Tvätta händerna

Moderatorer
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Tvätta händerna

Post by Micke_ed »

Hej!

Senario: Du har grottat med din extremt skitiga amazon motor hela dagen och du är duktigt smutsig om händerna. Grovtvålen är för dyr, eller om du har haft så är den garanterat slut när du behöver den. Vad göra!? Om maninte bryr sig om framtida allergier, exsem ets kan man ju stoppa ner händerna i fotogen eller diesel, men detta är inte så värst smart.
Kila istället in till köket och ta en lagom klick med margarin och gnid in nävarna med, Fett löser fett och sedan löser lite diskmedel upp margarinet som är kvar på händerna. Vill man att det ska riva lite kan man ha i lite sand, men det är onödigt då eftekten av enbart margarinet är minst lika bra som dyr grovtvål.

Meka på!
Rena hälsningar
Micke
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Yes

Post by Ola O »

Jag brukar använda Yes handdiskmedel. Fungerar mycket bra. Dock kam man bli lite torr om händerna efteråt bara.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Ingen risk med margarinet :P
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Dom säger ju att dagens ungdomar har för mycket fett redan som det är, då ska du väl inte uppmuntra till sådant här :shock: :lol:
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

hehe! Jo, det kanske stämmer! Om jag förtydligar mig och skriver:

OBS! ENDAST FÖR UTVERTES BRUK! :D
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Sedan kan man ta en nypa kaffesump som \"granuler\" i smöret (eller oljan)så luktar man så där gott oxå.
-anglofil-
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Haha, slå på lite socker, kakao och havregryn så har du ju chokladbollssmet :roll: som du senare äter upp :wink:

Eljest brukar jag använda mig av \"Fenom\" som skrubbar bra, svider dock lite om man har nått sår på sig. Tidigare hade jag en riktigt gammal burk som det stog \"Tomte skur\" på, den lúktade och kändes som \"fenom\" men såg minst 40år gammal ut. Funkar bra!
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Helst ska man inte använda handrengöring med rivmedel pga att man repar huden där smutsen nästa gång sätter sig lite djupare och man måste skrubba ännu hårdare osv.
Margarin borde vara ett utmärkt handrengöringsmedel, själv använder jag såpa, hårschampo är också ett starkt rengöringsmedel som jag blivit tipsad om.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

biltema ahndrengörning är skitbra, har en liten tendens att verka sitta kvar, så man får skölja händerna rätt bra, men annars så funkar dte grymt bra, finns att köpa på 5liters dunk så får man en pump till.. funkar ypperligt
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jag har en blandning av grönsåpa och sågspån, Skaka lite o sin behöver man inte gnugga så mycket för att bli älg :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Post by NicklasO »

eller så köper man 10 burkar på biltema för typ 30kr st så har man ett bra tag, och slipper använda det dyra smöret, eller slösa på kaffet.
Fungerar riktigt bra faktiskt.
Dock föredrar jag medel som är effektivt men ändå någolunda skonsamt.

Grönsåpa o sågspån eller havregryn har man ju hört ska funka, o miljömärk lär de väl va oxå:)

mvh/
2 x Amazon-66
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re:

Post by Henke 12136 »

Spilloljan wrote:Haha, slå på lite socker, kakao och havregryn så har du ju chokladbollssmet :roll: som du senare äter upp :wink:

Usch vad äckligt!
Chokladbollar som inte är rullade i kokosflingor! :P
-anglofil-
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re:

Post by Henke 12136 »

Lars Bd wrote:Helst ska man inte använda handrengöring med rivmedel pga att man repar huden där smutsen nästa gång sätter sig lite djupare och man måste skrubba ännu hårdare osv.
Margarin borde vara ett utmärkt handrengöringsmedel, själv använder jag såpa, hårschampo är också ett starkt rengöringsmedel som jag blivit tipsad om.
Lars, du lovade ju att sluta tvätta håret med aceton.

Förresten, är det inte risk att man kan få valkar om man använder handrengöring med rivmedel? 8)
-anglofil-
AMAZZZON
Posts: 319
Joined: Thu Oct 06, 2005 3:35 pm
Location: Sveg(Härjedalen)

Post by AMAZZZON »

Jag fick lära mig detta motto :D Lika Löser Lika! kommihåg det :wink: hehe
Gör som Ford köp Volvo 8)
Har nu en PV - 1960 :D
Member of Wolfman Cruisers! 8)

8) raggarportalen.se Bevara raggarkulturen! 8)
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Henke 12136 wrote:Lars, du lovade ju att sluta tvätta håret med aceton.
Det har jag aldrig lovat men jag kanske var lite otydlig i min formulering så därför gör jag ett litet förtydligande.
Hårschampo är bland de starkaste rengöringsmedel man har hemma och skulle även gå att använda på starkt nedsmutsade händer med gott resultat enligt tipset jag fick.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply