Rostborttagning genom nersänkning i olika vätskor?

Moderatorer
Post Reply
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Rostborttagning genom nersänkning i olika vätskor?

Post by hakano »

Har ju sett på olika forum diverse olika metoder för att ta bort ytrost/rost från bildelar i metall.

Det är olika vätskor, t.ex. Strip-all, citronsyra, Smedjans rostlösare o.s.v.
Alla går dom ut på att doppa ner föremålet i en balja med vätskan och sedan skall det ligga i x antal minuter/timmar innan man kan ta upp detaljen igen och skölja av den i vanligt vatten.
Brukar finnas att köpa på en del veteranmarknader bl.a.

Sen finns det ju de här baden man fixar till hemma med lite vatten och kemikalier från livsmedelsaffären samt en gammal batteriladdare där man låter en ström gå igenom vätskan så länge man vill "avrosta" föremålen.

Någon här som har provat mer än en metod av dessa och som kan jämföra dom mot varandra och rekommendera den ena framför den andra?

Läser man om metoderna så är ju alla bäst. Finns inga nackdelar med någon.

Har ett par nya bromsskivor med nav som varit förvarade i många år och som fått en del ytrost på skivans båda sidor och navet. Inne i navet är det ju en annan ytbeläggning så där ser det inte så farligt ut, nästan inget alls.

Man kan ju så klart gå den hårda vägen och ta bort rosten mekaniskt men är lite nyfiken på de här vätskemetoderna och om dom fungerar så som det sägs, här har jag ju ett ypperligt tillfälle att prova på det i praktiken...
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Rostborttagning genom nersänkning i olika vätskor?

Post by QV »

elmetoden och citroncyra finns dokumenterade här på forumet.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Rostborttagning genom nersänkning i olika vätskor?

Post by J.LUNDIN »

Som vid allt annat hobbymekande så brukar det bli därefter. Dom kemikalier som hempularna använder är inte dom som industrin kör med eftersom dom är ineffektiva, likadant är det med strömaggregaten, det brukar krävas rejält med amp per dm2 för att få någon effektivitet i processen. Citronsyra som en del rekommenderar är en kemikalie som man inte bör släppa ut i större mängder till det kommunala avloppet eftersom ämnet är en kelatbildare och därmed stör reningen av metalljoner från vattnet. personligen ogillar jag att man rekommenderar folk att blaska runt med diverse kemikalier eftersom dom förr eller senare kommer att hamna i naturen där dom definitivt inte hör hemma. Handen på hjärtat, hur många tror ni är villiga att betala runt 100kr liter för att ett seriöst återvinningsföretag skall ta hand dessa kemikalie rester, troligtvis ingen ... :D
Det man gör i industrin för att ta bort rost är att beta (utan ström) detaljerna i antingen konc. saltsyra, svavelsyra, fosforsyra eller starka lutbad. i det senare fallet handlar det om runt 400g NaOH per liter. I de fall man använder ström sk. elavfettningsbad så brukar badet bestå av NaCN dvs. natriumcyanid och NaOH. Det är med andra ord inget bad för gemeneman... :D I de fall man inte vill använda våta kemikalier så är det blästring som gäller. Här finns det mängder med olika media att använda exempelvis, Al-oxid, glas,nötskal,bakpulver och plast, de tre senare ger ingen som helst avverkning på ytan. Al-oxid finns att få i olika kornstorleker, från 24 upptill 500 grit, det senare är som potatismjöl i koncistens. Glas köps som kulor som sedan krossas vid drift, i och med detta så ökar dess aggresivitet/avverkning på detaljytan med drygt 11 gånger. Nötskal består av krossade skaldelar från kokosnöt och valnötter. Mediat är bra på att ta bort färg, plast och silikon från ytor utan att skada underliggande metallytor, tar även bort viss ytrost.Bakpulver, den enda fördelen med detta media är att det är lätt att spola bort med varmvatten. Det dammar för djävligt vid torr användning, vid industriell användning så blandas det med vatten i själva blästersprutan för att på så sätt dämpa dammet. Tar bort färg, plast och silikon, är dock att anse som en lightbläster metod. Plastmediat finns att få i tre olika kornstorlekar, fungerar bra till att ta bort färg, plast och silikon, tar även bort ytrost. Perfekt medel att strippa färg med eftersom det snabbt tar bort all färg utan att skada metallytan under.
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Rostborttagning genom nersänkning i olika vätskor?

Post by OddSverre »

J.LUNDIN wrote:. Handen på hjärtat, hur många tror ni är villiga att betala runt 100kr liter för att ett seriöst återvinningsföretag skall ta hand dessa kemikalie rester, troligtvis ingen ... :D
:shock: :shock: :shock:
I Norge leverer man allt spesialavfall (kjemikalier, spillolje, maling, bilbatterier, el-artikler etc.) gratis på återvinningsstasjonene).

Til topic: Når det gjelder rust, så er etter min mening mekanisk fjerning det eneste som virkelig fungerer. Snake-oil lager gjerne flere problemer enn det løser.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Rostborttagning genom nersänkning i olika vätskor?

Post by J.LUNDIN »

Jo, vi är inget U-land vi har också återvinningsstationer i detta land där man gratis kan lämna in olika typer av avfall. problemet är nog snarare att det är bra mycket enklare att dumpa avfallet i avloppet än att köra iväg med det till en station.... :D
Sedan håller jag med dig om att många av dessa undermedel skapar mer problem än vad de löser. Har man som jag sysslat med industriella ytbehandlings och rengörings processer under många år så är synen på florerande hobbyrecept rätt komiskt.... :D
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Rostborttagning genom nersänkning i olika vätskor?

Post by hakano »

Fast de här vätskorna man köper typ Smedjans rostlösare o.dyl. är ju dyra i inköp och tanken är ju att de skall återanvändas om och om igen. Inte hällas ut i naturen eller avlopp efter användning. Om man efter 5-10 års användning ser att vätskan gjort sitt så är väl inte det den största belastningen på naturen att man lämnar in den på återvinningscentralen med en känd innehållsförteckning.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Rostborttagning genom nersänkning i olika vätskor?

Post by J.LUNDIN »

Efter 5 till 10 års användning, du måste skämta, så länge brukar inget rostborttagningsmedel hålla som använts och som får "stå till sig".... :D Om nu vätskan ifråga lämnas in på en återvinningscentral så är det självklart bra om det finns en innehållsförteckning på vätskan, den kommer dock inte att ange vad som övrigt finns i soppan av olika tungmetaller.... :D
Min personliga åsikt är att om man nu inte vill rengöra bitarna via någon mekanisk metod så är det bra mycket enklare att lämna in de bitar man vill ha rengjorda via kemikaliebad hos någon ytbehandlingsfirma. Då har man dessutom möjligheten att få känsliga delar väteutdrivna i ugn... :D Så fort det handlar om antingen ström ellersyror i kombination med låglegerat stål så finns chansen alltid närvarande att bitarna kan spricka via väteförsprödning. Men, det är som med allt annat här i livet, ju mindre man vet om saker och ting desto enklare synes allt vara.... :D

Om jag läst rätt så innehåller Smedjans rostlösare forsforsyra vilket fungerar bra som rostlösare, det är ett ämne som är välkänt och använt inom industrin under många år, så det är ingen nytt dom lanserar. Det rostskyddande ytskikt som man påstår bildas på den rena ytan består att bildat järnfosfat dvs. en form av enkel fosfatering. Personligen skulle jag dock aldrig använda denna vätska på härdade bitar typ drev eller bitar som utsätts för stor belastning.... :D Fosforsyra är förövrigt extremt bra på att strippa zink och kadmium skikt, det tar inte många sekunder innan en galvad bit är helt ren från sitt ytskydd.
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Rostborttagning genom nersänkning i olika vätskor?

Post by OddSverre »

J.LUNDIN wrote:Jo, vi är inget U-land vi har också återvinningsstationer i detta land där man gratis kan lämna in olika typer av avfall.
Okei. Trodde ddere måtte betale for å lever inn spesialavfall.
Når det gjelder ytebehandling, så er det et stoff jeg gjerne skulle hatt tak i. Det var noe vi brukte å coate innvendig i tankar på skip jeg har jobbet på det.
Stoffet het Rustbound Rustkiller, og ble produsert av Star Malingsfabrik. Et helvettes stoff på mange måter.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Rostborttagning genom nersänkning i olika vätskor?

Post by hakano »

J.LUNDIN wrote:Efter 5 till 10 års användning, du måste skämta, så länge brukar inget rostborttagningsmedel hålla som använts och som får "stå till sig"....
Skämtar inte medvetet i alla fall. Jag tog väl bara en tid lite ur luften baserat på att jag har haft en rostlösare stående på hyllan i säkert minst fem år. Den användes lite grann vid inköpet. Varpå vätskan hälldes tillbaka i dunken igen efter användning. Och alldeles nyligen hade jag lite småplock som skruvar o.dyl. som skulle avrostas och jag tog lite av samma dunk igen och det fungerade fortfarande som det skulle. Men jag har som sagt var inte hårdkört med min vätska.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Rostborttagning genom nersänkning i olika vätskor?

Post by J.LUNDIN »

Om det inte handlar om vecko användning av rostlösaren så kan den säkert hänga med några år, syran i soppan förbrukas ju hela tiden och så fylls det på med föroreningar vilket till slut bromsar effekten. Fördelen med just forforsyran är att den är "buffrad" dvs. den innehåller fler vätejoner, i detta fall 3 st vilket ger den lågt pH och därmed också gör den långlivad. Det skumma med denna syra är att den inte känns så "stark" att få på huden som de övriga syror som används exempelvis saltsyra eller svavelsyra (ofta i form av natriumvätesulfat). Hur som haver skall man ha respekt för den eftersom den är starkt frätande.

Avfall, i de fall man som privat person blir stoppad ifrån att lämna in sitt kemiska avfall så blir det till att betala. Industriavfall kostar alltid att bli av med, galvaniskt avfall iform av torrsubstans kostade för några år sedan från 10kr/Kg och uppåt. Vätska tog man drygt 100kr/liter för att ta hand om. Vi köpte in en vakuumindunstare och tog bort merparten av allt vatten från avfallet vilket reducerade våra kostnader rejält. Visst avfall/vätskor var man "väldigt" intresserade av att ta hand om exempelvis uttjänta silverbad eller guldstrippbad..... :D :D
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: Rostborttagning genom nersänkning i olika vätskor?

Post by 122 S 1966 USA »

Måste det vära nersänkt i nån vätska ?

sand och en gammal Beton blandera :wink: sen kjör man tills det är rent :)

Inga konstigheter därr, och om man har Solpanelar el vindmölla att ta ström ifrån = ingen belastning på miljön :mrgreen:

Beton blanderan sätter ju lite begränsning ang storleken på emnen,
men funkar myckett bra på bultar/muttra, och andra mindre delar.
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
Post Reply