Byte till 240-generator

Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Aggro wrote:stemmer det at det skal være 4 ledninger på den? eller inntak va det nå måtte hete...
har ikke amazonen (69mod.) kun 3stk som går inn på generatoren?
Den 4:e kabeln du saknade på amazon är förmodligen jordkabeln den kan uteslutas om både relä och generator är riktigt jordade men bör sitta där ändå.
En förutsättning för ovanstående kabelresonemang är att båda generatorerna har separat laddrelä.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Ser ut som en 55A.

Enda kablar du behöver är D+ som ska gå till laddlampan samt B+ (där du har en M6 skruvanslutning) till batteriet. Jord behövs också om du kör bussningsanslutet.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Post by Aggro »

takk for raske svar!

tror jeg skal prøve meg på dette i morgen. blir morsomt å se om jeg får det til.

takk igjen!
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Post by Aggro »

jeg kan da ikke noe spesielt mye om el system...

hvordan skal jeg koble når jeg har regulator på generatoren og den på bilen... regner jo med jeg må koble fra den som er på bilen og kun bruke regulatoren i generatoren vel?

noen som har en guide på hvordan de har gjort dette?

er forvirret... :shock: :?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Amarace wrote:Ser ut som en 55A.

Enda kablar du behöver är D+ som ska gå till laddlampan samt B+ (där du har en M6 skruvanslutning) till batteriet. Jord behövs också om du kör bussningsanslutet.
Som det är skrivet här!

Du har en kabel som kommer ifrån laddlampan till dit nuvarande laddrelä, den kommer in på D+. Ta bort den från denna punkt och koppla in den på nya generator D+

Nuvarande B+ sitter antingen på generatorn eller laddrelä. denna kommer ifrån startmotorn och skall in på nya generator B+

KLART!

I vissa fall kan du behöva jorda generatorn
Om kabel nr 4 är märk W så går den till (special) varvräknare

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Post by Aggro »

Nice nice.

nå går det vettu.
godt vi har forum til å skite litt på leggen av og til :P
snart sommer!
bigbengt
Posts: 37
Joined: Sun Jan 29, 2006 1:36 am

Biltema????

Post by bigbengt »

Lite allergisk mot Biltemas grejer men 700kr för generatorn är ju bra! Denna skall passa på de flestya volvo 4cyl motorer och jag förmodar att det är 240 (b21/b23) de menar, enl detta inslaget skall ju dessa kunna byggas om! Har någon erfarenhet av denna generatorn??
Jöns
Posts: 3
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:14 pm
Location: Göteborg

biltema...

Post by Jöns »

Hej!

Jag har precis monterat en Biltemagenerator och det var inga större bekymmer då min bil redan var konverterad till 240-variant.

Den laddar levererar stabil spänning vid alla varvtal.

Dock han jag bara köra 200m innan det började skramla nåt vansinnigt. Det visade sig att en av de fyra skruvarna som håller ihop generatorn hade lossnat och vandrat ut mot skivan. Vid närmare inspektion var ytterigare två skruvar lösa! Så kolla skruvarna innan montering...
/Mange
_______________________________________

4d Amazon 66:a. Den här gången ska det bli ordentligt gjort...
bigbengt
Posts: 37
Joined: Sun Jan 29, 2006 1:36 am

240

Post by bigbengt »

Redan konverterad??
Jöns
Posts: 3
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:14 pm
Location: Göteborg

Post by Jöns »

Ja, det satt en 240-generator på bilen när jag köpte den och fästet på motorn var gjort för att passa denna...
/Mange
_______________________________________

4d Amazon 66:a. Den här gången ska det bli ordentligt gjort...
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Post by Amapola »

Jag skaffade en Biltema 65A generator och monterade på min 66:a. Nu satt där redan ett växelströmsfäste på den, vilket gjorde det hela mycket enklare. Proceduren är samma som beskrivits ovan om 240-generatorn.
Image
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
tom
Posts: 6
Joined: Mon May 31, 2010 7:30 pm
Location: norge

Re: Byte till 240-generator

Post by tom »

hej!!
gammal tråd men.. :roll:


jag har skaffat mig en volvo generator 100a til min 69amazon, men vet inte riktit var den e från, tror d e från 940 eller 960.
vet nån hur och om det får plats?

och vart ska ledningorna.

håpas på svar :mrgreen:
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till 240-generator

Post by QV »

Först måste vi veta vilket motorblock du har och vilken generator som satt där innan, sedan kan vi börja svara på frågor.

Välkommen till forumet föresten :D

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
tom
Posts: 6
Joined: Mon May 31, 2010 7:30 pm
Location: norge

Re: Byte till 240-generator

Post by tom »

ah, trodde d var same shit. :roll:

b20 iaf, amazon e en 69 mod. å sitter en standar 35a der nu minns jag?kan väl stämma.

tackar :mrgreen:
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte till 240-generator

Post by QV »

Angående storleken på din generator så har jag inte sett den, men de brukar vara av "samma" storlek oavsett amperestyrka. Du har ju iallafall redan ett nedre fäste för generatorn på ditt block. Du har läst denna tråd från början?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply