Spolarvätska behållaren

Moderatorer
Post Reply
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

Spolarvätska behållaren

Post by byggarejim »

Går det att få ren plasten till behållaren som blivit gul (AM-65)
eller finns det forfarande att köpa

Mvh Jim
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Spolarvätska behållaren

Post by A-masen »

Låt mig svara med en historia ur verkligheten.
Jag var tidigare båtägare, en Flipper Flash med en Volvo Penta AQ 125/280. På fördäcket var plasten i s.k. halkfritt utförande. I gjutningen hade man gjort ytan grovt skrovlig för att minska risken att halka där.
Det är bara det att i dessa skrovlor och små hörn och gropar, så samlar sig både luftföroreningar, pollen bl.a. och skräp ur vattnet, alger och mikrober. Sedan kommer solen och bränner på lite också. Så kort sagt, skiten bränner fast däri och är mycket svår att få bort, även med högtryckstvätt.
Jag hade en tid båten på en marina, alltså en sorts privat hamn, inte en båtklubb. Vid ett tillfälle under vårutrustningen stog jag och kämpade med att försöka få det rent i det här halkfria mönstret. Då kom föreståndaren på marinan och hans medhjälpare förbi. Jag beklagade mig över det hopplösa tvättjobbet, "Finns det verkligen inget bra tvättmedel mot det här?", frågade jag. Då mumlade föreståndaren något, och medhjälparen vände sig så att han stog bortvänd. Så sa han med klar och tydlig röst "Klorin", varpå han vände sig tillbaka!

För dom som eventuellt undrar, så är klorin inte det miljövänligaste som finns, och om man även betänker att om man tvättar en båt som står på land, med klorin, så rinner det ju så småningom ner på och i marken. Därför svarade inte den här medhjälparen direkt på min fråga, utan han sa Klorin åt ett annat håll som om det gällde något helt annat. Därmed kunde han på ett lite omsvängande sätt vara miljövänlig ändå.

Så jag sitter här, hemlig och anonym bakom datorn och säger till byggarejim: Klorin!
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Spolarvätska behållaren

Post by QV »

gul behållare = Patina :mrgreen:

det borde gå att köpa fortfarande, jag har en ny liggandes så bara är några år gammal (i min kännedom)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Spolarvätska behållaren

Post by J.LUNDIN »

Tjafset om klorin är en storm i ett vattenglas, ämnet bryts i naturen ner till vanligt koksalt.....!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Spolarvätska behållaren

Post by D59471 »

Hur får man en ny vit behållare gul och patinerad? :D

Originalet var så repigt och skevt. Men gult är ju finare än vitt.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Spolarvätska behållaren

Post by Uffe »

Då skickar man ett PM till "byggarejim" och byter ut sin nya vita behållare med hans gula patinerade. Alla glada :wink:
Amazon 1957
lillnicke
Posts: 32
Joined: Wed Sep 17, 2008 8:52 pm

Re: Spolarvätska behållaren

Post by lillnicke »

J.LUNDIN wrote:Tjafset om klorin är en storm i ett vattenglas, ämnet bryts i naturen ner till vanligt koksalt.....!
Klorin saluförs av Colgate-Palmolive och består av natriumhypoklorid (NaClO) löst i vatten...
Klorin är en oorganisk sammansättning som är frätande och ljus/värmekänsligt (gasutveckling).
Toxiciteten (hur giftigt det är) är störst för vattenlevande organismer, fisk och skaldjur.

Nedbytning... Studier visar att det krävs 100000 ozon molekyler för att ta hand om en klorjon,
så den matten kan var och en göra själv. Ozonlagret är tunnt som det är...
Att säga att det bryts ner till koksalt i naturen är som att påstå att du kan blanda till det hemma genom att
koka lite salt (NaCl) i en kastrull samtidigt som du blåser på det för att tillsätta syret (O).
VOLVO 131341P, modell VO0739, års -68

Lillnicke + Amazon = Perfekt
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

Re: Spolarvätska behållaren

Post by byggarejim »

tack för svaren!!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Spolarvätska behållaren

Post by D59471 »

Prova att köra den i diskmaskinen, det brukar göra gula behållare lite blekare har jag hört.
Post Reply