Start av Amazon som stått orörd i 12 år - tips?

Moderatorer
Amazing64
Posts: 13
Joined: Wed Apr 07, 2010 2:55 pm

Start av Amazon som stått orörd i 12 år - tips?

Post by Amazing64 »

Jag har en Amazon -64 som stått helt orörd i ca 12 år - vad ska jag tänka på innan jag försöker få igång den?

Jag är i princip en teknisk analfabet och kan inte mycket om Amazoner eller andra äldre bilar över huvud taget, så tipsa mig gärna om så mycket som möjligt jag bör göra - vilka delar/vätskor etc. behöver bytas först? Vad behöver jag mer göra?

När bilen ställdes undan vidtogs inga åtgärder alls, den har inte varit uppallad, tanken är förmodligen halvfull, batteriet numera heldött naturligtvis.

Tacksam för hjälp och tips!
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: Start av Amazon som stått orörd i 12 år - tips?

Post by 940 »

hej ett bra batteri måste du ha
sedan tömma ut den gammla bensinen den går nog inte att elda ens bensin tappar stinget
skulle nog byta oljan i motorn också om du nu har förhoppningar på att den funkar
en flaska startgas i luftrenaren hjälper alltid
sedan bara att be en bön o vrida om nyckeln
good luck
glöm inte kolla vatten i kylaren
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Start av Amazon som stått orörd i 12 år - tips?

Post by einar- »

Inför provstart brukar det räcka med att dra av slangen före bensinpumpen och stoppa i den i en lös dunk så den får färsk bensin. Sen räcker det att kolla så den har olja och ge den en kork med bensin i förgasaren och starta. Gör om ett par gånger tills den har sugit upp bensin till förgasaren så den går själv. Startar den inte behöver du säkert putsa av brytaren med ett sandpapper då det bildas oxid när dom inte röst på ett tag.
Kylarvatten behövs inte bara du stänger av den när tempmätaren börjar röra sig (om den fungerar dvs men 5 min kan du köra)

Sen om man ska köra en längre tid kollar man vatten och oljan bör man väl byta när motorn är varm så den rinner ur lätt?
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Start av Amazon som stått orörd i 12 år - tips?

Post by Hasse63 »

Glöm inte bort bromsarna. Kan funka hur bra som hälst eller så tar de dåligt eller inte alls, tänk också på att fungerande bromsar plötsligt kan sluta ta, gäller särskillt 1-krets.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Start av Amazon som stått orörd i 12 år - tips?

Post by Lars Bd »

I princip är det bara att vrida på nyckeln, men som det skrevs tidigare kan det vara lämpligt att använda färsk bensin att starta på. Kolla att inte motoroljan är förorenad av kylvätska, lossa avtappningspluggen försiktigt och titta vad som kommer ut. Är det vatten/glykol som kommer ut först bör du byta oljan men om det kommer olja drar du åt pluggen och startar motorn istället utan att tappa ur oljan. Finns det ingen frysrisk före hösten kan du fylla kylaren med vatten men det kan du göra när motorn har startat innan den blivit varm. Sedan är det bara att sitta och lyssna till det härliga ljudet.
Oljebyte kan vänta tills du ska besiktiga eller motorn har gått några mil. Då bilen har stått så många år har de föroreningar som fanns i oljan sedimenterat och det krävs lite rörelse för att få dessa föroreningar flytande och avtappningsbara igen. Byter man oljan direkt kommer de sedimenterade föroreningarna att hamna i den nya oljan istället.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Start av Amazon som stått orörd i 12 år - tips?

Post by LABBE »

jag skulle dra runt motorn för hand först, bara för att se att kolvringarna inte fastnat, sen dit med ett batteri å håll tummarna, byt olja+filter när den gått en stund, annars lär den knappt rinna ur. lycka till.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Amazing64
Posts: 13
Joined: Wed Apr 07, 2010 2:55 pm

Re: Start av Amazon som stått orörd i 12 år - tips?

Post by Amazing64 »

Tack för alla tips!

Jag ska skaffa batteri och lite annat till helgen, så får vi se hur det går. Det finns väl en risk att bromsarna är ihoprostade också...

Det sitter två schyssta Michelin XZX fram, däcken bak är av andra märken och slitna (ena punkterat) - vet någon var man kan få tag på ett par nya/begagnade Michelin XZX (eller liknande) till rimlig kostnad?
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Start av Amazon som stått orörd i 12 år - tips?

Post by einar- »

Jag tror du kan förutsätta att bromsarna sitter fast. Risken är väldigt liten att dom fortfarande fungerar :wink:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Start av Amazon som stått orörd i 12 år - tips?

Post by Hasse63 »

I kategorin Övrigt finns en klistrad tråd där "allt" till amazon finns, däck bör också finnas där...
Om inte så får vi fixa de. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Start av Amazon som stått orörd i 12 år - tips?

Post by QV »

Just däck börjar bli dyra.

165 är ju nummera klassade som veterandäck och det gör ju inte priset lägre.....
Jag hade XZX men dessa kastade jag (sparade ett till reserven) det var visserligen "flera mm kvar" men XZX börjar bli gammla vid det här laget. Men de har ju "rätt" mönster i gummit.

Funderar på att bredda ett par äldre fälgar till 5 tum så att man får på 185 däck. Då slipper man veteranpriserna på däcken.

/Janne

som har många tusen mil kvar på de 165 däck som sitter på så planen på 5 tum kmmer att dröja länge.....
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Start av Amazon som stått orörd i 12 år - tips?

Post by Ragge »

QV wrote: men dessa kastade jag
/Janne

kastade ??? du är inte rädd du janne , har du inte sett vilka straff som utmätts här för liknande saker ??? haha tror t.om att du var med i bestraffnings ligan också ??
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Start av Amazon som stått orörd i 12 år - tips?

Post by QV »

Rädd! Jag! inte då.

XZX är INTE en original Amazondel.

/Janne

Stor Stark och Orädd
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Start av Amazon som stått orörd i 12 år - tips?

Post by Ragge »

du lyckades snacka dig ur detta förstår jag ... haha !
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Start av Amazon som stått orörd i 12 år - tips?

Post by einar- »

Säg inte för mycket nu Janne. Någon morgon kan det sitta ett SAABmärke i grillen på din bil :twisted:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Start av Amazon som stått orörd i 12 år - tips?

Post by Ragge »

hahahha, jaaaaa nåt straff bör han få ... han kastade ju trots allt något som suttit på en amazon i många år ....
Post Reply