (motorn) är ersatt med nr: 9131984 och den är väldigt lik den fläkten som du har på bild nr: 3, den med "armarna".

Detta säger inget, varken ja eller nej på din fråga, men för den som vill kolla upp lite dokument kan det ju vara en pusselbit. Eller kanske bara "Bra att veta".
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by amazon guy »

A-masen wrote: Mon Jan 15, 2018 1:26 pm Jag googlade på det numret och då säger dom här: https://www.volvopartswebstore.com/prod ... 11081.html
att den fläkten (motorn) är ersatt med nr: 9131984 och den är väldigt lik den fläkten som du har på bild nr: 3, den med "armarna".

Detta säger inget, varken ja eller nej på din fråga, men för den som vill kolla upp lite dokument kan det ju vara en pusselbit. Eller kanske bara "Bra att veta".
Fast armarna/skenan är nog avtagbar, se i http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... no=1211081.

Pratade med Lennart (chefen) på VP idag och konstigt nog kände han inte till om fläktmotorn passar till Amazon, ändå hittar man den under rubriken Amazon "värme/frisk luft", så det är en riktig soppa detta....

Dennis
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by Fredrik Lofter »

240-fläkten jag använde och refererar till ovan köpte jag hos CVI (www.cvi.nu) under artikelnummer 9131984. Klicka för bild.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by amazon guy »

Fredrik Lofter wrote: Thu Jan 25, 2018 10:26 am 240-fläkten jag använde och refererar till ovan köpte jag hos CVI (www.cvi.nu) under artikelnummer 9131984. Klicka för bild.

Mvh,

Fredrik
Tack Fredrik, det är nog samma motor som i min bild nr. 4 ovan.

Dennis
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by Per L »

Visserligen en inkoppling på en P1800 men det är säkert väldigt lika på en Amazon
https://www.volvop1800club.se/forum/vie ... f10c11eeca
Last edited by Per L on Tue Dec 27, 2022 7:20 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Post by Hasse63 »

Runda plåten? menar du plåten som originalfläkten sitter i, den bör du ha så du har något att sätta 240 fläkten i ;)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply