Smörjning av instrumentbräda

Moderatorer
Post Reply
AndersG
Posts: 40
Joined: Wed Mar 25, 2009 5:13 pm
Location: Oxelösund

Smörjning av instrumentbräda

Post by AndersG »

Har försökt att använda mig av sökfunktionen, men hittar inget, så jag kastar ut frågan här istället :)

Finns det något bra medel att smörja stoppningen till instrumentbrädan med så att den inte torkar och spricker?


Anders
Blå 62;ans 122S
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Smörjning av instrumentbräda

Post by QV »

Det är inte toppen som djävlas (enligt mig) utan skummet under som börjar expandera.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Smörjning av instrumentbräda

Post by Amazonsport »

Jag tror på att undvika solsken varma dagar för att hålla den fin. Stämmer nog som QV säger att skummet expanderar, kanske då av värme?
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Re: Smörjning av instrumentbräda

Post by volvodidi »

Hej Anders,

det finns ingenting att göra för Instrumentbräda.
Panelen är av PVC (Polyvyinylchlorid) och PU (Polyurethan) skum.
PVC`n krympa med tiden.

Dieter
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Smörjning av instrumentbräda

Post by nisseinorr »

Jaa nog är det säkert så att det inte går att göra något riktigt beständigt skydd mot att det ska uppkomma sprickor i brädan.. men på något vis känns det som att man påskyndar processen om den står varmt i solsken.. det känns då så i alla fall, har som fått för mig det..
Så har du en fräsch bräda, håll den undan från solen är mitt tips :)
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Smörjning av instrumentbräda

Post by Micke_932 »

Som all annan plast så tar solen och åldern ut sin rätt, all plast blir skör och går sönder lätt på ålderns höst, så att undvika solljus och eventuellt smörja in nån gång om året med något lämpligt medel för att hålla det mjukt kan säkert hjälpa.
Lilja
Posts: 2
Joined: Fri Sep 04, 2009 10:58 am
Location: Motala

Re: Smörjning av instrumentbräda

Post by Lilja »

Hej jag provade ett silikon spray som jag upplevde funkade. det blev en blank yta på instrumentbrädan och efter jag använde det så har jag inte sett några tecken på att den vill spricka mer, silikon spray rekommenderar jag men det finns säkert nackdelar med det också. :D
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Smörjning av instrumentbräda

Post by Amazonsport »

Jag hade haft silikon på instrumentbrädan på min första Amazon, (det var på -80 talet :oops: ) och efter det var det stört omöjligt att lackera delar av inredningen som fått detta skit på sig.
"Våga vägra silikon på gamla bilar.."
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Lilja
Posts: 2
Joined: Fri Sep 04, 2009 10:58 am
Location: Motala

Re: Smörjning av instrumentbräda

Post by Lilja »

Amazonsport wrote:Jag hade haft silikon på instrumentbrädan på min första Amazon, (det var på -80 talet :oops: ) och efter det var det stört omöjligt att lackera delar av inredningen som fått detta skit på sig.
"Våga vägra silikon på gamla bilar.."
h,m,m då är det ju inget fel på silikonet utan att man kanske borde tänka på att täcka för saker som man inte ska ha silikon på, :wink: för det blir en yta som skyddar det är det som är själva grejen att få en skyddande yta. :!: för mig funkar det kanon. :D
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: Smörjning av instrumentbräda

Post by Amapola »

Jo, det är silikonet det är fel att använda för det kontaminerar även om du täcker eller maskerar aldrig så bra. Visserligen finns det tvättvätskor att använda vid omlackering, men det tar tid och man vet inte förrän efter lackeringen om det hjälpte.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
abarth
Posts: 6
Joined: Thu Aug 29, 2013 12:47 pm
Location: Skara

Re: Smörjning av instrumentbräda

Post by abarth »

Glycerin funkar på gummi, kanske även på PVC!? Köpes på apoteket, kan dock vara beställningsvara.

Med vänlig hälsning, Thomas
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Smörjning av instrumentbräda

Post by granfot »

Glycerin finns även i storpack i färgaffärer och liknande. (Åtminstone jag köpte en en-liters flaska hos färghandlaren i stan.)
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: Smörjning av instrumentbräda

Post by jånn »

På 70-talet provade jag med matolja. Det blev blankt och min instrumentbräda ät fortfarande fin.
Kan bero på att bilen stått inomhus en stor del av tiden.
40 år med GT
Post Reply