Amazon Coupé besiktad och klar

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Re: Amazon Coupé ordentlig update 5/11 titta gärna in! sid3

Post by Thorre »

Update!!

Fick göra 2st vinkeljärn för att fästa stänkskyddfästena i bagagegolvet, splirrans stänkskydd och dessa är nu monterad.
Image

Drog iväg en rätt ordentlig beställning förra veckan och har nu fått hem den, b.la 2st utav dessa emblem! Mmm ögon godis, dessa är ännu inte monterad, men snart så!
Image

''Coupe''
Image

Fel textsnitt, men får duga tills vidare.
Image

Bakre stänkskydd
Image

Främre stänkskydd
Image

Bakre huvlist tror jag denna kallas.
Image

Custom, modification.. call it whatever you like!
Image

Farsan satt lite sån här kromlist under plåtarna ( blev otroligt snyggt enligt mig ) Sen har vi ju B-stolpen med monterade bälten på båda sidor och så har vi modifierat med takklädsel.
Image

Image

Nya gummin till vindrute torkarna, universial från mekonomen :-)
Image

Min far special tillverkade dessa lister, till bakre sidofönstret...tog lite mindre än en arbetsdag att tillverka, till båda sidor och med silikontätning, finjustering.
Image

Image

Otroligt bra :)
Image

Image

Image

Helhets bild, detta var innan vi for och gjorde en strålkastar inställning.
Image

Image

Image

Ny-antennet :)
Image

Image

En del utav grejjorna som beställdes, bagagepapp sidor sitter monterad nu också.
Image

Här höll jag på och montera gummi dörr listor, dessa sitter nu ihop och monterad :)
Image

Tätat så här med silikon runt alla fönster och även på massa fler ställen, t.ex runt tanken, insatserna för bakljusen, stänkskyddsfästen mot karossen.. ja på massa ställen... ska det va' så ska de va!
Image

Värmeventilen inkopplad och funkar bra! inget läckage! Stolt!
Image

Image

Vet ej om jag skrivit eller visat det men har ju lagt matta i bagaget med, så ser ni bagage papp sidorna med.
Image

Image

Sist men inte minst så besökte man bilprovningen idag tisdag 21/5, så nu är amazonutten reg-besiktad! Det gjordes även en kontroll-besiktning men pga svinigt dåliga frambromsar fram så ''avbröts'' den, så nu är det bara och slänga upp plånboken och betala två st nya trummor...gud vad det kommer svida i blodet.
Image

Dock är det otroligt skönt och fått den regbesiktad, blev folksamling runtom den och folk gick och tog kort! Så lite små göra kvar innan man besöker besiktningen igen för kontrollbesiktning.
Image
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Amazon Coupé reg besiktad och mycket bilder sid 4!

Post by gudu »

Jättegrattis! Hoppas du får många roliga mil i ditt fina bygge.
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Re: Amazon Coupé reg besiktad och mycket bilder sid 4!

Post by Thorre »

Tack gudu! Nu är bilen besiktad med blanka papper!
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Amazon Coupé besiktad och klar

Post by daniel_sandberg »

Fick se den live igår på Wheels här i stan. Fint bygge. Önskar dock det hade varit lite bättre väder så man hade kunnat fått kolla in kärran lite mer noga =) Hoppas att du lyckades hitta dit också =) Var jag som guidade dig genom telefonen.
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Re: Amazon Coupé besiktad och klar

Post by Thorre »

daniel_sandberg wrote:Fick se den live igår på Wheels här i stan. Fint bygge. Önskar dock det hade varit lite bättre väder så man hade kunnat fått kolla in kärran lite mer noga =) Hoppas att du lyckades hitta dit också =) Var jag som guidade dig genom telefonen.
Tackar! Ja tack så mycket för guidningen!! Hade glömt bort vägen haha :P
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re: Amazon Coupé besiktad och klar

Post by Cpt Tuttle »

Undrar om vissa äldre Oplar inte har ett Coupé-märke i skrivstil som skulle kunna sitta bra på luckan?
Blockbokstäverna är ju i modernaste laget ja...
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Re: Amazon Coupé besiktad och klar

Post by Thorre »

Det ska jag kolla upp! Så sant, de var mest bara för roligt jag klistra fast dom där blockbokstäverna. Jag tror även borgward isabella ska ha ett snyggt skrivstil emblem.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Amazon Coupé besiktad och klar

Post by LABBE »

Man får gratullera till ett kul udda bygge, silicon e inge bra att täta fönstren med, silicon e för tätt vilket brukar leda till rostproblem...... Kan vara bra å veta......
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Re: Amazon Coupé besiktad och klar

Post by Thorre »

Tack :) Jasså? Det hade jag ingen aning om!
Lars Br
Posts: 33
Joined: Sat Jul 07, 2012 8:28 pm

Re: Amazon Coupé besiktad och klar

Post by Lars Br »

Innehåller ättiksyra som fräter bort färgen och släpper fram plåten för rost.
Men det tar rätt lång tid.

Jag skulle målat B stolpen mattsvart så det blev mer 3W stuk...
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Re: Amazon Coupé besiktad och klar

Post by Thorre »

Vi har ju strykit silikonet på de befintliga gummilistorna som hade sprukit, snyggade bara till dom kan man säga.
Hänger inte riktigt med ang måla b-stolpen matt svart? tänkte du trolla bort den? vill ju framhäva bakre sidorutan
inte få den och likna hardtop eller en 3w som du säger, känns fel. Liksom 30/40tals 3w känsla på en 50tals inspirerad bil?
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Amazon Coupé besiktad och klar

Post by gudu »

Som jag har hört det är det syra i den mesta byggsilikon, det är därför den luktar ättika när den härdar och att det är därför det rostar.

Men jag har läst något någonstans om syrafri silikon men bättre är väl att använda något klet som är avsett för ändamålet. bilglasmästare och karosserigubbar brukar veta.

LABBE wrote:Man får gratullera till ett kul udda bygge, silicon e inge bra att täta fönstren med, silicon e för tätt vilket brukar leda till rostproblem...... Kan vara bra å veta......
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon Coupé besiktad och klar

Post by A-masen »

Det finns syrafri silikon. Bara att leta. Lite enklare blir det nog om man väljer Sikaflex i stället. Då behöver man inte läsa det finstilta så noga. Sikaflex används mycket till fritidsbåtar där det behöver tätas. Skrovgenomföringar bl.a.
Lars Br
Posts: 33
Joined: Sat Jul 07, 2012 8:28 pm

Re: Amazon Coupé besiktad och klar

Post by Lars Br »

Thorre wrote:Vi har ju strykit silikonet på de befintliga gummilistorna som hade sprukit, snyggade bara till dom kan man säga.
Hänger inte riktigt med ang måla b-stolpen matt svart? tänkte du trolla bort den? vill ju framhäva bakre sidorutan
inte få den och likna hardtop eller en 3w som du säger, känns fel. Liksom 30/40tals 3w känsla på en 50tals inspirerad bil?
Vad det gäller silikonet så är det nog lugnt. om du bara smetat på.
Annars kan det ge smygande rost. I och för sig inte ett stort problem på ett hobbyfordon som vårdas och förvaras bra (varmt?)

Och ville du framhäva sidorutan så har du ju lyckats,
Så då är det lugnt, :) Det var bara min åsikt........
Post Reply